Pähkinäpensas (Euroopanpähkinäpensas), Corylus

Voisin kyllä löytää pähkinäpensaan taimia, mutta ehdin etsiä vasta ensi viikolla (muutenkin se on helpompaa sitten kun lehdet näkyy kunnolla). Lähetä hölöä!

voisin lähettää muutamia kolmos vyöhykkeellä kasvavan tavallisen pähkinäpensaan pähkinöitä .en itse ole koskaan idättänyt,mutta luulisin että kylvetään nyt syksyllä.korjatkaa asiantuntijat!!!

Olispas kiva kokeilla, laitas mulle muutama pähkinä tulemaan. Ja inneli, laitas kans sille, niin onhan ihmettelemistä vähän aikaa, että mitäs nää on?

Ainaki kaupan pähkinät itää valtavan hyvin! Kesyt oravat hilaa niitä kukkapurkkeihin jemmaan ja aina vaan versoo vihreää :slight_smile:

Kiitos, kerrankin kasvi jonka siemeniä en halua: pähkinäpensaalle olen vielä enemmän allerginen kuin monelle muulletäh?, opiskeluaikaan pyörötien reunoilla rotkuivat pähkinäpensaan norkot rotkumassa ja keväät olivat yhtä kammotusta, räkää ja aivastusta.

Kaupanpähkinät taitavat olla niitä maapähkinöitä, ei siis pähkinöitä olleskaan vaan hernekasvi, eipä niistä pensasta keväällä enää talvenjälkeen nouse, eikä kyllä ole tuulipölytteinen vaan keltakukainen ja herneenkukan näköinen. Toi pähkinäpensas on minusta kumma nimi, pähkinäpikkupuu ei liene sen paree.pla pla plaaa

nyt vasta sain kuvan pähkinäsadostani!

komea pähkinäsaalis, mikäpä olisi omia myslejä sekoitellessa tuollaisen aarteen kanssa. nam.

Millä te estätte oravia sun muita syömästä satoa? Tuttavan mailla kasvaa pähkinäpensaita mutta (kypsiä) pähkinöitä niissä ei näy. Voiko pähkinäpensasta muuten lisätä pistokkaista?

pistokaslisäystä en ole kokeillut,koska ystäväni pääkaupunkiseudulla on pulassa pähkinäpensaiden taimien kanssa ja sieltä olen saanut taimia,aina kun olen halunnut.nyt kokeilen siemenkasatusta.meillä ei tänävuonna näkynyt yhtään oravaa ja sen takia varmaan satokin oli tosi hyvä.jos pähkinä ehtii ihan kypsäksi niin se putoaa ja sitten se on vaikea löytää.tosin tällaista stoa meillä ei ole koskaan aikaisemmin ollut,varmaan aika harvinainen näillä korkeuksilla.

Kauankos kyseinen pähkinäpensas on sinulla ollut? Ja laitas kuva pensaasta, niin tiedän millaiseksi se tulee sitten näistä pähkinöistä.

Ahaa, voiko ne pähkinät korjata raakoinakin?

taas,heti kun saan kameran takaisin.kuinka riippuvainen ihminen onkaan kamerasta!!!pähkinä pensas kasvaa suunnilleen samalla tavalla kun paju.me pyritään pitäään se noin 3-4m korkeana leikkaamalla isoimmat varret pois.mitähän nuo olis ollu ,toinen varmaan 10 vuotta ja toinen olisko 15v.kyllä ne tekee pähkinötä jo muutaman vuoden ikäisenä,mutta ainakaan meillä ei tällaista ns suurta saalista ole aikaisemmin tullut.ystävälläni pääkaupunkiseudulla sato on melkein joka kesä runsas.

se pähkinä on sellaisen verholehden sisällä,eikä sitä oikein nää,onko se kuori tummunut.minä ainakin kokeilin välillä milloin se kuori on kovettunut.sen ei tarvitse olla ruskea,koska silloin se yleensä jo on tippunut.maastakin olen niitä kerännyt,mutta se on aika työlästä.se pähkinä piiloutuu hurjan ovelasti sinne lehtien alle.on oltava tarkkana että sen huomaa.

Iesteri, saako siltä sinun ystävältäsi ostettua niitä ylimääräisiä taimia? Kiinnostaisi kokeilla =)

minä kysyn!!ilmoittelen sitten!

luulen että menee kevääseen,jos on lehdet tippunu,niin ei erota.jos vaikka pajuja tulis.mutta kyselen!

Kiva, keväthän sopisi oikein hyvin kun nyt taidan alkaa talviunille…

nuku hyvin!!!

Minkä ikäisenä pähkinäpensas alkaa kukkimaan?

minun mielestä se kukkii aika pienenä,ehkä puolimetrisenä.harvoin se vielä silloin pähkinöitä tekee.meillä täällä savossa ekat pähkinät tuli kun pensas oli noin puolitoista metrinen,olisko ollut neljä vuotinen.