Pähkinäpensas (Euroopanpähkinäpensas), Corylus

Onko kenelläkään pihassaan mitään muita Corylus-suvun lajeja kuin sitä tavallista euroopanpähkinäpensasta (C. avellana)? Etelä-Suomessahan pitäisi  ainakin jotenkuten menestyä C. americana (amerikanpähkinäpensas), C. chinensis, C. colurna(turkinpähkinäpensas) ja C. cornuta (sarvipähiknäpensas). Kokemuksia? Miten teillä ovat pärjänneet, onko pähkinäsatoa tullut?

Itselläni on 3kpl Corylus maximaa(isopähkinäpensas) jotka tilasin n. 4v sitten kauppilasta. Ovat nyt vähän yli kaksimetrisiä, viime vuonna sain ekat pähkinät. Olen hankkinut maxima-puskille kaveriksi kokeilumielessä yhden C. maxima purpurean, kärsi aika tavalla viime kesän kuivuudesta mutta oli onneksi säästynyt pahemmilta talvivaurioilta, toivottavasti lähtee tänä kesänä kunnolla kasvuun.

Kävin tänään Kaisaniemen kasvitieteellisessä ja innostuin kun löysin sieltä suuria ja hyväkuntoisia  C. americana  ja C. chinensis pensaita. Oli myös yksi euroopanpähkinäpensaan variaatio heterophylla jonka lehdet ovat tavallista sahalaitaisemmat eivätkä niin pyöreän muotoiset kuin normaalista C. avellanalla. Aikaisemmin en ole tälläisestä lajikkeesta tiennytkäänoho 

Täällä on kaksi pähkinäpensasta, euroopansellaisia. Ekan toin Italiasta pähkinänä v. -95 ja toisen sain yhdeltä tutulta maanomistajalta hänen metsästänsä täällä kotomaassa. Italiantuonti on monet kerrat pantu maata myöten, joko pakkasen tai rusakon voimin, mutta aina se sieltä vaan nousee kun kevät koittaa.

Kun minä olen vähän tällainen tyhmä ja hidas, niin miten erottaa pähkinäpensaan sukupuolen? Ymmärtääkseni hetelmää ei ole odotettavissa jos on vain yksi pensas, ja toisen täytyisi olla vastakkaista sukupuolta. Onkohan kukaan perehtynyt näiden corylusten sutinaelämään?

(pikaviesti taas otettu pois?)

ei niitä ole erikseen ukkoja ja akkoja.... lisääntymisen takia tarvitsee olla useampi puska,
niillä lie nuukasti siitepöyjä ja pöllyttäjiä??
kaksi puskaa tekee jo satoa kolmosvyöhykkeellä, kolme vielä paremmin

kibuvitsi taas ehti ensin mutta tässä vielä puutarhamaailman sivuilta pätkä ->

"Pähkinäpensas on yksikotinen eli samassa pensaassa on sekä hede- ja emikukintoja. Hedekukat pölyttävät siitepölyä ja emikukkiin muodostuu hedelmä eli pähkinä. Pähkinäpensas on tuulipölytteinen. Jotta pölytys onnistuu hyvin ja pähkinöitä kehittyy, pensaita tulee olla puutarhassa runsaasti."

pikalisäyksenä laitoin. siksi ei ollut alleviivausta käytössäni…

Eli minun täytyy ensi kesänä joko lisätä ainokaisestani, tai sitten tehdä reissu etelään että saan lisää pensaita. Tämän olen ostanut muistaakseni Tampereelta. Oululaiset taimitarhat uskovat ilmeisesti vyöhykesuosituksia, täältä näitä ei juuri saa.

Sitten kun näitä emikukkia alkaa näkymään, voit elätellä toiveita pähkinöistä!

Tattista Nopsis. Nytpä tiedän mitä odotella. Tämmöistä tämä on täällä susirajalla …=)

Jaa, onkos muuten peikonpähkinä oleellisesti kestävyydeltään heikompi kuin tavallinen?

On se arempi, tavallinen vyöh. 1-3, “contorta” vain ykköselle, puu-ja pensaskasvion mukaan…

Horsma, minä hankin omani Oulujoen Taimistosta menneenä kesänä, elä mene merta edemmäs kalaan… : )

No mutta sieltä en ole tajunnut edes kysyä!

Osaisiko kukaan kertoa, mistä voisi vielä löytää euroopanpähkinäpensasta? Mieluusti ympyrän Tampere-Urjala-Huittinen-Vammala-Tampere sisällä tai ei ainakaan kaukana siitä.

Täytyy yrittää kysellä uudelleen. Eli tietääkö kukaan, mistä voisin ostaa/saada/hankkia/kaivaa/vaihtaa/varastaa euroopanpähkinäpensaan?

Missä päin asut? Ainakin etelässä niitä löytyy taimimyymälöistä. (Muhevaisella olen nähnyt...)

Sorry Nanikka, en huomannut ekaa viestiäsi... jeps, laitoin jo silmälasit päähän. ;-)

Muhevainen... Hieno homma, kiitos auri oikein paljon. Minä saan sen sieltä sitten kaverin kyydissä, kun vaan laitan sen asialle. nauruanauruanauruanaurua

Oi, Auri, kerro vielä missä myymälässä näit Kun Keravalle soitin, niin sieltä sanoivat, ettei sitä ole saatu taimistolta tänä vuonna lainkaan. Hinnastossa heillä kyllä on.

Heh.. kiitos Marjakoo oikein isosti. Pirilän Riihimäellä ei ollut, mutta Tuusulasta saa. Kaveri on huomenna tulossa Nurmijärven suunnalta Tampereelle, nyt elättelen toiveita että suostuu minun hölmöjen päähänpistojen perässä ajelemaan Tuusulan taimiston kauttanaurua

Ja nyt eiku peukut pystyyn, että kaveri sen sieltä mulle tuo.naurua

Nanikka, en itse asiassa ole tänä kesänä käynyt Muhevaisessa, mutta Kontulan myymälässä pähkinää on ollut "aina". Siellä on yleensä talvehtineitakin kasveja, joten kannattaa kysyä varmuuden vuoksi sieltä. Voit pyytää heitä kysymään myös muista myymälöistä ja soittamaan sinulle, ellet jaksa itse soittaa, en tiedä, onko se nopeampi tapa kuin itse soittaminen... Ainakin heitä voit pyytää toimittamaan kasvit siihen myymälään, josta sinun on ne helpompi noutaa.