Paistoöljyn ja -rasvan hävittäminen

Ihan hyvällä omalla tunnolla sen 0,5l rypsiöljyä vuodessa (eikä edes joka vuosi) kaadan omaan pihaani :slight_smile: Ei pilaa omaa eikä muiden kaivovesiä taikka pohjavesiä. Silloin kun asuimme vielä rivitalossa, laitoin öljyn takaisin pulloonsa ja roskiin, koska taloyhtiössä ei ollut biojätteen keräystä. Täällä maalla vipeltää muutenkin kaikenlaisia kaksi- ja nelijalkaisia, mutta en ole huomannu niiden olevan sen kummemmin kiinnostuneita noista öljylorauksista. Tuota paperiin imeyttämistä ja kompostiin laittamista vois kyllä kokeilla… Sitä nyt jäin vaan ihmettelemään, että miksi maassa ei olisi rasvaa hajottavia bakteereja ja muita eliöitä, jos niitä kerta kompostissakin on? (siis kun maahan ei saisi kaataa kun se ei hajoa sinne, mutta kompostiin voi laittaa, kun se ilmeisesti hajoaa siellä?)Eikös siellä kompostissa samat luonnonvoimat jyllää kuin maaperässäkin??

Kyllä se käsittelemätön rypsiöljy on luonnosta kotoisin ja sinne katoaa - sinnehän net menee rypsin siemenetkin öljyineen päivineen, kun maahan putoavat:) Minä kaadoin omani kompoostiin, kun siellä on kunnon tohina päällänsä eikä se maahan kaadettunakaan ole kasvuja pilannut.

Tämä on vähän sitä samaa kuin puun savun nokihiukkaset - ne vaan palaavat luontoon eivätkä sinällään ole saastetta luonnolle. Ihmiselle vaan vaarallisia keuhkoihin hengitettynä taajama-alueella silloin kun kaikki polttaa uuneja yhtä aikaa. Samoin rekallinen öljyä paikallisesti varmaan on pahasta, mutta tilkka siellä täällä katoaa tuhoja tekemättä hajottajien suihin.

Inki, noin minäkin sen ajattelin. Yritin tuossa vielä oikein googlettaa asiaa, mutta en ainakaan vielä onnistunut mitään pätevää löytämään. En ole ihan varma onko biodieselinä ja biovoiteluaineina käytettävä rypsiöljy ihan samaa tavaraa kuin ruokaöljytkin (kai niihin on jotain lisäaineita laitettu?), mutta sen takiahan esimerkiksi metsäkoneissa on käytetään rypsiöljyä hydrauliikkaöljyinä, koska jos ja kun letkut menee poikki tai irtoaa, niin tuo rypsiöljy ei ole vaarallista maahan vuotaessaan.

Hei, kysyin maansiirtoliikkeen kaverilta jolla on monta konetta. Yhdenkään missään osassa ei käytetä rypsiöljypohjaisia öljyjä. Ne rikkoo kalliit laitteistot ja korjaus maksaa uuden koneen hinnan. Ne on jo kymmenkunta vuotta sitten siirtyneet oikeisiin siihen tarkoitukseen tehtyihin vaihteisto- ja hydraulikkaöljyihin (meniköhän oikein päin?) Ne rypsi-rapsi ym öljyt on ongelmajätettä. Ne muuten pitäisi toimittaa keräyspisteisiin joista ne toimitetaan putsattaviksi ja hävitettäviksi. Kävin terkkarissa ja siinä on viereisen oven takana terveystarkastaja joka sanoi että johan se on asetuksella kielletty kaatamasta maahan tai kompostiin koska sitä ei pieneliöt hajoita. Sanoi että kerää johonkin tuulilasipesunestekannuun ja vie jollekin huoltikselle aina kun kannu on täynnä. Ei ne ole maasta tulleet sinne kasveihin vaan ne puristetaan siitä kasvista. Ei oliivipuukaan kasva öljylähteen pällä. :wink:

Esimerkiksi HSY (Helsingin seudun ympäristöpalvelut) puolestaan kirjoittaa näin:

•Pienet määrät ruokaöljyä voi imeyttää pehmopaperiin, jolloin se käy biojätteeseen.

•Ruokaöljyn voi pakata tiiviiseen muovipulloon tai -kanisteriin ja hävittää sekajätteenä.

•Suuret määrät puhdasta ruokaöljyä kannattaa toimittaa hyötykäyttöön. Kerääjiä: Suomen Kasviöljykierrätys Oy ja Hurrikaanit ympäristöhuolto Oy. Myös eräillä tukkuliikkeillä on vastaanottopisteitä.

Ruoka-Saarioinen Oy laajennuslupahakemuksessaan lupaa ruokaöljynsä (käytetyn) toimittaa joko kynttilänvalmistukseen tai minkinrehuksi.

Paraneeko sitä ongelmajäteöljyä sitten syödäkään ! Onhan se jo kauan tiedetty, että öljyssä paistaminen on epäterveellistä. Mutta maaöljyhän on maasta! Eikun sekin on alunperin kyllä kasveista, josta voidaan edelleen päätellä, että kasviöljyt ovat erittäin vaarallisia. Käyttäkäämme siis voita ja laardia, niin kuin me kunnon karpit tietysti muutenkin teemme. En malttanut, yritin kyllä. Ei saa loukkaantua. Minä olen oikein kiltti muutoin.

