Teillä on näytillä täällä on tosi upeita jalopähkämöitä. Tämä minun vanha lajikkeeni on paljon vaatimattomampaa. Mutta takuuvarma uskollinen kukkija. La donna e mobile:
vielä viisi vuotta sitten yritin häätää häntä pois ja nyt on suosikkilistalla
Ottaisin muitakin kun vastaan tulee.
Minun pihallani jalopähkämö on yksi loistokkaimmista kukista
Mä katsoin kylvöohjeita jalopähkämölle ja luin, että itämisaika on jopa 30-450 vuorokautta ja että itää hitaasti ja epäsäännöllisesti.
Onko muilla millaisia kokemuksia tästä kukasta ja miten pitkään on kestänyt itää? Kannattaako laittaa, jos aikoo laittaa, nyt heti siemenet purkkiin vai vasta syksyllä jolloin lojuisi talven yli sisällä?
Tavallisesta jalopähkämöstä ei ole kokemuksia, mutta sen valkokukkaisesta muodosta on. Eli valkoinen jalopähkämö “Morning Blush” iti yllättäin muistaakseni neljässä (!!) päivässä (huoneenlämmössä). Kyllähän siinäkin varoiteltiin että voi tarvita useita kylmä/lämpökäsittelyjä itääkseen, mutta toisin kävi! Mutta violettikukkaista en ole kokeillutkaan.
Minä ainakin olen tuosta hyvin perinteisestä lilasta jalopähkämöstä antanut siemeniä jakoon… Ei ole tullut jotenkin mieleenkään etteivät ne itäisi. Toivottavasti ei ole tullut ihmisille kovasti pettymyksiä. Meidän pähkämöt (yksi iso puska) tuottaa hurjasti siemeniä…en ole kyllä kerännyt niitä kuin muutamasta kukkavarresta, niin niitä on ollut jo pussillinen.
Meillä jalopähkämö kasvaa aivan täyssavessa “kukkamäessä”. Kun perustimme penkkiä sekoitimme savimaahan kyllä useamman pussin multaa, mutta siitä on jo kohta 10 vuotta ja enää on jäljellä vain savea. Haluaisin jakaa tuon nykyisen kasvuston ja siirtää sitä lähemmäs taloa silmäniloksi, mutta en ole tähän mennessä vielä sitä tehnyt juuri sen ränsistymisen takia. Kun kukat ovat ohi, niin näyttää aika ronttoiselta. Talventörröttäjänä kylläkin ihan hauska sitten kun on ruskettunut.
Laitetaas tähän vielä violetista kaverista mökiltä kuvat, se kyllä viihtyy mainiosti savisillakin maapohjilla, kuivemmassa päässä tonttia taas ei ikinä kuki ja kituu vain.
Tässä näkee hyvin miten roteviksi ja korkeiksi jalopähkämöt kasvavat viihtyessään, samoihin kurkotellaan kuin korkea pionikin…
Piti tulla vielä kehumaan, kuinka hyvältä jalopähkämö tuoksuukaan! Se on myös päivä- ja yöperhosten kovassa suosiossa meillä, kuten saman penkin toisessa päässä tuoksuva illakkokin.
Kiitos!
Pistelen siemenet purkkiin ja toivon, että itäisivät hyvin ja pian
Onko jalopähkämöäkin jaettava, jotta kukkiminen säilyy? Jalopähkämöni ovat kovasti taantuneet kukkimisessa. Alkuunsa ne kukkivat tosi loistokkaasti. Koska olen tosi laiska jakamaan, annoin niille paljon ravinteikasta kompostia ja toivoin sen auttavan, mutta nuppuja on tänä kesänä taas entistäkin vähemmän.
Kuinka usein jaatte / pitäisi jakaa? Olin haaveillut, että joskus levittäisin sitä moneen kohtaan ja paljon, kun pitää rikkaruohotkin niin älyttömän hyvin, mutta jos sitä pitää usein jakaa, niin taitaa sittenkin olla huono idea.
Jos on paljon typpeä kasvualustassa, niin kasvi kasvattaa enemmin lehdistöä kun kukkii.
Jalopähkämöni ovat olleet paikoillaan vuosia. Kyllähän niillä alussa ravinteikkaampi maa oli, kun en ole istuttamisen jälkeen lannoittelua harrastanut. Ja nyt kun kukat ovat olleet taantuneinakin useamman vuoden, niin kokeilin tätä ravinteikasta kompostia, joka siis ei auttanut. Mutta siis hyvässä tuoreessa maassa kyllä ovat, eivät missään soraikossa.
en ole koskaan jakanut jalopähkämöä eikä varmaan edellisetkään kasvattajat. Ainoa hoito ollut reipas kitkentä ettei valloita naapureilta tilaa ja vähän lannoitetta tai lantaa keväällä.
Saako Tuomipihlajat pähkämöt riittävästi valoa?
Tuulia-tuu, kiitos viestistäsi. En ollutkaan sitä heti huomannut. Tulin takaisin tänne ketjuun kertomaan, että nyt kun pähkämöt kukkii, niin huomaan, että lannoitus auttoi kumminkin. Ihanaa!! Kukkivat isommilla kukilla kuin muutamana viime vuonna. Eli sinun hoitosi on juuri se oikea. Ihanaa, että ei tarvitse jakaa. On se lannoittaminen kuitenkin helpompaa. En vaan ehdi millään kaikkia istutusalueitani joka vuosi lannoittamaan. Mutta täytyy muistaa jalopähkämölle antaa vähän reilummalla kädellä, kun on sen vuoro. Olen lannoittanut perennapenkit kotitalouskompostilla, jossa kuivikkeena hevosenturvelanta. Hyvää kompostia perennoille, kun ei sisällä rikkaruohon siemeniä.
Jalopähkämö.
Olen niin iloinen, kun jalopähkämöni sittenkin kukkivat tänä vuonna ihan ok, että otin niistä kuvia. Täytyy nyt sitten aina välillä lannoittaakin.
Jalopähkämöä on nauhamaisesti pihlajanlehtiangervon edessä ja havujen ja tuoksupelargonien takana.
Tässä lähempää.
Nukkapähkämön kukinnot suunnittelin kokeeksi katkaisevani, josko olisi matalanampana pysynyt ja tuuheana lehdistöltään. Ei joku sitten raaskinut tai saanut aikaiseksi…
Ihan sama ongelma, ei voi leikata, kun kimalaiset rakastaa nukkapähkämön kukkia.
Jopas sentään! Tilasin viherpeukaloilta syksyllä 2010 jalopähkämöä. Tätä ketjua selaillessani tajusin, että minulle on myyty rohtopähkämöä! Tuntomerkit täsmäävät: kapeampi eikä herttamainen lehti, matalampi kuin oletin, ja ei todellakaan leviä niin aggressiivisesti kuin joka paikassa varoitellaan.
Ihan kivahan tuo rohtopähkämökin on, mutta vähän kyllä harmittaa silti. Ehkä voisi tuikata tuonne väliin pieniä alkuja jalopähkämöstäkin, ja katsoa, mitä tapahtuu. Tai haluaisiko joku pk-seudulla vaihtaa paakun rohtopähkämöä jalopähkämöön?
vaavu, kurkistappas ketjuun: etelän ellien taimenvaihto. Löytyy puutarhamatkailu-otsikon alta, tai jos viestipuuna haet, aika alhaalla. Tule mukaan vaihtareihin, ja huomaat, että pihallesi ilmestyy muutakin kuin jalopähkämöä