Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 2, SULJETTU, -> Osa 3

Poistopöydältä 1€.

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/c34d103b-e125-42da-9731-cc3a.JPG

Tällainen pieni alkaa kukkimaan. Nimeä en tiedä. Otettu erilleen kaupan valmiista asetelmasta. Oli alunperin kerrottukukkainen, mutta nyt näköjään ihan yksinkertainen.

Ikivanhat santut kukkivat taukoamatta.

Ihana tuo Jadetsun vehmas “ikkunalauta” oliko nuo kaikki santtuja? ja sieviä kuvia muillakin.
Ite en varmaankaan uskonko nuihin hiivanpalojen ja kuumanveden vaikutuksiin. Vaikka sillä ei liene vaikutusta teille joille nuo taiat toimivat.
Minullakin on ollut muutamia santtuja ja kauan sitten kukkivat oikein mallikkaastikin, en tiedä mitä sitten tapahtui. Ne vaan lopettivat kukinnan… kastelin niitä lopulta jopa kuumalla vedelläkin kun eivät vaan kukkineet, mutta eivät kukkineet silti.

Viimeisen santunräähkäni annoin syksyllä äidilleni jolla on kotonaan suuret ja komeat santut. En ole kellään nähnyt semmoisia santtu-mättäitä ja ne kukkivat lähes läpi vuoden paitsi näin sydäntalvella jolloin niillä on tottakai pieni hengäshdystauko. Tuonkin viimeisen santunräähkäni (jonka annoin mummolle elvytettäväksi ja uuteen kotiin) pukkasi jo sittemmin henkiin heränneen innolla kukkia kun mummolassa myöhemmin kävin. Vastikään taas kävin siellä ja katoin, että lehtiäkin siinä oli jo viljalti enemmän kun silloin kun luovutin sen “kompostivalmiina”. Oli suoraan sanoen kuin eri kasvi. Se lähestulkoon oli hävinnyt huostassani. Äiti ei tosiaan niitä kastele kuumalla vedellä eikä hiivoja nakkele. Eikä polttele kasvivaloja.

Kyllä se on “pyhä/Saint”-santtupeukalo joka jollain vaan on… Syksyllä oon kaikki gesneriat hävittäny tästä huushollista.

Jos santtu on kovin vanha ja/tai kruunu on ruuhkautunut lehdistä niin kannattaa vähän nyppiä joitain ylimääräisiä lehtiä pois. Mulla toimii aina se…ja vähän päästä jo näkyy kukkavarsien alkuja. :slight_smile:

Mun minikasvihuoneessa voidaan myös oikein hyvin lisävalon ansiosta. Osa kukkii ja poikasiakin pukkaa.

Tää on kyllä mun lemppari: :stuck_out_tongue:

Tilasin myös netistä uusia söpöjä pikkuruukkuja joilla ei ole vielä asukkaita… :hehe: kevättä odotellessa…

Rosmariini minkä niminen santtusi on?

Rosmariini sama juttu. Siniset ja sinivalkoiset ovat mieluisimmat. Hävitinkin syksyllä joitakin punaisia, jotta saisin enemmän tilaa noille lempiväreilleni. 

Mä tykkäjään kaikenvärisistä :slight_smile:

Aikamoinen lista :Wow:

Mulla on sen verran vähän että ei tarvii exceliä: Perinteiset valkoinen ja sininen,

nimellisistä löytyy normaalikokoiset:
-pow wow
-rs-bog solntsa
Näistä on kummatkin vielä sen verran nuoria että eivät ole kertaakaan kukkineet

Ja minit:
-Little Bo Beep
-Ballet Loni
-Rob’s Chilly Willy
-Optimara Little Moonstone
-ja yksi vaaleanpunainen sporttaaja

Taas yks jonka pittää päässä huntalona kukkimaan, ja vielä keskellä talavia :slight_smile:

On nuo kukkivat Santut tosiaan sieviä ja nuo pikkuset… Puhumattakaan noista kirjavalehtisistä.
Kiitti Rosmariini ei mulla auttanut sekään lehtiennyppiminen, ei mikään kun ne sen pään kerran otti.

