Se jästikonsti on monet kerrat havaittu hyäksi kukkittamaan
Jäst = hiiva, pikkariikkinen kikkare kasteluveteen, eiks se niin menny, neuvojalla ei muuten oo eensimmäistäkään santtua. Mä vien ne aina äiteelle.
En ole koskaan hiivaa kokeillut enkä muitakaan vippaskonsteja. Joskus olen lorauttanut kahvinloppuja muutamalle santulle huvin vuoksi. Mielestäni tärkein asia kukittamiselle on oikea valo. Omat santtuni ovat luoteisikkunoilla, ja hyvin kukkivat.
Kaffia saivat hörpyt täälläkin vähän jatkoin seisotetulla raanaveellä ku ei ihan muuten olisi riittänyt. Yhdessä osto-ale-raaskussa näkyy olevan peräti kolme pikkiriikkistä nuppua kehittymässä. Edistystä sekin. Varmaan lisääntyvä valo alkaa niitäkin piristää. Sijoitin kaikki länsi-ikkunalle köökissäni, jossa niitä päivittäin tulee tiirailtua ja arvuuteltua tarvivatko vettä vai eivät. :pinch: Ryhmänä santut näyttää kivemmilta. Kohta varmaankin alkavat kukkimaan… täytyy koittaa ajatella niistä myönteisiä ajatuksia ehkä se auttaa.
Ensimmäisenä kukkii tämä pieni söpöläinen
Jatuuli onko tuo semmoinen “perinnekasvi ihka oikea vanhanajan sininen” vai ootko ihan tilannut jostain? Väri on hienon sininen. Sulla on siinä aarre.
En muista nähneeni yksinkertaisia sinisiä kaupoissa… (joissa olen itte sattumoisin kulunpäällä ollut santtujen lyhkäsen kevättalvisen myyntisesongin aikaan). Joko käyn väärissä liikkeissä tai yksinkertaiset sinikukkaiset ostetaan heti ja kun minä hiihtelen paikalle ne on jo aikoja sitten myyty, taikka sitten se minua eniten hämmästyttävin vaihtoehto että niitä ei vaan jostain kummallisesta syystä kasvateta myyntiin enää?
Ootteko nähneet vaaleansinisiä/taivaansinisiä santtuja myynnissä kaupoissa? Ihan kuin olisin semmoisen joskus jossain nähnyt. (Varmaan siellä Santtu-tädin ikkunalaudalla oli sekin aikoinaan). Semmoinenkin olisi aivan ihana ja ostan kyllä jos vastaan kävelee eikä maksa ihan maltaita.
Kahdeksan kuukautta sitten laitoin kuvan tästä annitaiselta saadusta kaunottaresta, nyt näin ihana. Vierellään Pixie Blue.
Mitäs tuollainen trailing-termi nyt sitten suomeksi tarkoittaa?
Byäh mulla ei nuo ale-raaskut ala vääntämään nuppuja.
Pitäneekö nuo vanhat kukkineet kukkavarret poistaa vaikka ovat vielä meheviä miten te teette?
Toisaalta ale-raaskuni (-30%:a) eivät ole menneet huonommiksikaan se on plussaa ehkä jopa tomakoittuneet.
Vain tuo yksi onneton näivettyy jonka vahingossa (kuivaa lehteä irrottaessani) katkaisin. Onni onnettomuudessa sillä oli siinä poikanen rinnalla joka näyttää toistaiseksi (onneksi) ilahduttavan tiitterältä.
Otin äidiltäkin käydessäni pari lehteä hänen vanhoista santuistaan. Vesilasiin laitoin ne toivottavasti eivät mätäne. En ole ikinä juurruttanut vesilasissa santun lehtiä Tuubessa joku kehui että vesilasissa juurtuvat helposti. Ootteko kokeilleet?
Siis kuten näette olen melko töllykkä näitten kanssa mutta kattellaan… jospa nuista vielä kesäkukat ikkunalleni saisin.
Nimetön santtu aloitti kukinnan
Nythän vasta näen että trailing tekee ikäänkuin rönsyjä.
Pakko laittaa kuva, vaikka teitä saattaa jo kyllästyttää tätä samaa kasvia nähdä. Tämä kukkii niin että henki salpautuu. Näköjään voisi kuivuneita kukkiakin rapsia tuosta.
Kun ei ollut yhtäkään santtua, ostin Marketista koristeeksi yhden koristamaan pöytää.
Kylän kirpparilla käytiin. Ostin nimettömän santun, ihan lehtien takia. Aika hintava 4€.
Noin hienosta santusta olisin maksanut enemmänkin. Kaunis on.
Nyt se kukkii.
Pietarilainen nuorempi, on kukkinu keväästä asti, välillä enemmän ja välillä vähemmän, vanhempi versiokin alottelee, en oo sitä vielä raskinu pois nakata vaikkon ollu samassa purkissa/mullassa ainaki 6-7 vuotta ja sen on näkönenkin.
Otin vuosi sitten kesällä lehdenalun vanhasta santusta, joka ei ollut enää aikoihin kukkinut. Reilun vuoden kuluessa lehdenalusta kasvui vanttera uusi kasvi, joka kukkii nyt ensimmäistä kertaa. Lajikkeesta ei ole mitään hajua. Kukinnoissa on valkoinen keskusta.