Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, Osa 1, Suljettu

No se tuli sit jälkisytytyksellä mieleen kun olin jo viestin laittanut. On niin kirkas lasi ettei sitä huomaa ollenkaan. Ei edes heijasta valoa mistään. Hauska kuva

Mites on. Sain Leijalta keväällä valkoisen santun lehtiä, tuuppasin multaan ja ne lähti kasvamaan. Niinkin hyvin että nyt kukkivat? Siis ne pikkaset alut! (Kiitos Leija!! Kuva on toisella koneella mutta laitan tänne kunhan se saadaan pelipaikalle) Eli siis kysymys kuuluu, että annanko olla emolehden kanssa kevääseen ja vaihdan sitten maaliskuussa ne omiin purkkeihin vai....? En nyt raaskisi niitä kiusata (lue: syksy alkaa väsyttää eikä huvittais)

Minä en oikeastaan ole kovin kokenut saintpauliakasvattaja vielä, mutta minä en ehkä nyt syksyllä alkaisi poikasia jakamaan, kun valo vähenee ja kasvuvoima samalla; ainahan siinä varmaan juuret kärsivät (no ainakin minun käsittelyssä) ja nyt syksyllä saattaa kestää uusien juurien kasvattelu. Ei ole ainakaan mikään pakko jakaa.silmän isku

Keväällä VirpiS;ältä saamani Buffalo Hunt taimi on kasvanut ja alkoi vielä nyt kukkimaankinsydän

Harmi ettei tuo terälehtien kimallus näy kuvassa..

Kaunis on, tykkään kovasti!

Voisiko joku kertoa, onko tämä normaalia väritystä Midget Lilianilta: eli taimi on nyt tehnyt uusia lehtiä fuchsian punaisilla alapinnoilla. On niin voimakas väri että kuultaa vaaleanpunaisena lehden yläpinnallekin. 

Muutama santtu olisi taas tarjolla : Ciffon Fiesta, Ness´Fantasy Gold, Lyon`s Magic Charms, B ob Serbin, Peppermit Girl (lehti poikasineen), Spearmint (lehti poikasineen), Arctic Frost, Ajohn`s Summer Sun, Tomorrow`s Pink Ice, Fredette`s weet Jenny, Shogun. Ovat siis poikasia muut paitsi kaksi mainitua.

Jutita, minkä värinen tuo Ajohn`s Summer Sun on? En löytänyt kuvaa.

pärskis, Ajohn''s Summer Sun. S-2072/03.AVSA#-.A.Johansson. Stor dubbel stjärna, vit med citrongula schatteringar. Stora ,vanliga, runda, mellan-ljusgröna blad
Kuvialöydät www.avsa.org

No HEP! Ajohn`s Summer Sun olisi ihana! ja jos joltain löytyy vielä luoviutrttava lehti Blue Dragonista, olisin onnellinen.

Tällainen taimikolmikko etsii uutta kotia:
1 kpl Midget Lillian
1 kpl Summer Spice
1 kpl Pirate´s Treasure

Jutita, kiitos! ''Hän'' saapui hyväkuntoisena ja terhakkaana perille.

Mulla on vain pari paulia, mahtaako näillä olla jotain nimiä, ihan tavallisiahan nämä, tuo sininen on valkoreunuksinen, mutta mielestäni tuo valkoinen reunus on noissa vähän vetäytynyt ajan myötä

On taas kauniita Santtuja. Mistä te saatte nimet noille? Minulla on vaan värin mukaan, sinistä, punaista, valkoista.. ( joka on joka kerta enemmän ja enemmän sininen) Ne jotka olen ostanut tai saanut, ovat olleet nimettömiä.

Santtukolmikko löysi uuden kodin.

Santtujen nimistä, on siis olemassa santtuja joita ostetaan kaupasta ja joilla yleensä ei ole nimeä (tai ehkä niillä on nimi tai edes numero, mutta nimi on harvoin tiedossa, joskus saattaa löytyä jotain kukkakaupan/viljelijän nettisivuilta). Ja sitten on olemassa näitä "nimellisiä" santtuja, joita yleensä saa vain netin kautta (itse en ole ainakaan koskaan nimellistä santtua tavallisessa kukkakaupassa nähnyt). "Nimellinen" tarkoittaa että kyseinen hybridi on rekisteröity jossain santtuyhdistyksessä (yleensä AVSA = African Violet Society of America). Näitä nimellisiä on tuhansia ja niistä löytyy vaikka mitä eri värejä ja kokoja. Jos olet tähän mennessä tutustunut vain kaupan valikoimaan, kehottaisin käymään AVSAn kotisivuilla (www.avsa.org ja siitä kohta photographs) - siellä aukeaa kokonaan uusi santtujen maailma!

Nimiä on jälkikäteen (ulkonäön) perusteella aika mahdoton saada, koska hybrideja on niin monta aika samannäköistä, että silkka arvaus menee usein pieleen. Ja kaikki santuthan saattavat kukkia vähän eri tavalla valosta ym. olosuhteista riippuen. Lisäksi tuo Vuokkiksen mainitsema santun värin muuttuminen (yleensä nimenomaan siniseksi) voi sotkea suunnitelmat niin kaupasta ostetulla kuin "nimellisellä" santulla.

Tuosta kukkien taantumisesta on esimerkkinä tämä Rob´s Calypso Beat, joka on avsan sivuilla kyllä pikkuisen hienompi kuin tämä oma versioni.

Hänen siis kuuluisi olla sellainen vaaleanpunakirjava. Kukki minulla ensimmäistä kertaa, joten jäipä se hienous näkemättä...

Samoin tämä Summer Spice on erään netistä löytämäni kuvan mukaan vaaleanpunainen kerrottu. Ja näin minulla:

Jostain syystä mulla sinistyy nää kuvat, pitäisi olla violetimpi...

Emerald Love sentään näyttää siltä miltä pitääkin:

Tässä tämä ns. valkoinen Santtuni tänään. Sinistä väriä tulee aina vaan enemmän ja enemmän.. Alussa oli vain hyvin ohuet siniset reunat. Kaunis kumminkin. On jo aika vanha, meinasin nakata kompostiin kun ei kukkinut. Äkkiä kasvatti nuput moisen uhkauksen kuultuaan.

Vanha, punainen yksilö... tämäkin oli lento-uhan alla..

Sekä viimeisenä perus-sininen.. Ainoa joka kasvatti kukkavarret. Toisilla kukat kurkistelee lehtien alta..