Kyllä mä nytkin kaupoillakin käyessäni katselin uusia kevätmyyntiin tulleita Santtuja-kin. Olisi kivaa jos olisi tuommoisia ns. kesto-kukkivia piristeenä, mutta mulla ne kukkii pari pvä:ä ja sitten kukat kuivuu ja se on siinä. Kiva jos kukkis ees sen kevään ja kesän niin voisi ostostaan jotenkin perustella, mutta kun ei.

Lapsena kotona oli äidilläni paljon santtuja. Hän nipsi aina keskeltä pois osan lehdistä. Se kuulemma auttoi kukkimiseen.

Olen kuullut tuosta lehtien poistosta,ja itsekin poistellut niitä vanhimpia laitalehtiä,ei ole vaikuttanut kukkimiseen.Nyt vasta tajusin että niitä pitää harventaa sieltä keskemmältä hieman hankalaa tosin mutta harvennettu on nyt oikeasta kohtaa.Ei muuta kun  odottaa  suurta kukintaa,ellen nyt innoissani tapa niitä liikakasteluun.
Jadetsulla on tosi hyvännäköisiä alkuja ja vielä tähän aikaan vuodesta,ovat varmaan olleet “valaistuna”.

Minulla on vaalenpunaisia santtuja kolme jotka sain miniältä 2003 kesällä kun he muuttivat. Ne ovat kukkineet joka vuosi. Välillä melkein koko vuoden. Nytkin kukkii yksi. Tänään vaihdoin niihin mullat ja jaoin ne jotka olivat tehneet pikkusanttuja viereensä. Jos en vaihda helmikuun kuun syntymisen jälkeen ne aloittavat kukinnan ja sitten ei tahdo löytyä sopivaa vaihtoaikaa. Ovat itä ikkunalla.

kevätlinnunherne eikö niitä reunalehtiäkin oo kuitenkin pakko välillä poistaakin, kun sieltä usein alkoi näivettymään isoja rumia lehtiä minä vaan napsin ne pois. Kuvittelin, että ne märkänivät ja kastelin vieläkin vähemmän ja vieläkin harvemmin. Sitten muuankin Santtu näyttikin ajanoloon siltä kuin sillä olisi ollut varsi ja sen nokassa muuan lehti. Että osaa olla noloa…

Kerron vielä sellaisen himmeän jutun, että minulla kaikki santut muuttuivat yksinkertaisiksi ja kukkien väriltä vaaleanpunaisiksi. Vaikka ne ostettaessa olisivat olleet millaisisia. Ikinä en enää nähnyt sellaisia kukkia mitä olin ostanut, jos ne joskus kukkivat uudestaan. Valkoinen lienee ollut ainoa väri joka kesti jonkinaikaa ajanhammasta. Myös kukkien hapsureunaisuus ja kerrannaisuus katosi tyystin. :frowning:

Tykkäjään :slight_smile:

Nice… :Wow:

Vielä tuohon kukintakeskusteluun. Ilman riittävää ja oikeaa valotusaikaahan mikään kukka ei jaksa ainakaan kovin menestyksekkäästi kukkia.

Ja korjatkaa jos olen ihan hakoteilla mutta mulla on käsitys että saintpauliat tykkää enemmän hieman happamasta ja hyvin läpäisevästä maasta. Ja tuo kahvi ja hiiva on vanhanliiton konstit laskea kasvualustan ph:ta happaman puolelle. Varmaan kaikenlaisissa multasekoituksissa nämä kasvaa ja tekee lehtiä, että eivät ole liian kranttuja sen suhteen mutta voi olla että esim. joku mustamulta voi olla liian ravinnepitoinen ja ph:ltaan liian emäksinen että kukkimisen kanssa ei ole niin hyvää menestystä.

Rosmariini minullakin Santut kukkivat aikoinaan kun saivat olla eteläikkunalla. Tosin lehtiin saattoi tulla pieniä palomerkkejä.
En tiiä sitten… Äiteellä ne kukkii hulluna millä ilmansuunnalla tahansa kasvukaudella. Siellä on tosin ihan erilainen vesi kuin täällä.

Alkaa näkyä valon lisääntyminen jo Paavaleissa :smiley: Ballet Loni avasi kevään ensimmäisensä: :slight_smile: