Huh huh...olipas upeita värejä tuolla linkissä! Nyt kun olen saanut kellokukka-harrastusta jo alkuun, onkin akileijojen ja näiden päivänliljojen vuoro. Tuolla oli yks ihku laji: PIANO MAN, se olis huikeeta saada - muistuttaisi kivasti Idols-Arin huikeasta PianoMan-esityksestä
Miulta löytyy vaan sitä tavallista keltaista, jossa näyttääkin tänä vuonna olevan älyttömästi nuppuja.Kasvaako päivänlilja hyvin/nopsaan siemenestä?
Päivänlilja aloitti kukkimisen.
Keltapäivänlilja, Hemerocallis lilio-asphodelus on meillä jo täydessä kukassa.
Samoin täällä. Keijuangervot edessä.
Keltapäivänliljani, jonka istutin vasta tänä keväänä. Ei näköjään kärsinyt muutosta. Yleisestikin ihmettelen, kun jostain saa puskasta alun, lähtee paljon paremmin, kuin tarhasta ostettu. Minulla on kahtakin laatua päivänliljoja, mutta ne kituu vuodesta toiseen sen verran että näkee niiden olevan hengissä.
Kummallista tosiaan, mullakin on kolme taimistolta ostettua päivänliljaa, jotka kyllä nousevat ja tekevät ihan kelpolehdetkin joka kevät, mutta yksikään niistä ei ole kukkinut enää istutusta seuraavana kesänä. Vieressä olleet "vahat" päivänliljat kukkivat kyllä ihan nätisti.
Niin siis tarkoitin vanhat päivänliljat, ei vahat..
Tässä vielä lisää päivänliljoja. Nämä ovat jotakin vanhaa lajiketta. Anopin löydöksiä. Niissä on muuten aivan hurmaava tuoksu. Minulla on tulossa uudempaa kaartia punaista ja keltaista, mutta tulee kukkaan varmaankin vasta ensi vuonna.
Näistä vanhoista tuoksuvista keltapäivänliljoista minäkin tykkään eniten. Ja nyt kukkivat taas paremmin, kun pari vuotta sitten otin ja jaoin vanhan keskeltä kaljuuntuneen kasvuston.
keltapäiväliljapenkin/metsikön reunalla oli hiekkalaatikkoni lapsuudessa, ihanat hempeät sävyt ja tuoksu... vanhan lajikkeen metsästys jatkuu
iltaa tai paremminkin alkuyötä!
Meillä täällä pikkukylässä on melkein joka pihassa sitä vanhaa keltapäivänliljaa ja niin meilläkin on ja olen sitä jakanut sukulaisille ihan reilusti. Eivät ole olleet moksiskaan tykänneet vain. Talokaupoissa saimme mukana pääasiassa tätä keltapäivänliljaa ja jotain kuunliljaa lajiketta en tiedä, mutta on viihtynyt uusilla kasvupaikoilla kumpainenkin. Nuo vanhat päiväliljalajikkeet ovat mielestäni kestävempiä kuin uudet eivätpä ne muuten niin hyvin kasva ja kukkis. Heipparallaa ja uudet voimat huomiseksi!!!! Nyt väsyttää lapset jo nukkuvat sekä mies on yövuorossa. Minulla oma rauha.
Mie istutin tänään tilaamani päivänliljat, juuraikot olivat pussissa sikin sokin, saapi nyt nähhä miten ne ensi kesänä sitten(hyvässä uskossa olen;))kukkiivat...pitää taasen harrastaa sitä KUULUISAA siirtojuoksuttelua sitten, kun ei osuneet kuitenkaan paikoilleen kerralla. Lajikkeita on 5 erilaista!
Eilen kaivoin vanhat päiväliljat maasta ja siirsin vähän parempaan paikkaan. Toivottavasti eivät nöksähtäneet siirrosta. Aika isoja kyllä jo oli, mutta niin kurjenmiekkojen jyräämiä, että pakko oli vähän muuttaa. Aina niitä pakko on siirtää ja siirtää....
Tuo kuningaslilja on kyllä hankintalistan kärjessä....aivan ihana...niinkuin kaikki muutkin.
Ai niin, mutta ei tuo kuningaslilja taidakkaan kuulua päiväliljoihin....oon pikkasen viel vihree näissä tsiljoonissa erilaisissa liljoissa. No, kaunis kuitenkin niinkuin kaikki muutkin sukulaisensa.
Niin, ja päivänliljahan ei ole ollenkaan lilja (lilium).
9 vuotta vanhat keltapäivänliljani (2 kpl) taitavat jättää tänä kesänä kukkimatta, sillä yhtään kukanalkua ei näy...Lehdet ovat hyväkuntoiset. Ei ne nyt mitään kovin jätti-isoja ole, että jakamistarvetta tuskin on. Seurana on kuunliljoja ,ne voivat tosi pulskasti...Joka kesä aikaisemmin on kukkia ollut kivasti...ihmeissään!?
Aivan ihanan värinen, hoyabella, se sinun vanhakantainen päivälilja... kehtaisikohan olla käsi ojossa siitä pienen pientä palaa olla pyytämässä...
Päivänlilja hemerocallis "moonlit masquerade" avasi tänään ensimmäisen kukkansa
Eka muun värinen kuin keltainen kukkii, kaunis mutta vielä yksinäinen. No eiköhän nuo kaveritkin ala kohta kukkimaan.