Tämän pitäisi olla sitä vanhaa `rusopäivänliljaa`. Onko Sinitalvikin liljat varjossa vai auringossa? Varjossa olen huomannut värin olevan hieman erilainen.
Auringossa tuo lilja on, saattaa ollakin rusopäivänlilja.
Onkos siinä pitkä varsi ja lehdet ihan siellä alhaalla, sellaset "roiskot" huiskaleet?
Tykkään ihan hitosti tuosta Jalomin päivänliljasta! Onko kukaan onnistunut keräämään siemeniä ja niistä kasvattamaan päivänliljoja? Miun keltainen tai oikeammin ehkä oranssi päivänlija on joka vuosi tehnyt siemeniä.Siemenkasvatusta en ole kokeillut siitä.
Sinitalvikki,kyllä vahvasti uskon tuon liljasi olevan ´rusopäivänlilja`. Varmaankin on paremmassa hoidossa kuin meillä,siksi ehkä väritys on hiukan erilainen. Kukan muoto on kuitenkin mielestäni oikea,kukinta aika täsmää ja varren sekä lehtien koko.
Rusopäivänlilja, H. fulva näyttää mielestäni samalta kuin nämä meidän ikivanhat liljat, oikea nimi löytyi, kiitos taas avuliaille asiantuntijoille
Onkohan päivänliljan jakamisessa mitään niksejä? Vai siitäkö vaan lapiolla juurakot syksyllä pienemmäksi? Meillä on pihassa vanhoja puskia jotka ei näytä kukkivan enää kovin runsaasti ja mietin vastaiskua..
Minä olen jakanut Päivänliljoja enemmän kuin tarpeeksi, ei siinä sen kummenpaa niksiä ole kuin iso Päivänliljapuska ylös ja jokainen Päivänliljan alku erotellaan yksitellen omaksi alukseen ja istutetaan uudelleen.... Ne yksittäiset taimet/alut huomaa kyllä sitten kun nostaa puskan ensin ylös, kasvavat vieri vieressä emokasvin kupeessa.
Jäi sanomatta, että nehän voi jakaa vaikka heti, ei tarvitse syksyä odottaa.
Rusopäivänliljalla on leveämmät ja tanakammat lehdet kuin esim. keltapäivänliljalla. Varjossa väri on haaleampi kuin auringossa. Mulla on tänä kesänä niiden kukkavarret toista metriä, maa on vanhaa kompostia, jonka toimme syntymäkodistamme. Kukkavarret kohoavat myös reilusti esiin lehdistöstä. Tässä viime vuodelta kuvaa.
Nuo rusopäivänliljan sipulithan ovat kuin miniporkkanoita isossa nipussa niitä pystyy halukkaille helposti kirjeessäkin lähettämään, ovat muutaman sentin pituisia ja kevyitä, söpöjä jos vertaa vaikka tavallisen liljan mukuloihin...
Pink damask kukassa
Mikseivät päivänliljani kuki?
Minulla on syksyllä 2005 ostettu Frans Hals ja keltapäivänlilja + Stella de Oro. Ne ovat ukkolaukan ja tulppaanien kanssa samassa penkissä. Paikka on aurinkoinen ja maa (savinen) paranneltu hiekalla ja kalkitulla turpeella. Eipä vaan ole kukkia näkynyt. Puskat on kyllä komistuneet mutta aiheuttavat puutarhurissa turhaumia..Missä kukat?
Jaa, kiitos Hoyabella, enpä tuota tiennytkään. Ainakaan kesäkuussa ei sitä 4 tuntia tule, tulppaanien lehtien takia. Pitäisikö päivänliljat sitten istuttaa ihan omaksi ryhmäkseen? Vai onko teillä muilla perennoja samassa penkissä ja jos on, niin mitä?
Luultavasti toisten kasvien luoma varjo ei ole liian syvä, sillä minulla on kalliokielot samassa penkissä päivänliljojen kanssa ja liljat kukkivat kyllä vaikka jäävätkin alkukesästä kalliokielon varjoon. Kyllä, siellä niitä on päivänliljoja kalliokielojen keskellä - päivänliljojen kukintavaiheesta ei kyllä ole yleiskuvaa vaan nuo yksittäiset kukat tuossa aiemmin on tästä samasta penkistä...
Miulla on päivänliljat muiden liljojen ja Iiriksien kanssa samassa penkissä. Siihen paistaa koko päivän aurinko (silloin kun paistaa:)
Tarvitsisiko aikaa? Oletkos lannoitellut?
Päivänliljat tarvitsevat kalkkia, lisäksi pitävät ruohokatteesta jonka sisältämää typpeä tarvitsevat kukkiakseen. Ruohosilpun laittaminen pitää lopettaa kesäkuun lopun jälkeen, jotta ehtivät valmistautua talveen. Tämän vinkin luin joskus jostain.
Summerwhisper, lannoitetta olen heitellyt keväällä penkkiin, yleensä kanankakkaa. Ehkä se on liian tujua? Minun on kuitenkin viisainta vaihtaa paikkaa, jos vaikka nuo tulppaaninlehdet kuitenkin jotenkin vaikuttavat asiaan. Ainakin tuo keltapäivänlilja kukki mummolani penkissä 2005, mutta minun luona alkoi murjottaa. Ruohosilppua en ole kokeillutkaan, kun se kaikki menee kasvimaalle.
Tänään liljan nuppu, joka eilen oli auki, ei auennut ollenkaan, aurinko on vain vilahtanut ja koko ajan satanut (melkein)..
Imikkä, Keltapäivänliljoille tuo auringonpaiste lienee se tärkein tekijä, minunkin liljani saavat koko päivän aurinkoa, toinen tärkeä tekijä on jakaminen, mutta sinulla ei nyt ole kyse siitä. Joku muu puutarhan moniravinne kuin pelkkä kanankakka tekee kaikille kasveille hyvää silloin tällöin annettuna, ihan silmissä huomaa eron viikon-kahden kuluttua lannoituksesta, kannattaisiko kokeilla.