Jotku lehet on tosi kauniita
Ja kestäähän ne lehtipistokkaat juurtumassa ollessaankin jonkinmoisen kuivuuskauden ihan hyvin.
Pyllähtipä tässä mieleen. Jos yksi taimista tekee vääränlaisia kukkia, niin onko mitään mahdollisuutta, että toiset samasta lehdestä kasvaneet taimet kukkisivat oikein? Kun nehän ovat klooneja, mutta jos tapahtuu mutaatio, niin onko se kaikissa sama vai voivatko ne olla muuttuneita eri tavalla?
Poistopöydältä.
Tulin päivittämään paavalieni tilannetta. Optimara Little Moonstone piristyi vihdoin yli 2 kk kitumisen jälkeen ja puskee nyt reippaasti uusia lehtiä. ![]()
CM Feniks kukkii ahkerasti mutta aivan eri näköisenä kuin emonsa. Mun ensimmäinen sporttaaja siis: ![]()
Little Bo Peep kukkii hänkin ja tekee osan kukista hassusti kerrotumman näköisiä:
Ja Rob’s Chilly Willylläkin näkyi pienen pieniä kukkavanan alkuja jo lehtirykelmän keskellä. Niitä ei tästä kuvasta vielä näy mutta toivottavasti piakkoin. ![]()
Wow toi Little Bo Peep on ihana. Mulla on saman näköinen, mutta sininen. Nimestä ei aavistustakaan. Se on hieman hankala kun se kasvaa kuin köynnös, mutta niin kaunis ja innokas kukkimaan.
T
Täällä kukkii enää Rubicola. Kaikki muut jo talvilevolla
Ooooh, mä sitten tykkään noista “orvokkikukkaisista” santuista :smt054 Tuo on hieman erivärinen kuin minun siniseni ja lehdetkin ovat erilaiset.
Rubicola on luonnonlajike. Tykkään siitä. Nyt vain on taas kovasti jakotaimia, mutta en voi tähän aikaan niitä erotella toisistaan. Purkki on ihan täynnä.
Mun optimara little moonstone on alkanut tekemään ensimmäistä kukkavanaa :w00t: Siinä on hädin tuskin 2 kerrosta lehtiä. Nyppäsin siitä viime viikolla jo pari pientä lehteä poiskin kun olivat isompien lehtien alla piilossa. Pitäisikö antaa sen kukkia vaikka todennäköisesti sen kaikki energia menee sitten siihen ja se jättää kasvamisen kukkimisen ajaksi? Annatteko te kasvin aina kukkia jos se haluaa? Kova hinku olisi ainakin päästä näkemään sen ensimmäinen kukka, onko sellainen kun pitää olla… ![]()
Hyvää saintpauliavuotta 2017! ![]()

Optimara Little Moonstone
Rob’s Chilly Willy
Todella kauniit santut
Minä en ole koskaan oppinut hoitamaan ja kasvattamaan Saintpauliat. Mutta eipä haittaa, sillä minä en halua pieniä kukkia muutenkaan. ![]()
Kiitos
Mä olen näitä niin hellinyt ja hoivannut ja nyt vihdoin alkaa tulla tulosta.
Tämä talavi on ollu siitä erikoinen,että sei oo tappanu santtuja läheskään niin palijon ku aikasemmat
Miulla on pysynyt hengissä kaksi santtua ,ne mitkä on ollut jo pari vuotta.Kukkimaan en ola saanut ikinä,joten melko tylsän näköisiä ovat. ![]()
Juu, elikkä aluslautaselle kipene tuorehiivaa ja lämpöstä vettä perähän
Kiitti. Mummi aina kastelu kuumalla vedellä ja kukkivat ihanasti mutta tuo hiiva oli ihan uusi juttu. Täytyypä kokeilla.
Ja tilkka kahvetta myös silloin tällöin!
Keittiön ikkunalla voijaan oikein hyvin niin ku vuojenaikaan nähen