Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 2, SULJETTU, -> Osa 3

On se Princess Jade sittenkin sikiävää sorttia :smiley:

Laitan kyssärin nyt tänne, kun täällä on noita Traderasta tilanneita, niin että paljonkos pankkinne vetää tuosta välistä - eli ottaa toimituskuluja tilisiirrosta? Vaihtaessaan siis eurot kruunuiksi.

Ei net minusta vie mittään ku laitat ruksin kohtaan vain oman pankin kulut

Täällä on ollut kovasti santuilla perheonnea! Yksi isolehtinen santtu on saanut pari oikein kaunista alkua…luulin jo että juurruttaminen epäonnistuisi, kun emolehden varsi oli poikennut postimatkalla ja roikkui lavasta aika heikosti. Tuin kuitenkin lehden ja yritin juurruttaa normaalisti, ja ihmeekseni se tuotti vauvat. Chrisseltä saamani santun lehdet (kaksi erilaista) räjähtivät ihan kippoihin, ja vasta nyt olen nuo erotellut omiin purkkeihin (8kpl + 5kpl laitoin samaan isoon purkkiin). Vaaveja oli niin tiukkatiheesti, että meni kourallinen vioittuneita roskiin siinä erotellessa. Tosin tuskin noita 13 enempää tarvitsenkaan Elinvoimaa riitti! Odotan soikeana seuraavaa kevättä ja kukkia.

Tosin jospa saisin nähdä kukkia aikaisemmin… Tämä huutiksesta huutamani (p-nettiläiseltä …luulen ) moonstone juurtui helposti ja on näin syksyn kynnyksellä pyöräyttänyt pari kukkaa…myös nuppuja löytyy. Ihanaa!!

Ruotsista tullut juurtunut lehti Saintpaulia Frozen in Time teki poikasen,nyt kysynkin neuvoa kannataisko lehti nyt poistaa ja yrittää juuruttaa uudelleen onnistuisko juurutus kun on jo kerran juurtunut ja tehnyt poikasen.lehti on tosi napakka ja vielä elinvoimainen iso lehti.

Itse olen ollut noiden kanssa laiska ja antanut olla emolehden kupissa pitkään…ja siinä on sitten käynyt aina niin että kuppi räjähtää täyteen vauvoja. Ja niitä on vaikea irrotella toisistaan. Seuraavaksi kun juurrutan niin aion heti ekan vaavin istuttaa erilleen ja laittaa emon uusiksi hommiin.

Ai jaa no sit taijan katkaista ja yrittää josko tekis juurruttuaan uudenkin poikasen. Kiitti vinkistä.

Hei tuolla kun oli puhetta Traderasta niin uskallan tässä kysyä että miten kummalla sinne pääsee rekisteröitymään ??? Minulla ei onnistu mitenkään. Se puhelinnumeron kohta ilmeisesti hannaa ja ne ilmoittavat aina etteivät pysty tarkistamaan tietojani. Sukulaistyttökin on ollut asialla, kun on ilmeisesti kätevämpi näissä hommissa, mutta ei ole onnistunut hänkään.

En ole onnistunut minäkään… :frowning:

Kiitos vain Hoyabella…infoahan pitää kertoa kaikille mitä muilta saiteilta oppii:)

Kyllähän ne tuossa ajassa mullassakin juurtuu.

Minullapa kukkii tämmönen:

Venäläinen santtu Sen kummempaa nimeä sillä ei vissiin oo? Tykkään ku mummo puurosta.

Tämä venäläinen näkyy olevan aika laajalle levinnyt penttiläisten keskuudessa. Enpä arvannut, kun ensimmäiset lehtipistokkaat siitä vaihdokkina Jmille lähetin. Kaunis se on minunkin mielestäni.

Ihanan retvakat kukkuvarret jantan santussa ja muutenki se on niin nätti :slight_smile:

Mulle tuo ei tullu täältä pentistä. :slight_smile: Myyjä, jolta pistokkaan ostin, sanoi, että se on hänen isoäitinsä peruja, joka on tuonu sen aikanaan venäjältä.

Hei!
Saisiko tällainen tumpelo vaivata hieman edistyneempiä santtujen kasvattajia?

Että voisitteko antaa ihan perustietoa niiden hoidosta. En ole saanut pidettyä niitä hengissä: lehdet kuivuvat ensin reunoistaan, sitten koko lehti varsineen menee pehmeäksi ja veltoksi, eikä siitä enää nouse. Eikä tietenkään puhettakaan kukkimisesta enää. Olen ostanut niitä kukkivina kaupoista, eniten kai plantagenista.

Minkälaista multaa, kastelu? Lannoitus? Paikka? Jne.
Kiitos jos viitsitte!!

Mukava kuulla jantta, että sinulla on myös tätä samaa vanhaa, hyvää kantaa oleva venäläinen santtu. En ole koskaan nähnyt sitä kenelläkään, vaikka olen santtuja harrastanut kymmeniä vuosia. Näitä “taviksia” on vuosien varrella ikkunoilleni kertynyt yli 20 kpl, joista kauneimpia on juuri tämä venäläinen.

Oho, ompas tää feimi kukka :open_mouth: Tänään ostin kaks perusväriä. Takana pari vähälehtistä keltasta kiivii

IrisFinlandica, ethän pidä niitä patterin yläpuolella? Saattaa alata lehdet kuivumaan ja rapistumaan…sitten kukanhoitaja toki luulee että nyt nopiaa vettä ja usein…ja sitten ne lötristyy. Mun pari santtua ovat elelleet hyvin talven yli jäpäköinä suht viileässä huoneessa (huonelämpö kyllä, mutta patterit ei pohota mitään +24 asteen lämpöjä) ja aika niukalla kastelulla. Sitten taas keväällä aloin kastella pikkusen enemmän kun multa kuivui nopeammin…ja alkoivat kukkia.

Kaipa ne enimmäkseen ovat olleet patterin yläpuolella, kun patterit sijaitsevat (lähes aina) ikkunan alapuolella. Mutta on minulla hieman kauempanakin mahdollista pitää. Entä muu hoito?