Kuningatar, toisessa kuvassa.
Mä oon ollu tänään tosi ahkera, sain 28 santun lehteä juurtumaan
Mun akvaario-santtuvauvalassa voidaan hyvin. Siellä on 11 santtuvauvaa (kolmea eri lajiketta). Sitten kun ne pitäis siirtää ikkunalle, niin taitaa syntyä pikku tila-ongelmia. Ajattelin istuttaa pari kolme santtua yhteen savilaatikkoon.
Kiitos jadeliila, niinpäs onkin Chirita tamiana
Tämä markettisanttu on kanssa ihan mukavan näköinen, lehdetkin vähän eri väriset kuin ihan tavallisissa.
Onpas hempukka väri
Ostin muutaman santun, kun en oikein tiedä mikä menestyy länsikkunalla. Siinä ne ny töröttää megamanin alla hyväksi lautaselle juotettuina, olivat ihan rutikuivia. Muutaman sivun selasin tätä ketjua ja täähän on ihan oma maailmansa, pittää perehtyä heti ku ehdin, mut jos jotain vinkkejä näiden kaa tulee mieleen niin kiitos näin etukätteen.
Kaiku, jos olet yhtään innostunut santuista, niin niitähän on valtavasti, niissä riittää harrastettavaa ja keräiltävää
Juu ei muutaku lissää vaan niin kauan ku tillaa piisaa!!!
Jotenkii miust jo rupiaa tuntumaan, etton karannu mopo käsistä, se suorastaan KEULII:))
Kaiku, ostatko sitten uusia kukkia joka päivä?
No en ihmeessä, mut tuolla liikepaikoilla kun käypi ni on nyt tullu aika ahkerasti tätä torppaa huonekasveilla sisustettua. Tulis vaan kesä pian ni siirtyy tää vöyhötys tonne pihalle. Nyt jo ihan itteänikin hirvittää mitä siitä seuraa, kun nyt oon kaks vuotta pihaa rakentanu ja aina tää talvi tulee liian pian:D
Niinpä. Viimekesänä esim. sain kuutamohortensian ilmatteeks ku oli niin huonolla hapella ja se juutas kasvo ihan mahdottomasti ja kaiken huipuks kukkikin. Eli kaikkea kannattaa yrittää!!!
Alkaispa jo pian hieman kirkkaammat päivät. Mun santtu-vauvat kasvavat akvaariossa jotenkin niin pystyssä…eli lehdet yrittävät varmaan kurkottautua valoon. Ehkä kannattaisi siirtää ne ikkunalle…siellä tosin ei taida olla sitäkään vähää valoa tähän aikaan vuodesta ja näillä harmailla keleillä. Mutta toisaalta siellä olis paljon viileämpi…hmm…
Vielon hengissä net pussilehet, hyvä minä
Miullon parikymmentä lehteä ollu juurtumassa talven ajan ja enää 6 taitaa olla semmoista, mihin ei oo vielä poikasia ilmaantunu. Eli vaikka tuota valoa ei oo ollut, niin kyllä ne juurtuu.
Mutta murheenkryyninä on nuo pari erikoisempaa, kun näyttäis siltä, että lehti kerrallaan ne nuupahtaa. Oon ottanu molemmista lehden juurtumaan, jos sattuu äkkikuolema emoille koittamaan. Valoahan ne varmaan tartteis lisää, nuo isommat. Ei oo mitään lisävaloa eli täytyy luottaa siihen, että kevät tulee!
Mitenkä nuo ihan pienet taimet, pitääkö multa olla kosteana kokoajan, vai pitääkö kuivahtaa välillä kuten isoilla santuilla? Minullakin ongelmat alkavat siinä vaiheessa kun siirrän juuret kehittäneet lehden vesilasista multaan…
Kuningatar, johtuiskohan ongelma siitä, että taimi joutuu kasvattamaan uudetjuuret, koska vedessä tulleet juuret eivät toimi mullassa.
Ahaa, ok, kiitti vastauksista! En tiennyt, että ‘vesijuuret’ eivät toimikaan mullassa. Eli onko tavallaan vedessä juurruttaminen ensin tavallaan turhaa?
On ja sen vuoksi en sitä juurikaan käytä. Santunlehtien juurruttaminen mullassa ei ole ollenkaan vaikeaa ja saavat kyllä hieman kuivahtaakin välillä siitä kärsimättä.
Eikä niihin tartte pussia laittaa päälle