Tätä luonnonlajia löytyy vähän sieltä sun täältä. Tässä kera punakellukan ‘‘Blazing Sunset’’.
"Crazy Daisy" kukkii nyt hyvin.
Kylläpä on ihana tuo Kurpan kakkara !!
Jostain kumman syystä toisessa paikassa oli talvella hävinnyt:/
Täällä vasta yhdellä kukalla Grazy Daisy kukkii.
"Rakastaa, ei rakasta...."
Päivänkakkarat on näköjään levinneet kaikkiin kukkapenkkeihin.
Onko kukaan keksiny mikä se katkaisee punaisen päivänkakkaran yön aikana, kun ei ole harakoita näkyny aamuisin mutta silti ne on poikki. Auttaa jos peittää ne yöksi, mutta unohtu taas eilen illalla, ja heti oli pari kukkaa poikki. Pakko vain muistaa peittää yöksi niin säästyvät tuholaiselta.
Punainen päivänkakkara on oikeastaan punapietaryrtti, jolla on oma ketjunsa, mutta mulla ei ole mahdollisuuksia siirtää viestejä. Huomasin itse että punapietaryrtti katkeaa tosi helposti: kävelin sellaisen ohi ja vähän otti housunlahkeeseen kiinni ja heti poikki! Maljakkoon se lähti.
Päivänkakkaroita, jokin vanha viljelymuoto viihtyy aallonmurtajan kivikossa. Niitylle liian isot kukat, luonnonlajin siementen kerääminen on kesän ohjelmassa. Harmi kun tienvarren kukkaset leikataan.
Päivänkakkarat olivat levittäytyneet mökillä vähän pitkin pihaa, en raaskinut siimailla noita matalaks.
Yhdessä kohdassa kasvoi tosi suurikukkaista ja vahvavartista päivänkakkaraa.
Kelpaa niiden mökkimaisemissa levitä heinikoissa :) Mä olen onneton mennyt säälimään päivänkakkaroita perennapenkeissä. Tykkään niistä, mutta veikkaan, että yksi mm. nuori vuorimänty ei tykkää. Näillä ilmoilla eivät edes lopeta kukintaansa ikinä, että ymmärtäisin ne nyhtää pois toisten niskasta.
Alaska-nimisenä on tämä ostettu. Aloittaa kukinnan myöhään ja tämä poikanen vieläkin myöhempään.
Alaska on aivan ihana. Se on valtava! Oikeasti, hyvänä kesänä rehottaa 170cm korkeudessa.
Myöhäinen kukija, hmmm, ei mahtane ehtisä siementää riesksi asti. Puutarhapäivänkakkara on levinnyt jokapaikkaan siementämällä, pitäisi poistaa siemenet mutta kun ne on niin ihania...
p
Onko olemassa sellaista päivänkakkaraa kuin Kuningattarenkakkara? Liittyen prinsessankakkaraan.
Alaska on hirmu huono siementään. Kypsyttelee kauan aikaa, ja vain murto-osa kehittyy. Leviää hyvin maltillisesti, keskittyy enemmänkin ittesä kasvattamiseen suuremmaksi vuosi vuodelta. Keväällä ihan tuhottoman hidas nousemaan. Hittaampi ku hostat.
Grazy Daisy
Nyt kyllä kinuaisin noita Grazy Daisyn siemeniä! Käsi pitkänä täällä olen, jos niitä keräät! On kyllä hienon näköinen päivänkakkara!
Maariankello,saat niitä.
Muistuta minua syksymmällä.