Kiitos Kiiltomato, moniravinnetta jakelin viime vuonna mutta ei taida olla sekään kyseessä. Itse asiassa taidan lannoittaa niitä ihan liikaa ja ne ovat sittenkin liian varjossa. Välähti mieleen, että ei niitä keltapäivänliljoja siellä mummolan penkissä lannoita kukaan, ihan kukkivat vuodesta 1989, kun ne sinne istutin ja mummo ei ole asunut siellä vuosikausiin. Maa on laihaa ja hiekkaista. Ja aurinko paistaa siihen penkkiin urakalla. Pitää tehdä hiekkapenkki.
Imikkä, ei tuo kanankakka liian tujua ole. Itse olen antanut hevonpeetä. Omani siirsin varjoisasta huonosta maasta parempaan aurinkoisempaan, ei ole vielä kukkineet, mutta kasvua on runsaasti. Onko millainen paikka ja maa sulla muuten? Entä näyttäkö, että kasvi on viihtynyt, jos on kannattaa odotella muutama vuosi. Eivät kasvit heti siirron jälkeen välttämättä (ainakaan mulla) kuki.
Kyllä taimet ovat pulskistuneet, maa on hiekalla ja turpeella paranneltua savimaata. Ihmetyttää kun viereisessä penkissä ruusut viihtyvät hyvin mutta päivänliljat ne vaan murjottaa...
joskus päivänliljat vaan käyttäytyy niin :(
olen yli kymmenen vuotta kasvattanut kyytä povellani :D
Ahosen Taimistolta ostettua Citriinaa ?, vaihdellut kolmisen kertaa taimia,(oli useampia)
ei kukan kukkaa...
aitoa H. Citrinaa olen sen jälkeen ostanut ja hyvin kukkii huonossakin paikassa :)
kuulemma jos kolmeen kesään ei kuki,ei kukintaa kannata odottaa jatkossakaan ?
En tiedä tuosta ajasta, mulla on keltaista, joka kukki heti siirron jälkeen, mutta oranssi (rusolilja?) murjottaa, on tosin kasvanut, en varmaan kyllä koskaan lakkaa odottamasta, että kukkisiko, koska on mummin vanha kasvi. Saas nähdä. Kaunishan tuo noinkin on (tykkään varsista). Äitini sanoi, että tuo oranssi on aina ollut huonompi kukkimaan. Olisiko sitten lajeissakin eroja. (Viitaten edellisiin viesteihin.)
Jos nimilaput pihalla ovat pysyneet paikoillaan, kuuluu kiitokset tästä Oulun Seudulle.
Kyllä nämä miettivät pitkään että avaisivatko nuppujaan
ollenkaan kun ei aurinkoa ole näkynyt moneen päivään, no heti tänään
kun aurinko taas paistaa, avautuu nuppu toisensa jälkeen, tarvitsevat
siis totisesti
Ja toinen hailakan punainen, hirveän röpelöisiä nuo nuputkin
Onpa kauniita, etenkin tuo Hoyabellan valkoinen, jossa punainen "sydän". Omalla pihallani lohenpunainen avasi tänään ensimmäisen kukkansa.
Päivänlilja "allways afternoon" oli auki eilen.
Hemerocallis "rocket city"
Keijunkello, kyllä pitää nimilappujen tieto paikkaansa, on senverran tutunnäköinen kukka . Kiva että sekin kukkii jo tänä kesänä!
Sinulta vaihdossa saadut keltapäivänliljat kukkivat pitkään ja komeasti.
Tässä vielä rocket city kokonaan auki.
Piti rynnätä kameran kanssa pihalle heti, kun sai silmät auki. Hemerocallis ´Joan Senior´ kukkii ensimmäistä kertaa kunnolla oltuaan minulla viisi vuotta. Sillä on ollut huono säkä. Toin sen Ruotsista, ja kotimatkalla se joutui autopaloon, josta selvisi hengissä, mutta hiukan mustuneena. Puutarhassa se kiersi paikasta toiseen, eikä mikään ollut hyvä. Nyt se on tyytyväinen oloonsa, ja täytyy vain toivoa, ettei kukinnan aikana sada kovasti ja kukat mene pilalle. On se ihana ja kyllä tätä on odotettu!
Rocket City on todella upea. Mulla ekaa vuotta ja vei kyllä sydämen kukinnallaan. Todella suuret kukat ja väri aivan ihana.
On tuo Joan Senior kaunis. Kaunis on se adjektiivi joka on keksitty tuota päivänliljaa varten. Ja väreistä tulee mieleen pähkinäjäätelö
Jännästi kuultavat tämän sitruunankeltaisen päivänliljan kukkalehdet, sen kuuluisi ilmeisesti olla samannäköinen kuin tuo alla oleva on, liekö sade vai mikä saanut kukan lehdet muuttumaan aivan kuin pitsiksi
Nämä päivänliljan taimet sain jostakin tilaajalahjana. Punaiset ovat kukassaan . Keltaisia odotellaan.
Päivänlilja "Lynn Hall" kukassa
Crimson pirate
Ihania päivänliljoja! Näistä innostun vuosi vuodelta enemmän. Ruskoliljana kirpparilta ostamani kasvi osoittautuikin rusopäivänliljaksi, mistä olen erityisen onnellinen.
Eilen näin sellaista tosi suurikukkaista, aivan vaaleaa sitruunankeltaista päivänliljaa, joka siis kukkii tähän aikaan. Osaisikohan joku sanoa sille nimeä?
Tästä en oikein tiedä, onko kaunis vai ei? Vähän outo, enkä edes tiedä, mistä se on ilmaantunut. Ilmeisesti joku Stella de Orona myyty juurakko onkin ollut tätä, eikä vain ole kukkinut aikaisempina vuosina.