Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 2, SULJETTU, -> Osa 3

Tässä kuva

Tuosta juurruttamisesta, minäkin aloin juurruttaa paria lehteä viime talvena marraskuun puolivälissä ja nyt mulla on jo aika hienot taimet noista purkeissa. Kyllä ne juurrutuksetkin menee sinnitellen talven yli. Mulla noi oli ikkunalla (kipot pakastepusseissa) ja ei edes mädäntyneet. Huoneen lämpö oli sellaista 20-21c ja usein pelästyin kun hoksasin, että olen unohtanut kastella…meni välissä parikin viikkoa etten muistanut kastella. Taisi kastelemattomuus pelastaa. Viileässä pussi päässä eivät kuitenkaan haihduta paljoakaan.

Keväällä sain siskon käyttämättömäksi jääneen akvaarion, joten valoisampi aika alkoi santtuvauvoille jo tammikuussa. En tiedä oliko tuosta n. kuukauden akvaarioelämästä mitään iloa niille…mulla kun oli siellä ihan tavallinen akvaariossa ollut loisteputki.

Pikkupioni…Varmaankin akvaariosta oli hyötyä kun toimii akvaarion sijan kasvarina ja valaisinkin on aika lähellä normimallisisissa akvaarioissa. Miulla näkyy jo ensimmäiset hiirenkorvat joten kyllä näin syksylläkin onnistuu poikiminen jos on valoa antaa. Minulla valaisiee 2 vanhaa koulupöydän valaisinta sekä ikkunasta tuleva luonnonvalo.

Mä uskon että mulla on eniten hyötyä lämpömatoista. Kummassakin terraariossa on lämpömatto juurrutettavien lehtien alla. osa lehdistä ei mahdu terraarioihin ja niissä poikaset kehittyvät hitaammin.

juti: joo - mäkin kyl luulen, että se pelkkä valonlisäys ei riitä, vaan että toi lämpö olis aika oleellinen - ainakin tähän aikaan vuodesta.
Sen taki homma workkii Mumimyyn siskollakin, kun ovat siellä patterin päällä. Siinon vaan huolehdittava sit tosiaan kastelusta :slight_smile:
Nooh, mut kaikkee ei voi saada…

nik-22, mulla on LE- Koroli i Kapusta ja LE- Venskoe krugevo sekä Ruotsista että Saksasta. Aika näyttää mitä ovat.

Aika ihmeellistä kyllä on että uskallat väittää saksalaista myyjää epärehelliseksi.

hohhoijaaaaa jätetääs nyt lapset tämä aihe ettei tule kenellekkään paha mieli jookos:)

Äläs nyt ku vasta ollaan pääsemässä vauhtiin

Joo, mää tuun kanssa lukeen mielenkiinnolla, vaikkemmää muuten näitä huonekasvijuttuja seuraakaan

LE-Venskoe krugevo harvinainen? No, täältähän sitä saa tilata:

http://veilchen.ucoz.de/shop/kollektion-von-galina-domnina/sorten-von-e-lebezkaja

Niin, siis asiastahan en mitään tiedä… kunhan googlailin…

Kauan odottamani Winter Parasol on saanut aikaiseksi jälkikasvua.

Pitääpä munkin käydä kattomassa joko mun santut ois lisääntyyny

Ruotsalainen !!! Koroli i Kapusta, Rebel`s Valiant ja Sassy Sister ovat myös saaneet jälkikasvua.

Sportti? Ovatko muutkin tuon sivuston kasvit sportteja? Voiko yhden kukan kuvan perusteella sanoa onko kasvi sportti vai ei. Mietin vain tuota sporttia. Saman nimisestä kasvista löytyy usein erinäköisiä kuvia, kuinka pienestä on kiinni, että kasvi luokitellaan sportiksi…  Ääneen tässä vain ajattelen

…ja pah, ei ensimmäistäkään vauvaa näkyny ja King´s Tresure näyttää kans delaavan, siinoli jo pikkunen vauva mut Labas Rytas kukkii, siltä terkut Jutille ( ai niin, Irmassakin aukee kohta eka nuppu)

Mä yritin ottaa kuvaa Satin songin kukasta, mutta kun oikeaa väriä en onnistu siihen saamaan niin olkoon. Sillä on muuten tavanomaisista santunlehdistä poikkeavat pitkänomaisemmat lehdet.

Kyllä ne kasvuolot aika paljon vaikuttaa kukan laatuun. Kasvualusta, lannoitus, valaistus ja etenkin kasvatuslämpötila… Esim minun vesiviljellyt ovat monesti paljon valjumpia kuin mullassa kasvatetut…johtuu varmaan laihasta kasvualustasta sek tietysti viileydestä ikkunalaudalla. Yhtään sporttia en ole vielä saanut:)

Tänään näkyy kahdessa EK-Dzhokonda(EK-Mona-Lisa)lehdessä olevan uutta kasvua.

Waterdancer. Vähän on värit pielessä, mutta tuota kameraa ei parhaalla tahdollakaan saa toistamaan violettia oikein. Pilkut näkyy kuitenkin.

Ihana juuri tuo orvokkimainen kukka on minun lemppari santtunkukkien muodoista vai malleista kummmin sitä nyt sanotaan. Hienosti näkyy pilkut. tulee ihan utuinen avaruus pilkut tähtinään mieleen. Olisiko vaikka meidän aurinkokunta ja aurinkotähti siinä keskellä killottaa keltaisenaan:)