Päivänkakkara, Leucanthemum vulgare

Päivänkakkaraa kasvaa siementämällä kallionkoloonkin, kovin vähässä mullassa poloinen kukkii.

Että sitten tykkään päivänkakkaroista. Olen oikea kakkaran pelastaja...otin tässä alkukesästä yhden pätkän ruohottunutta kukkapenkkiä ylös....kaiken muun annoin mennä enemmän tai vähemmän surutta joutomaalle kasvamaan, mutta kakkarat pelastin aina, kun vaan löysin. Kasvavat nyt toisessa paikassa innolla.

Tykkään sellaisista päivänkakkara "sattumista", eli minusta on ihanaa, kun kukkapenkissä aina sieltä täältä pilkistää päivänkakkara. Nättejä ja kukkivat kauan.

Meillä on myös punaista päivänkakkaraa, mikä on kanssa tosi ihana kukkanen.

päivänkakkaroita kuljettelen minäkin jauhelihalaatikossa turvaan kitkiessäni, aina niille paikka löytyy.

Se punapäivänkakkara onkin nykyään punapietaryrtti, Raakin vinkistä uuden nimityksen omaksuin ja tosiaan siinähän on pietaryrtin lehdet! Niitäkin minulla on kirkkaina ja vaaleampina, mutta tämä aito on kuin kuulas suomalainen kesäpäivä

Päivänkakkarafani täälläkin. Tykkään myös kovasti tästä villistä keltapäivänkakkarasta.

Mieleeni on jäänyt vuosien takaa erään talon piha, jonka pihatie, ainakin 40metriä, oli molemmin puolin reunustettu päivänkakkaroilla, enpä juuri kauniinpaa näkyä ole nähnyt kun metrin leveät päivänkakkarareunukset hiekkatien molemmin puolin.

Päivänkakkarafani myös täällä. Eilen pelastin tyhjältä tontilta tästä läheltä neljä puskaa hymy
kun kuljettavat nyt jotain maa-aineksia sinne. 

Hahaa Merlin, haluatko päivänkakkaraa?

Eikö tuo keltainen päivänkakkara ole keltasauramo?

Onko se tosiaan villi vai "puolivilli"? Minä ainakin siirrän sitä aina kukkapenkkiin, jos sattuu johonkin tontin kulmaan eksymään. Tuntuu häviävän aina yhden vuoden kukkimisen jälkeen eli onko sitten kaksivuotinen? Siis sehän on todella kaunis!

Keltapäivänkakkara on 1-vuotinen, kylväytyy itsekseen. Keltasauramo ja keltapäivänkakkara on eri kasveja.

(Tuo päivänkakkaran tieteellisen nimen vulgare kyllä kuvaa hyvin päivänkakkaraa...)

No toden totta! Eihän tuo kasvini näytä keltapäivänkakkara olevankaan, vaan keltasauramo. Monivuotinen, itsekseen kylväytyvä luonnonkasvi. Anteeksi erehdykseni. Eipä tullut tänäänkään turhaan herättyä, kun heti aamusta uutta oppii!

Tulee, Merlin!

..

Sillon kun mää olin pieni, noin neljän vanha suurinpiirtein, muutettiin perheen kanssa uuteen taloon ja mulle ois ollu ihan hirmusen tärkeää että siellä kasvais päivänkakkaroita. No eihän niitä keskellä nurmikkoa kasvanut -niinkuin kuvittelin- mutta joinakin kesinä ojan pientareilla kyllä. No nyt kun sitten sain ekan ihkaoman kodin, päätin kylvää päivänkakkaraa sekä purkkiin että nurmikolle -huonoin tuloksin. Nurmikon reunaan ei noussut mitään ja purkkiinkin pelkkiä lehtiä. Kesän pelasti eräs mökkireissu itä-Suomeen, mistä löytyi päivänkakkaroita tienreunukset valtoimenaan!

Isopäivänkakkara "Crazy Daisy" kukkii hyvin vieläkin.

Tuo on vähän rebell.

Onko kellään pihalla Päivänkakkara “May Queen”? Haluasin vähän päivänkakkaraa joka puolelle kun on jotenkin eleetön kasvi, mutta olen löytänyt vain tätä May Queenia. Eroaako jotenkin oleellisesti siitä luonnonpäivänkakkarasta(esim. onko paljon isompi, vaateliaampi etc)?

Leucanthemum Broadway Lights

‘‘Edith’’

Sama auenneena. Ei mikään hirmu kerrottu ollutkaan, odotin hienompaa. Kookas kylläkin on.