Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 2, SULJETTU, -> Osa 3

Erikoisen kauniit lehdet.:)Minulla ei kuki ykskään Santtu tällä hetkellä.

Tuo Harmony´s Little Stinker on ns lehtichimera

Missähän on vika, kun santtuni tekee lehtiä ihan hullun lailla, mutta ne eivät asetu somasti kehäksi niin kuin yleensä? Lehtiin kasvaa 20-senttinen varsi ja ne sojottaa kaikki ylöspäin naamat ihan satunnaisiin suuntiin. Se kasvoi pienenä ihan hyvin, mitä nyt vähän sekaisin, ja kukki kerran, viime syyskesällä. Sen jälkeen se alkoi kasvattaa näitä pitkänpitkiä lehtiruoteja. Ennen muinoin mulla oli aina parikin santtua, ja aina ne käyttäytyivät hyvin. Laitan kuvaa joku päivä jos saan kameran ja koneen toimimaan yhteistyössä.

Ole tyytyväinen,että ylipäätään on niitä lehtiä tähän aikaan vuojesta :smiley:

Olenkin! Ja onhan se ihan veikeän näköinenkin, semmoinen kaupan salaattipuskan mallinen melkein. :slight_smile:

Mutta kun siitä piti tulla kaunis ja herkkä vaaleanpunainen, ja tulikin tuommoinen puska, joka tietysti kukkii sinisellä niin kuin mulle aina käy…

Tässä vielä kuva santustani. Tuommoisia pitkiä hutjakkeita se tekee, ja suoraan ylöspäin.

kuva

Osaisikohan joku kokeeneempi aavistaa, mikä santtuani mahtaa vaivata?

Ostin sen muutama päivä sitten ja seuraavana päivänä kotiutumisesta, sen lehdet lötkistyivät ja ovat hieman kipristyneet reunoilta. Kuolemaa tekee siis, mutta voisikohan tuon vielä pelastaa?

Kuivuutta tuskin potee, sillä multa oli kosteaa ostoshetkellä. Paleltumiseenkaan en usko, sillä suojaisn sen hyvin ja ostin niitä itseasiassa kaksi samalla kertaa ja toinen on ihan hyvässä kunnossa.

Ehkä sitten kasteltu liikaa, mutta voiko tuo siitä enää toipua, kun kaikki lehdet siis lötkistyneet ja kukatkin kupristumassa?
Multaa en ainakaan uskalla vaihtaa, ettei ota nokkiinsa enempää...

Ikävää olisi tuo kasvi menettää, kun ei ollut mikään yleinen ilmestys näillä kylillä.

Kokemukseni mukaan santtu reagoi juuri noin, suuriin muutoksiin. Lehdet lötkistyy ja tippuu pois, mutta jos olot ovat sille ok, ne kyllä kasvavat takaisin. Lämmin kasvupaikka, sopivasti valoa ja niukka kastelu. Uskotaan, että se siitä toipuu. :)

Hibiskuksen santusta tulee mieleen, että se olisi saanut vähän niukalti valoa. Hauskan näköinen "salaatti" kyllä. 

No kun se on länsi-ikkunalla laitimmaisena (valon puolella siis!) niin olen ajatellut että se saisi siinä riittävästi valoa, mutta ei kai sitten. Ei se viime talvena tuota tehnyt, mutta se olikin vielä aika pieni. En oikein osaa sille mitään tehdäkään, niin että taidan pitää sen kuriositeettina ja ihmetellä vaan. :slight_smile:

Mullakin yks Santtu kuin salaattipuska.Taitaa olla lajiketta Kaustinen tms.En saanut ladattua kuvaa.Keväällä mullanvaihdon yhteydessä ajattelin jakaa sen niin vähän siistiytyy. :blush:

Tilasin vermikuliittia ja perliittiä kevään santtujen mullanvaihtoa silmällä pitäen.Olen aikaisemmin käyttänyt pelkästään tavallista kukkamultaa.Nyt kokeilen tehdä sekoituksen.Täytyy katsoa netistä ohjeita :blush:

Onkohan veltostuneiden lehtien uudelleen napakoituminen elpymisen merkki?

Tää nokkiinsa ottanut santtu kun pudotti osan niistä veltostuneista lehdistänsä ja jäljelle jääneet napakoituivat, vaikkakin reunat ei taida enää kauniiksi palautua, niin josko olis toivoa että henkiin jää?

Mitään uutta kasvua ei ole vielä näkynyt, joten ei kai tässä auta muu kuin odotella…

Itse ajattelin vaihtaa tavallisen kukkamullan kaktusmultaan, kun jostain luin että santut tykkäävät kasvaa siinä.

Luin myös jostain että santuille kannattaa kaataa kuumaa kahvia aluslautaselle silloin tällöin. Onks täällä kellään kokemusta mitä santut sellaisesta tykkäävät?

Mun santut ei oo koskaan kahavia juoneet

En kans ole kahvia heille ikinä älynnyt tarjota, kuumaan veteen vaan ovat joutuneet tyytymään.

Ja juu, Rönsykäs hyvällehän tuo nyt jo kuulostaa. Kunhan kevään kasvukausi alkaa, siitä tulee varmasti entistä komeampi. :slight_smile:

Minun santtuni ovat ihan tavis kukkamullassa. Nuo on uskoakseni tuollaisia henkilökohtaisia valintoja. Jos on oikein innokas kastelija, hiekkainen kaktusmulta on varmasti hyvä. Minä taas olen enempi unohtelevainen kastelun suhteen, joten vettä pidättävämpi multa on minun käytössäni paras.

Kuumalla vedellä aluslautaselle minäkin kastelen.Ja nyt talviaikaan olen laittanut vähän merileväuutetta veden joukkoon.Niin kuin muitakin kasveja kastellessani.Ykskään Santtu ei ole kuollut talven aikana.

Miks kuumaa vettä, kertokaa?

En osaa sanoa.Näin äitini on opettanut ja näin olen tehnyt.Santut kyllä tykkäävät.

Pitääpä kokeilla.

Minullekin on mummo aikoinaan tuon kuuman veden opettanut, ja sitä oppia olen noudattanut. Hyvää ne näyttävät siitä tykkäävän, vaikken kyllä tiedä miksi. Mutta siis ehdottomasti vain aluslautasen kautta, ei suoraan juurille!

Mä olen laittanut kyllä lämmintä vettä joskus…mutta en koskaan kuumaa. Enkä oo kahviakaan juottanut, mutta ykskää ei oo kahvinpuutteeseen kuollu. Just funtsin, että mulla ei oo koskaa kuollu santtu. Ilmeisesti ei ole vielä yhtäkään riittävän vanhaa mulla, että henkensä heittäisivät. Ne on vaan lisääntyneet …melkein ongelmaksi asti :smiley: käykö teille muille niin, että se muutaman vuoden yksittäisenä kasvanut santturuusuke munii toisen siihen kylkeen? Mun on pitänyt jotkut istuttaa uusiksi ja jakaa kun on tullut noita “kylkikyöriä” samaan purkkiin.