Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, osa 3

Etsii ja etsii, jo väsyttää… EK-sedoy okean tai toiselta nimeltään ehkä EK-grey ocean,  sekä Rose bouquet, 
onko kellään irrottaa lehteä  tai kahta, kyseisistä santuista ? 
Vaihtureita löytyy jonninverran nyt, mutta keväämmällä enempi.

Sain työkaverilta kirjavalehtisen santun. Mielenkiinnolla odottelen, minkä väriset mahtavat olla kukat. En ole tullut häneltä kysyneeksi.

Meinaakohan Pietarilainen pitää taukoa kukinnassa koskaan millonkaan, on kukkinu ihan koko talven eteisessä ja muistaakseni iät ja ajat sitä ennenkin (?)

Toinen vanhaa kantaa oleva nimeämäni santtu on Kaustinen, joka tässä availee nuppujaan talven lepotauon jälkeen. 

Tein vähän tutkimustyötä , ja tuo aiemmin kyselemäni EK-sedoy okean tai toiselta nimeltään ehkä EK-grey ocean ,
onkin sportti Black pearl santusta. Ilokseni huomasin, että omistan santun nimeltään Musta helmi, joka
ilmeisesti on just tuo Black pearl  :stuck_out_tongue:.
Nakkasin lehtiä juurtumaan, jos vaikka joskus saisin toivomani sportin .

Watermelon snow on vielä toivelistalla. 

Voisko joku lähettää mulle vaikka lehtipistokkaan tuosta vaaleanpunaisesta Pietarilaisesta santusta-alkoi niin halu herätä (omituista).  Minulla onkin jo tuo vanha sininen, RitvaL lähetti aikoinaan. Kukkii taas täysillä, sekin tosi hyvä santtu. Vaihtariksi löytyis erilaisia soilikin lehtiä, ja muitakin huonekasvin alkuja

Kiitos Raya! Laitoin sulle jo viestin 

Löytyisikö keltään Cherokee trailin tainta vaihdossa toiseen nimelliseen santtuun, tai kuparilehteen?
Omani kuoli talvella, ja se oli yksi suosikkejani.

Rayalta saatu, on sitten kova kukkimaan! Ja kukat aivan ihanat! Väri ei tule oikeuksiin tuossa haaleassa kuvassa

Mitä tarkoittaa, kun santtu kasvattaa suckerseja?

Poika toi minulle yliopiston labrassa kloonattuja santtuja. Ne on aloitettu viime syksynä kasvattamalla pienistä paloista agarissa. Kaksi isompaa on kai tavallisia sinisiä ja valkoisia, mutta kaksi on tuollaisia pienilehtisiä. En ole ennen noita pieniä nähnyt ja Googlella löysin että ne on kai jotain mikrominejä.

Mulla ei ole ollut santtuja moneen vuoteen ja kaikki niille tarkoitetut ruukut on nyt käytössä adeniumeilla. Nyt pitää miettiä siirränkö adeniumit joihinkin muihin ruukkuihin, vai hommaanko santuille uudet. Ne mun santtupurkit on semmoisia missä on lasittamaton keraaminen sisäruukku lasitetun sisällä. Toin ne aikoinaan jenkeistä, missä mulla oli santtuja useampia.
Jos hommaan uudet ruukut noille uusille kukille niin millaiset oli parhaat? Olisko semmoset altakastelevat Orthexin ruukut toimivia vai olisiko ihan tavalliset aluslautaselliset purkit parempia?

Mulla on käytössä Orthexin Pauliina ruukkuja. Tykkään että ovat nättiä mutta niissä on aika pieni rako mistä kaataa vettä alle  joten olen vain yläkautta kastellut niitä mullan päälle. Jos haluaa sen veden alakautta on mielestäni näppärämpää laittaa vähän leveämpi alunen. Kait sekin on vähän makuasia.
Millaisissa olosuhteissa kasvatat noita adeniumioita, onko jotain erityisvaatimuksia vai viihtyvätkö tavallisessa huonelämpötilassa. Kyselee yks utelias…

Tuo narusysteemi voisikin toimia hyvin. Vesiastiaksi voi sitten valita jotain kivaa …

Niitä pikkusanttuja oli niin paljon, että se oli pakko varovasti irrotella niitä ja laittaa erikseen juurtumaan pieniin purkkeihin. Kaksi isompaa laitoin narun kanssa purkkiin ja purkit astioiden päälle ja yksi meni keraamiseen santturuukkuun.  Toivottavasti nuo pienet juurtuu ja lähtee kasvuun, vaikka en tiedä mitä noin monella teen. Näyttää siltä että noilla pienillä on kerratut vaaleanpunaiset kukat.

Sinisestää ja valkoisesta isompilehtisestä irrotin myös muutaman pienen omiin purkkeihin juurtumaan. Alkoikohan tästä nyt uusi harrastus…

Vettä multaan johtava narusysteemi toimii hyvin. Pienet taimikipot sopii just tuollaiseen 5cm suuaukoltaan olevaan lasipurkkiin. Eka mikromini alkoi kukkimaan.

Tämä on kyllä aika kaukaa haettu yritys, mutta joskus vuosia, vuosia sitten olen täälläkin lähetellyt lehtiä isomummoltani lähtöisin olevasta santusta, jossa on valkoiset, kerrotut kukat ja piparkakkureunaiset lehdet. Viime kesänä äidiltäni kuoli ikkunaremontin jälkeen viimeinenkin tuon santun jälkeläinen, ja olen kovasti yrittänyt löytää hänelle vastaavaa. Olisiko täällä enää ketään, jolla sattuisi olemaan tällaista santtua vielä elossa? Tässä vielä vanha kuvani tuosta santusta, jonka löysin täältä sivustolta:

Santut alkoi viemään niin paljon tilaa, että oli pakko viedä muutama töihin ja kotiin hankkia hylly, minne niitä voi sijottaa LED-valojen alle. Sukulaiset ja ystävätkin on saaneet kukkia lahjaksi.

Santtujen (nimellisten)  ostopaikkoja muita kun huutonetti , tori tai facebook?

No täältäkin niitä löytyy. Onko jotain määrättyä etsinnässä?

Sinivalkoisen santun lehdet vaalenee. Eivät ne kovin tummia ole koskaan olleet. Onko ne vaan niin vanhoja, että ne voi nyppiä pois vai kannattaisiko koko kasvi uusia?