Mikähän mun jalopähkämön alkuja mahtaa riivata. Eivät ole päässeet juuri alkua pidemmälle ja istutin ne jo viime kesänä. Lehdetkin ovat aivan vaaleanvihreät ja koko pehko reilut 10 cm korkea. Vääränlaisessa maassako?
Mulla ne leviää hullun lailla auringossa, varjossa, savessa, metsän laidalla, kukkapenkissä…
Vaikee sanoo missä ne ei viihtyis. Ehkä ne vaan tekee sen mega juuren ensin ja sit kasvaa.
Trekooli, varmaan jotain puuttuu jos lehdet ovat vaaleat?
Meillä on perennapenkissä kaksi tällaista isoa puskaa. Tykkään, eivät vaadi hoitoa juurikaan ja kukkivat runsaasti. Kimalaiset rakastaa tätä.
Lehdetkin niin hassut että!
Meillä tämä kasvaa multapenkissä, jota parannetaan aina kompostilla, hiekkaa sotkin sekaan viime syksynä aika paljon, sipuleiden viihtyvyyttä parantamaan, ei ole haitannut näidenkään viihtyvyyttä. Savi-savi maassa ei oikein lähtenyt, kun kokeilin, mutta savimaa johon sekoitin kompostia kelpasi hyvin.
Jalopähkämöt kukkii jälleen uskollisesti. Tosi hyvä perenna, ei päästä rikkaruohoja alleen. Ja minusta helppo pitää kurissakin, kun leviää aina nätisti viereensä.
Nyt menen jo vähän tulevaisuuteen: Mitä teette jalopähkämölle sen kukittua? Jossain vaiheessa kukkavarret menevät mielestäni liian ruskeaksi, että niistä oikein tykkäisin. Yleensä olen taitellut kukkavarret pois, viime kesänä leikkasin koko hoidon matalammaksi. Ei muistaakseni näyttänyt kovin kauniilta. Minulla on niitä aika iso ryhmä näkyvästi keskellä kukkapenkkiä.
Onnistuuko pähkämön lisäys siemenistä? Itselläni on vielä sen verran pieni kasvusto, ettei siitä ole jaettavaksi vielä muutamaan aikaan, mutta ystäväni alkaa rakentamaan ja hänellä olisi tarve tuolle kasville. Ajattelin, että hän voisi kenties kokeilla siemenistä kasvatusta jossakin tonttinsa laidalla ja siirtää ne sitten parin kesän päästä paikoilleen kun on pihan laiton aika. Kannattaako?
Ainakin rohtopähkämön saa hyvin siemenestä kasvamaan.
Kirjallisuus sanoo pähkämöstä “lajikkeiden lisäys vain jakamalla”. Mulle on ihan epäselvää, milloin on laji muuttuu lajikkeeksi. Onko siis olemassa joku “vain” jalopähkämö ja sitten lajikkeita siitä? Eikös sellainen, joka on jalostettu, ole jo itsellään lajike?
Ja nukkapähkämön siemeniä oli myynnissä eräässä siemenkatalogissa että varmaan sekin onnistuu siemenestä.
oliskohan täällä ketää jolla kasvaisi tämä jalopähkämö… MUTTA VALKOISENA??? Olisin kovasti kiinnostunut pienestäkin palasta!
Valkoisena. On paljon pienenmpi kuin perinteinen.
Minä keräsin valkoisesta jalopähkämöstä siemeniä, saa nähdä minkä värisiä kukkia tekee jos itävät. Stachys discolor on myös valkoinen, ja kestävä kun vain saisi kukkimaan.
En tiedä lajikkeista ja lajeista tuon taivaallista, mutta ainakin meillä sekä nukkapähkämö, että jalopähkämö ovat lähteneet siemenistä erittäin hyvin kasvamaan.
Tämä kiittää Korpikelloa
Stachys albens
…toivomma hänelle suotuisaa talvea…
Tämä ehkä kuuluisi paremminkin kesäkukkapuolelle, mutta epätoivoisesti yritän löytää lajiketta, joka myös talvehtisi. Kokeiltu on Stachys coccinea Chinook ja ‘toinen-jonka-nimi-just-unohtu’
Stachys coccinea Burning Embers - punapähkämö
muoks: tätä vielä haluaisin kokeilla… Stachys coccinea Hidalgo
Voi Hydrange sun kanssasi. Stachyksetkin siirtyivät keräiltävien listalle, yksi pikkutaimi mulla on, strachys discolor (nivea), mutta muitakin siis vois yrittää kasvattaa. Apuva.
( niin ja ne tavallisemmat, jalopähkämö ja hopeapähkämö).
…vai nukkapähkämö
pisamakello, sepä juur, lehdet on hopeanväriset.