Näitten ötöjen kanssahan ongelma on se, ettei kukaan oikeasti tiedä niistä mitään. Tai ainakaan akileijasääskestä, kävin kyllä netin aika tiukkaan läpi silloin kuin tajusin, että ne on elukoita, jotka syö mun akileijan nuput, eikä "joku virusjuttu" niinkuin puutarhuriystäväni alunperin arveli. Akileijahyttysiä ei edes löytynyt muualta kuin Ruotsista (ekaksi) ja Suomesta, ja pari havaintoa Saksasta, mutta kunnen osaa lukea venäjää tai puolaa, on tietysti mahdollista, että ovat tulleet idästä.
Joka tapauksessa, jos muistan oikein, oli päivänliljahyttynen tunnettu useammassa maassa, eli siitä vois löytyäkin tietoa. Tosi hyvät kuvat sulla Tuulia-tuu, saako näitä käyttää, jos lähtee kyselemään etempää? Mulla ei siis ole vielä iskeneet päivänliljoihin, mutta odotan kauhulla. Pihassa ei muutenkaan ole ollut juuri mitään tuholaisia, ei edes kirvoja, piha on kaiketi niin villi ja sotkuinen, että ötökätkin hämmentyvät. Sitäpaitsi täällä asustaa isompia eläimiä, lintuja, oravia, siilejä, jne., jotka saattavat tehdä niille kiusaa. Nää lajispesifiset ötöt näyttävät olevan määrätietoisempia. Olen itse myrkyttänyt akileijat kahtena vuonna Provadolla, kun ei kahden ekan vuoden nuppujen hävittäminen näyttänyt auttavan. Provado auttaa toukkiin, eli niitä ei ole nupuissa, mutta ei auta nuppujen pilaantumiseen, ötö saanee sen aikaan jollain muulla mekanismilla ennenkuin toukat kehittyvät.
Jotain näille nyt pitäis keksiä, mutta vaikeaa on, jollei tiedä ötöjen ulkonäköä eikä elintapoja. Jos sulla on yhä sekä hyttysiä että nuppuja, haluaisitko kokeilla Provadoa? Jos teet sen, niin kerro mitä tapahtui. Parasta ja luomuisinta olisi tietysti, jos niitä voisi joko karkottaa tai hämätä niin etteivät ne tulisi nuppuihin ollenkaan. Tai sitten suojata kasvit niinkuin hallalta siihen aikaan kun ötöt ovat liikkeellä - ei tosin onnistu, jos ne lentelevät koko sen ajan kun kasvi kukkii, tai jollei tiedä, mihin aikaan kasvit pitäis suojata.
Oulunseudulta: mielenkiintoinen vinkki, mihin se perustuu? Etteivät toukat pääse koteloitumaan maassa? Mitenkähän Tolu-liuos vaikuttaa maan pieneliöstöön?