Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, Osa 1, Suljettu

Santtujenkin kukat voivat näköjään olla kovin erikokoisia. En ole kiinnittänyt asiaan ennen huomiota, mutta näissä se oikein korostuu:

Mermaidin kukka on parhaimmillaan halkaisijaltaan 5,5 cm ja

Rokokon kukka taas 1,5-2 cm.

Tämä oli ostettaessa valkoinen, mutta nyt sen kukkiessa uudelleen violetti puskee läpi no-jaa

Valkoinen santtu tekee siemenkotaa alimpaan kukkaan vaaleanpunainen aloittelee kukintaa
Violetti oli ostettaessa todella tumma ja kukissa oli valkoinen röyhelöreunus. Nyt se on lähinnä vaalea lila ja röyhelöitä ei enää ole. Ikävää, että näin käy. Tuollaista violettia perussanttua en olisi ostanut.

Tosi erikoinen Ainan valkoinen santtu jossa on punertava keskus! Ja sieltä on siemeniäkin sopivasti tulossasilmän isku

Huomasin kuolleita kukkia nyppiessäni, että minunkin santtuni tekee siemenkotaa. Tämä on ensimmäinen kerta minulle, joten kertokaahan te viisaammat, missä vaiheessa irrotan sen. Ei ainakaan vielä, sen minäkin tajusin. Onko kypsä kota väriltään ruskea? Eli mistä teidän sen olevan kypsä? Etteivät mene siemenet pitkin lattiaa... Ja kuinka syvälle yms ne siemenet kylvetään? Ja kauanko kypsymisessä kestää? (Onkohan mulla kyselykausi...? naurua)

Peppeliini, onneksi olkoon ylläristä . Tästä sulle alkaakin mielenkiintoinen projekti. Ensiksi anna tuon siemenkodan kypsyä paikallaan niin kauan kun se siinä pysyy. Minun santussani v -o5 syksyllä kypsyi siemenkota niin kauan ennenkuin sen kukkavarsi kuivettui. Otin kodan varresta ja säilytin sitä paperipussissa. v -06 tammikuussa muistin kurkistaa pussukkaan. Siemenkota oli kuiva ja uskalsin avata sen ja katsoa mitä sieltä löytyi.

Vanhan puolen keskusteluista ; Huonekasvit / St,paulian siemenet . löytyy juttua alkutaipaleelta, taimivaiheesta ja ensimmäisistä kukkasista. Täällä uudella puolella on jatkoa; Huonekasvit / lisäys / Saintpaulian kasvatus siemenistä.

Onnea myös Aina´lle siemenkodasta.

Tämä kukii valkoisena kolmatta vuotta.

(ei tosin näin ruudullisena).

Ainalla on aivan ihanaa Mermaid !

venäläinen lajikke EK-Modnica aloita kukkimaan , kuvassa 5,5cm, nyt jo 6cm, kasvasipa se 7cm asti naurua. Lajikeen mukaan kukat jopa 7cm.

Tässä valkoisessa onkin samassa kukkatertussa sekä 5 että 9 terälehtisiä kukkiaoho

toinen terttu

myyn santun Blueberry Mint taimen.

Hep Jutita!

Mulla kukkii nyt tälläinen santtu:

Ohhoh, onpas upeasydän

oi hitsi.. on kyllä aivan mahtava sydän

Iiris.L onko se chimera lajikke? puhetta Aivan ihana!!!

Wau miten upea! Näitä katsellessa iskee santtu-kuume kieli ulkoa.

Vaaauu... tosiaan, alkaa tehdä mieli santtuja... tää vaatii kauheesti itsehillintää naurua

En ole täysin varma, mutta luulen että se on chimera laijke. Sain sen kerran siskoltani töistä.

Itselläni on vielä toinen samanlainen, mutta sinivalkoinen.

Laitan vielä yhden kuvan: