Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 2, SULJETTU, -> Osa 3

Ohhoh on oikea monsteri kukka Hoyabellan santussa… Nätti monsteri tosin:)

Mikä vikana, kun santtulehden varsi juurruttaessa vaan mätänee - juurista ei tietoakaan :frowning:
Pelargonin pistokkaat juurtuu aina ja kaikki, mutta näitten santtujen kanssa en onnistu sit millään…
Turpeessa juurrutan ja ikkunalaudalla.

joo hoyab - luin kyllä noi - tosi pätevän näköistä! Mutta onnistutteko te kukaan/mitenkään ihan perinteisesti/normaalisti purkissa ja mullassa tms.? Ku kyllähän sen pitäisi… vai pitäisikö?

Mulla kuoli net kans alussa, mut nyt onnistuu juurrutus paremmin, juurrutan nykyään aina mullassa, itseasiassa ootan santun lehdille perheenlisäystä, varmaan synnyttävät vasta keväällä

Mie laitan lehdet multaan ja pieneen taimipottiin. Kestää se kyllä tajuttoman pitkään, ennenku niitä vauvoja alkaa syntyä.

Syksyllä sain ison läjän lehtiä, kaikki on vielä elossa, mut vauvat syntyy varmaan vasta keväällä, kun ei sitä keinovaloa ole…

Kyllä mullassa/turpeessa santun lehti juurtuu minä tökkään sen lahden sinne kosteeseen multaan ja sen purkin minikasvariin niin kosteus säilyy tasaisesti ja kun aikaa on kulunut tarpeeksi niin sieltä vauvoja alkaa ilmestyä.

Mun siskolla on niitä santtuja vaikka kuinka ja hän laittaa ne siihen kaupasta saatavaan mustaan lihapulla laatikkoon se täyteen multaan kastelu ja sitten se tökkii niitä santun lehtiä sinne ja laatikko ikkunalle on ihan patterin päällä (keskuslämmitys) mutta sitä täytyy kastella joka päivä missään tapauksessa se multa ei saa kuivua kokonaan mutta liian märkäkään se ei saa olla.

Mun mielestä juurrutettavien santunlehtien pitää saada kuivahtaa välillä, mmuten mätänevät. Vuoteen ei mulla ole yhtään jäänyt juurtumatta. Se poikasten tulo sitten ottaa toisilla enemmän toisilla vähemmän aikaa.
 Nopeimmat  poikaset tulleet n parissa kuukaudessa ja hitaimmat n vuodessa.
    Kävin välillä laskemassa juurrutuksessa olevat santut ja niitä löytyi 79 kpl + 20 soilikkia.

79 kappaletta, ompa vähän :smiley:

niistä 4 on jaden!

Juti aika vähän niitä on

Suunnilleen saman verran on sellaisia, joilla jo poikaset näkyy.

Mulla on vain muutama santun lehti juutumassa. Yhdessä on tosi isot poikaset ja niitä on paljon mitäs nyt teen uskallanko ne jakaa vai annanko olla kevääseen tämä vuoden aika laitttaa epäileen selviääkö ne nyt jakamisesta

Mummimyy riippuu siitä miten isot ne poikaset ovat jo. Jos annat vielä kevääseen kasvaa …vaarana on että ovat jo niin solmussa toisiinsa ja napsahtaa varret/juuret poikki. Minulla on onnistunut erottelu ihan näin syksylläkin mutta minulla onkin parin lampun alla vauvala…

Onhan mulla floora loisteputki valo vauvalassa muuta silti epäilin niden menestymistä

heips ja kits! Hyviä kommentteja! Kyl mä sen tiedän, että se poikasten pykäys kestää, mutku harmittaa, että ei o edes mahiksia, kun lehti ei säily hengissä, kun ei tee juuria, vaan varsi mätänee n. kolmessa vkossa. Yritän pitää suht tasaista kosteutta. Huono ajankohta tietty - tämä pimeys.

Joskus ennenmuinoinhan sanottiin, että jopa se itse lehti voi noi poikaset synnyttää nimimerkki ‘varsi mädäntynyt/ poistettu lehteen asti’ :slight_smile: Katotaan ny sit…

toi LE-Vodovorot on mulla juurtumassa

Lapsus; puolikkaastakin lehdestä saa uusia hyvin. Onko multasi liian märkää, kun varsi mätänee?

Saksasta ostin ja postin mukana tuli

Jutilta saamani Irish flirt on tehnyt poikasia…
Se vaaleanpunainenkin on juurtunut. Poikasia ei vielä ole näkyvissä… odottavan aika on pitkä…

nik-22, sano mitä sanot, mutta RS-Vodovorot nimisenä on Saksassa asuva veäläisen nimen omaava rouva lehden myynyt.