Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, Osa 1, Suljettu

Tässä minun ihanainen minisanttu viimevuonna. Kävi köpelösti tuon kanssa kesällä ja jäljelle jäi vain kasa lehtiä, nyt minulla on pieni taimi onneksi tulossa.

Vielä salaman kanssa otettu kuva jossa näkyy tuo ihana kimallus...

Valitettavasti en voi lähettää parempaa kuvaa santustani, kun olen leikkellyt ruskeat lehdet pois. Ruskeat laikut ovat pinnassa, joten lehden tausta on ihan terve, mutta leviää lehdestä toiseen.

Miukattuksen mini on aivan ihana. Hyvä että sait pelastettua lehtiä pistokaslisäykseen.

Minunkin santuissani on niitä pilkkuja. Epäilen liian kovaa valoa (eteläikkunalla, pitäisi siirtää syrjemmäs).

Lilius, mielestäni nuo kukan värit ovat vieläkin tummemmat luonnossa. Miukattuksen santtu on ihanan värinen..wautsi ! 

Ainakin silloin, kun santun lehdille menee vesipisaroita, tulee lehtiin ruskeita laikkuja. Oletko kastellut päältä tai suihkuttanut...et kai ? Tai oletko suihkuttanut viereisiä kukkia ja siitä olis roiskunut vettä santun lehdille ?

Pohjoisen ikkunalla ovat santtuni, enkä ole kastellut lehdille, en myöskään suihkutellut. Totesin kuitenkin, että viidestä santusta vain kahdessa oli nämä vialliset lehdet. Eri aikaan ostettuja ja myöskin eri kaupoista.

Maire ja Aina.

Onko teidän santun lehdet tämän näköisiä?

Mulla on yksi santtu tehnyt tällaisia lehtiä nyt jonkin aikaa. On ihan valoisassa muttei suorassa paisteessa.

Ihmetyttää vaan, miksi se noin ruskistaa lehdet? Mie en koskaan kastele päältä vaan alta.
Muissa santuissa ei tämmöstä ole.

Juuri tuollaiselta näyttää minunkin santtuni lehti.

Ensimmäisen kerran näen Powwow santussani (jossa on nuppuja!) sellaisen ilmiön että kukkavarressa on lehdet? Mistä se johtuu?oho

Lehtiasiaa minullakin. Eli jostain luin ja sitten toteutin sellaisen ohjeen santun kukitukseen, että pitää poistaa muutama sisempi lehti, että on kukille tilaa. Poistin myös ulkoa pari suurinta ja ruminta lehtä.

Mutta nyt niitä pieniä lehtiä pukkaa aivan käsittämättömästi...niistä tulee jo epämuodostuneita kun eivät mahdu kasvamaan oikean muotoisiksi. Uudemmat vain pursuilevat vanhempien lehtilasten välistä.

Tänään poistin vielä yhden uloimman lehden jotta nuo tungeksijat saisivat lisää tilaa. Mutta siis, voinko tehdä jotain? Poistaa kenties niitä uusia pikkulehtiä?

Onkohan tuo lehtien työntö into merkki siitä, että voin odottaa kukintaa? Vai eikö se jaksa kukkia kun tekee noin kovasti lehtiä?

kokeilen saanko santuistani kuvia ???

tähtiputkella ihanan kaunis santtu! Tuon väristä en olekkaan nähnyt.

Jee, osasit:) Eikö vaan ollutkin helppoa. Hieno santtu!

Tää kuvienlaitto on vasta harjottelua, mut eiköhän se joskus sit suju paremmin.

Nii osasinkin. Ja ihan ite.

Upeat santut sinulla, tähtiputki!

Jos joskus noista lehtiä karsit niin käsi ojossa olen vaihtamassa johonkin santtuun tai muuhun...silmän isku

Siis osaisiko joku neuvoa minua tuon lehtiongelman kanssa? Vai onko minulla edes mitään ongelmaa?

Samalta näyttävät minunkin ongelmasanttujeni lehdet. Parissa kasvissa on noita länttejä ja ne on hankittu samasta paikasta.

Tähtiputkella todella kauniita kukkivia!

Voi että, Tähtiputkella koreat santut!

En osaa sanoa mikä aiheuttaisi laikkuja santpaulian lehdillä. Nuo silti näyttäisi hyvinvoivilta.
Omista santuista löytyy itseaiheutettuja kolhuja nyt lehdistä ja syy on liika ahtaus kukkatasolla naurua Pitäisi kipin kapin mennä amppelikaupoille.

Kauniita santtuja tähtiputkella! Taas tuntuu, että pitää saada lisää santtuja. Tämä santtutauti on kyllä kauhea.

Filayan kysymykseen en tiedä vastausta, ehkä sitten voisi niitä liikoja lehtiä ottaa poiskin...?

Tarleena, innolla odotan lehtikasaa kieli ulkoa, oliko kysymys punaisesta vaihdokista osoitettu minulle? Edelleen Buffalo Huntin poikanen odottelee tuolla ikkunalaudalla, olen sen Sinulle varannut. Muita punaisia ei ainakaan vielä kokoelmista löydy, mutta jos törmään niin muistan kyllä Sinua!

Kissan pirulainen pudotti valkokukkaisen santtuni alaspäin lattialle, siitä olis nyt runsaasti lehtiä vesilasissa odottamassa josko joku haluaa? Eli kyseessä siis ihan tavis valkea, alla kuva.