Päivänsini, Ipomoea tricolor

Puutarhamessuilla näin kauniin päivänsinen ja nyt tarkistaisin vielä kokeneemmilta, onnistuuko sen kasvattaminen lasitetulla eteläparvekkeella? Ajattelin laittaa kasvamaan sellaista pajuhäkkyrää ympäriämpäri lasituksen alle, katveeseen eikä siis suoraan aurinkoon, kun suoraa paahdetta ei aurinkoa kestä. Mutta onko liian kuuma paikka? Ja vieläkö ehtisi siemenistä kasvattaa? Jos ei päivänsini moisessa paikassa mielestänne viihtyisi, olisko muita ehdotuksia? Sinistä kukkaa kaipaisin! :slight_smile:

Päivänsini on tosi nopeakasvuinen. Kovasti ehtii vielä kylvää. Tämä minun omani on eteläisellä seinustalla ja hyvin on siinäkin kukkinut kuumuudesta huolimatta.

Voi miten kaunis sininen päivänsini! Ei kellään sattuis olemaan sinikukkaisen esim. heavenly bluen ylimääräisiä siemeniä? Postimaksuja vastaa esimerkiksi.

Mulla olis vaihtariksi knowlian blackin siemeniäkin...

Sinikukkaista ei löydy, mutta minulla olisi ylimääräisiä Scarlett o´hara:n siemeniä. Se on samanlainen valkokeskustainen pinkki, kuin Maire´n kuvassa näkyy. Pistäkää hölöä, jos kiinnostaa.

Minulla olisi roppakaupalla päivänsinin siemeniä, mutta kun alkuperäisessä siemenpakkauksessa on ollut kahta eri väriä, kuten kuvasta näkyy, en osaa sanoa mitkä olisivat sinisiä. Siemeniä kyllä saat, jos nuo sekaväriset kelpaa.

Mä luulin keränneeni päivänsinen siemeniä, mutta en nyt tiedäkään, kumpia ne on, päivänsineä vai kiertokiertoa. Osaako kukaan sanoa tämän epämääräisen kuvan perusteella? Väreinä mulla on vaaleanpunainen (kuvassa), voimakas pinkki ja voimakas lila.

Onko joku nähnyt myynnissä sinisen päivänsinen siemeniä? Jos tiedätte mistä niitä saa niin kertokaa! Ilmeisesti ne on vähän kiven alla siementen hallusinaatio-vaikutusten vuoksi, netistä löytyy aika hurjia juttuja siementen käytöstä huumausaineena… Entä tiedättekö saako päivänsinen taimia myöhemmin keväällä, jos nyt ei löydy siemeniä kotiin kylvettäävksi?

Paakku, kelaa pari viestiä taakse ja lue viestini koskien päivänsinen siemeniä. Lähetin juuri platonille, mutta kyllä niitä riittäisi vielä sinulle jos haluat.

Jos vielä kelaat lisää , niin näet värinkin sinisistä päivänsinistäni.

Jännän epätasaisesti itää päivänsini. Ensimmäinen alku tuli jo kylvöstä seuraavana päivänä. Sen jälkeen tuli ryppäänä 5 alkua. Eikä viikkoon mitään uutta. Nyt, pettyneenä siihen, että itämisprosentti oli niin huono, ajattelin laittaa loppuihin putkiin uudet siemenet. Mutta eikös mitä, sieltä pilkisti melkein kaikista pienen pieni itu.

Maire, montako tainta tuossa sinun kauniissa päivänsini ruukussasi on ?

Muistaakseni 3 tainta ja istutin ne suoraa maahan. Eivät siis ole ruukussa. Pylvään toisella puolella oli vielä pari tainta, jotka pilkottavat vähän takaa. Tämänkeväiset taimet ovat jo aivan liian pitkällä, tulee katto jo vastaan, eikä toivoakaan vielä ulos istuttamisesta, kun lunta sateli tänäänkin ja pakkasyö tulossa.

Paakku, osoitteesta http://www.exoticgarden.fi löytyy useiden elämänlankojen siemeniä, niin sinisiä kuin muitakin värejä, jopa yksi syötävä lajike.

Multa saa heavenly bluen siemeniä, laittakaa privaa..

Päivänsinen siemeniä tulossa paakulle.

Jos joku vielä kaipaa sinistä päivänsineä (Heavenly Blue) ja asustaa Bauhausin lähistöllä, niin sieltä pitäisi saada. Ostin muutama päivä sitten.

Onko kellä kuvaa päivänsinen pikkutaimesta?

Kävin räpsäisemässä kuvan.
PS. Merkurius, oletko tulossa taimenvaihtotapahtumaan pihalleni? Olen sinulle velkaakin.

Tässä kuva merkuriukselle päivänsinen pikkutaimesta.