No kastehelminenhän puhuu ohi ketjun aiheen edelleen voiteluöljyistä ja/tai biodieselistä. En mä niitä söisi vaikka ne olisi mistä tehtyjä, on ne sen verran pitkälle prosessoituja ja lisäaineistettuja.
Voikohan ne sillä perusteella jo laskea einekseksi?  

Hyvä, hyvä, nanikka. Luin netistä että niitä biohajoavia voi vaikka syödä (ja muuten taidetaankin kun kerran leipomoissa kuljettimet voidellaan niillä, hih). Sen takia puhuin kun joku toinen kertoi että metsäkoneissa käytetään rypsiöljyä. Sieltä metsästä saa varmaan tatit valmiiksi rypsirasvassa käänneltyinä että voi laittaa suoraan pannulle .

Kiva idea jos tekisi pimeiksi elokuun illoiksi kynttilöitä jotka tuoksuisi munkeille. Mitähän niihin lisäisi ettei ne sulaisi liian äkkiä? Jos joku keksii niin voisikin laittaa niksipuolelle ohjetta tulemaan!

Kastehelminen, tiedän että rypsiöljyä on (ainakin jossain vaiheessa) käytetty esimerkiksi metsäkoneissa hydrauliikkaöljynä. Se voi olla totta että ne rikkoo koneet, enkä tiedä mikä on nykytilanne, vieläkö käytetään missään. Mutta pointti oli se että se ei ole haitallista maaperässä. Noh, tämä karkaa jo vähän ohi alkuperäisen aiheen. Mutta siinäpä oliskin Dalla Valle Oy:lle oiva uusi vientuote, valmiiksi öljytyt tatit. Ja väittääpä nuo vielä että rypisöljy olis oliiviöljyä terveelisempää. Onneks suurimmassa osassa suomalaisperheitä munkkeja paistetaan vain kerran vuodessa, joten vuoden päästä voi taas pohtia minne sen öljytilkan lorauttaisi. Kyllähän tuonne maaperään tungetaan niin montaa muuta haitallisempaa ainetta, että tuo rypsiöljy tuskin on synneistä suurin. Meillä ei käytetä omassa pihassa etes glyfosaatteja (Roundup) vaikka sitä maaperässä hajoavaksi mainostetaankin. Se kun ei Suomen kylmästä maaperästä häviä yhtä sukkelaan ja tehokkaasti kuin pitäisi.

Mielenkiintoinen aihe. Joka tapauksessa munkkiöljy ei liene kaikkein vaarallisinta luonnolle, kun sitä voi syödäkin?

Minun mielestäni pieninä määrinä siitä ei ole haittaa luonnolle.

Minullakin on jääkaapissa vanhentuneitä ruokaöljyjä, joiden hävittämistä olen aprikoinut. Luuletteko, että ne voisi polttaa puun ja sanomalehtien seassa pannunpesässä? Onhan öljy palavaa nestettä, kasviöljykin.

Mun mielestä voi. Mä kaadoin friteerausöljyt kuivien polttopuden päälle eli tavallaan imeytin niihin. Toimi hienosti. Sahanpuruun imeyttäminen toimii varmaan kans. Mä oon huolehtinut, että alla on ollut niin paljon palavaa hiilosta, että ei pääse valumaan tuhkalaatikkoon ja muu palaminen on vedolla varmistanut riittävän hapen saannin, että syntyy mahdollisimman puhdas palaminen.

Minustakin pannunpesässä voi polttaa.

Ittelle ei ylijäämärasvoja kaappiin kerry (mut vyötärölle kylläkin…) kun en tee mitään sellasia ruokia, mut mein äiteelle niitä aina jonkun verran syntyy varastoon. Hän polttaa ne kans paperiin imeytettynä ulkona vanhassa savustuspöntössä kesäisin (kun tuulee niin, ettei savu mene naapurin puolelle) samalla kun tuhoaa kaikki piikkiset ruusunoksat.

Koko ehtoon istuu siellä ja syöttää pesää vuorotellen öljypaperilla ja oksilla ja kuuntelee linnunlaulua. Tai ainakin senverran ku ympärillä mouruavista kyntökoneiden, hakelämpökeskuksen ja naapurikakaroiden mönkkäreiden ja mopojen metelin lomasta nykyään pystyy kuulemaan….

Meillä tehdään munkkeja tosi harvoin ja siitä jäänyt öljy käytetään uudelleen jossain muussa ruuassa.

Toki “munkinmaku” lyö sitten läpi jostain ruuasta, mutta pidän sitä vain pikanttina yksityiskohtana, ja tuskin se öljy pilallista on kun kerran munkit siinä pyöräyttää. Hyvä puoli sekin ettei sitten tarvitse ostoskärryjä täyttää piripintaan!

Mut jos harvoin tekee niin eikös se ole sillon ihan se ja sama jos sen rasvan nakkaa pois

Onko se terveydelle vaarallista.

Sitä minen tiiä