Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, Osa 1, Suljettu

valkoinen

Ja tällaiset kukat ilmestyivät osaan valkoista santtua

No, nyt se sitten kukkii uhallakin kauan, kun "tappotuomion" sai. Ihanan punainen tuo ylempi.

Mun mielestä taas toi Tarleenan sininen on todella namu!

Hei,

miten Paavalinkukan saa kukkimaan???? Vihjeitä vastaanotetaan

Moppi: Rääkkämällä kuivuudella. Jotkut käyttävät kuulemma tulikuumaa vettä shokkihoitona. Itse en ole jälkimmäistä kokeillut. Tykkäävät asuinpaikastaan ja kukkivat muutenkin, kunhan kuivahtavat kunnolla ei-kukinta-aikaan.

Kiitos vihjeestä, Peppeliini! En mielestäni ole ylikastellut nytkään ja pitänyt niitä länsi-ikkunalla. Mutta nyt kokeilen kunnon kuivatuskuuria.

Moppi, kunnolla saavat tosiaan santut kuivahtaa kastelujen välillä. Kuumasta vedestä en tiedä, mutta lämpimästä kyllä. Tähän taloon tullessa santut jöksähtivät kukkimattomiksi ja niinpä etsiskelin kukitusohjeita. Lämmin kasteluvesi auttoi minulla - ohjeen mukaan lämpimään veteen uppokasteluun raahasin ne aina kun olivat ruukut tosi kuivia.

Sittemmin olen kyllästynyt rahtaamiseen ja kastelen ne tavallisesti suoraan multaan, mutta n. 30-35 asteisella vedellä eli semmoisella hiukan ihonlämmintä viileämmällä. Ja nykyisin santut kukkivat taas kiltisti

Vanhassa paikassa olivatten patterin päällä olevalla ikkunalaudalla, mutta nyt kun on lattialämmitys eivät saa ylimääräistä lämpöä alhaalta - niin olen pähkäillyt lämpimällä kastelun tarpeen...

Moppi, santut tarvitsevat runsaasti valoa kukkiakseen. Ei suoraa aurinkoa, mutta valoa.

Onpas taas ihania kukkijoita kuvattuna! Lisää saa laittaa, näihin ei kyllästy... kieli ulkoa

Pakko laittaa itsekin kuva äitini Powder Kegistä, joka on melkoisen mahtava ilmestys.

No tuota voi jo huoletta kutsua melkoisen mahtavaksi ilmestykseksi!

Onpa komea Powder Keg täällä kukkivat Golden Glow (takana), Rokoko ja Mermaid.

Ovat vielä todella pieniä taimia (ostettu Saintpaulia-yhdistykseltä).

Tälle ainakin toimi tuo kuivatuskuuri kukkimishalujen herättäjänä.

Tämän sain äitiltä jo kukinnan aloittaneena

Ja kun sijoitin tämän vaaleanpunaisen yhden kukkimattomattoman santtuni viereen niin eikös sekin innostunut:

On muuten jännästi kasvanut tämä jälkimmäinen:

Kuin joku pyramidi tms. On siinä ainakin kaksi kasvia. kieli ulkoa

Minulla on nyt näköjään punaisten santtujen vuoro kukkia...

Tummempi punainen:

Ja kerrottu vaaleanpunainen:

Aivan ihania santtuja kaikilla!

Aina, voitaisko hieroa vaihtokauppoja noista santuistasi...? Tai siis yhdestä lehdestä per kasvi.
Mulla olis jos jonkunmoista santtua vaihtariksi (sellaisia "nimellisiä").

Sopii mainiosti, MarjaBee
Tuo Rokoko on vielä tuollainen aika ruppana, mutta eiköhän siitä voi lehden tai pari nyppästä.

Laitan hölöä Ainalle.

Ihania santtuja täällä taas, huokailee! Tämän olen saanut joskus anopilta, siinä taitaa olla kolme santtua samassa. Osa lehdistä on jyrsittyjä, koska meidän toinen kissa on jostakin syystä ihastunut syömään niitä.

Hei,

kyselin joku päivä sitten neuvoja, miten saisi paavalinkukan kukkimaan. Tehokkaita olivat teidän neuvot, kun tänään huomasin toisessa kukassa nuppuja! Tosin asiaan on voinut vaikuttaa se, että siirryin joku kuukausi sitten altakasteluun (mikä olisi varmaan pitänyt tehdä jo vuosi sitten, jolloin kukkaset sain). Nyt vain odotan, että toiseenkin paavalinkukkaan neuvot tehoaa!

Jaa, lieneekö teillä yhtä hyviä hoito-ohjeita sitten kukkivaa kukkaa varten? Optimistina tietenkin oletan, että nuput joku päivä aukeavat....