Päivänlilja, Hemerocallis

​​
​​

Tämä on niin kauniisti kukkinut, vaikka uhosin kaikki hybridit kaivaa ylös kukkimattomuuttaan. :blush:

Täällä saa ihailla erilaisia päivänliljoja.
Minäkin olen ostanut useamman päivänliljan, mutta yhdenkään en ole vielä nähnyt kukkivan, vaikka ovat jo vuosia olleet.
Ainoastaan vanha keltapäivänlilja kukkii.
Mitä minun pitäisi tehdä, jotta saisin ne kukkimaan?

Kuihtuneet kasvin osat pitää jättää tyvelle niin jopa kukkii. Kostea multava aurinkoinen kasvupaikka ja tukeva lannoitus. Riesaksi asti voi kukkia juu. Sellaisen tuoksuvan päivänliljan kuin Apricot tyvellä on lapio parkissa ja kaivelen pois sen minkä jaksan. Kukkii ja tuoksuu,mutta pää ei kestä ödööriä. Perahosia en ole nähnyt, en kai muita ötököitäkään? Saareen kasvimaan tuulensuojaksi savimaalle  istutin ja perunoiden eka  multaus jäi jo ajallaan  tekemättä haisun vuoksi. Oranssikukkaista maatiaista vaihdan tilalle.

Olen tosiaan oman tien kulkija mutta päivänliljat ei saa mulla mitään lannoitusta. Saavat syödä seuraavana keväänä omat kuolleet lehtensä. En leikkaa niitä syksyllä mutta kuivuneet kukkavanat kerään pois kun ne jää pystyyn. (niin kerään hankiaisten aikaan usein kun huomaan ne töröttämässä)
Tänäkesänä päivänliljat kukkivat erityisen paljon ellei tule het pakkasia. Nuppuja on paljon ja ekoja ovat aukoneet.
Stella ja Fragrant Treasure ovat kukkineet jo kauan. Se maatiainen haisulihan kukki jo aikoja sittä.
Minusta päivänliljat ei tartte kun aurinkoa ja vettä. Syvässä mullassa pärjäävät kuivemmillakin paikoilla.
Ei ne joka vuosi kuki yhtä runsaasti mutta eikö se ole ihan normaalia. Kaikki vuodetkaan ei ole samanlaisia.
Ympärillä oleva puustokin kasvaa ja saattavat alkaa liikaa varjostamaan niin silloin päivänliljojen kukintakin heikkenee.
Liekkö mulla sattunu kaikki jotain helppoja ja yksinkertaisia.
Pitäis keretä laittamaan kuvia. Ei mulla taida suurta kokoelmaa erilaisia ollakkaan. Olisikohan seitsemää sorttia ja haisuli.
Tykkään että on useampi samaa sorttia eikä mitään yksittäisiä puskia. 

Värit kummasti vääristyy, ovat kauniimman, kirkkaamman värisiä luonnossa.
​​

​​

Kiitos kaikille kysymykseeni kommentoineille.
Pitää laittaa kakkaa enemmän ja jättää lehdet leikkaamatta. Tapanani on ollut siivota penkit syksyllä, kun haluan penkkien olevan siistit keväällä lumien sulettua.

Kuinkahan hemmetin kauan nämä on tuossa ollu ja kasvanu mutta kukkinu ei ole ikinä, nyt sitt kukitaan , nuppujakin on erittäin paljon. Nimikin on vuosien varrella kerenny unohtua täysin.

Tämä kesä on suosinu päivä liljoja. Kukkivat harvinaisen paljon.
Tämä on minusta komein.

Mikähän se tämä päivänlilja oikeesti on?
Myyty minulle ‘FransHals’ nimellä mutta epäilen olevan tuon ihan muuta.
Kasvaa kyllä missä vain ja kukkiikin joka vuosi joten ihan kelpo kukkanen.
Nimi vain askarruttaa…

​​​​

Tänään ostin Gelena Holiday, ei löytynyt mitään googlettamalla, mutta Galena Holiday löytyi. Nuo nimet on vähän miten sattuu.
Viime lauantaina ostettiin kastehelmisen kanssa puoliksi jaettavaksi Free Wheelin päivänliljan.​​​​​

Keväällä Lidlistä hankitut liljat kasvaneet kohtalaisesti. Nupuillaan ainoastaan ‘Sammy russell’, keltapäivänliljat eivät tänä vuonna kai kuki enään. Näiden takapuolelle istutettu keltakurjenmiekan pikkutaimi kasvatellut muutamia miekkoja sekäs yhden poikasen, ehkä turhan kuuma paikka mutta kunnon kasteluilla selvitty.

Tämmöisiä tuli päivänliljoista silloin kun oli vielä kesä, yksi ja sama puska kuvissa.

Aina kun olen penkin kohdalla kännyn kanssa, niin kukat on jo supussa. Tämä oli auki.