Nyt vasta huomasin, että kuva oli jäänyt puuttumaan. Varta vasten kun kävin sen ottamassa. No, tuskin sitä enää kannattaa laittaakaan, kun Maire onneksi laittoi omansa.
Kiitos, Maire, kuvasta! On minullakin siis ainakin yksi päivänsini itänyt, sillä yhdessä purkissa on tuommoinen taimi.
Paakku, onko tullut perille sinulle lähettämäni päivänsinen siemenet?
Perille tulivat, kiitos! laitoinkin privana jo viestiä mutta laitettakoon nyt tännekin. Kylvin vain osan, minun pienelle parvekkeelle kun ei rajattomasti mahdu, mutta jääpähän siemeniä ensi vuodeksikin. Kiitos kovasti!
Toivottavasti vielä itävätkin. Omani ainakin itivät miltei sata prosenttisesti. Onnenkauppaa sitten kumpaa väriä sattuu tulemaan, todennäköisesti molempia. Pituutta lykkäävät tosi nopeasti, mutta niitä voi myös latvoa.
Minulla on kolme amppelia päivänsineä. ''Heavenly blue'' kukki jo näin kauniisti
.....mutta päätti jo lopettaa, ja minä kun ajattelin sitä ulos terassille! Vaihdoin sen suurempaan ruukkuun kun alkoi näyttää jo ihan kituliaalle (siis on siinä useampi taimikin yhdessä), mutta näinköhän tuosta onkaan kesäkukaksi? Toinen amppeli (moniväristä lajikesekoitusta) taas on kyllä tosi rehevä mutta kasvattelee vaan lehtiä kun aikoi jo alkaa tekemään siemeniä (jotka katkoin pois). Taisin laittaa nuo kasvamaan aivan liian aikaisin vai onko niillä oikeasti noin lyhyt kukinta?
Tässä vielä toinen kuva.
On niin herkän näköinen että! Taidan laittaa minäkin muutaman taimen amppeliin.
Kaunis on tuossa amppelissa! Mutta kuinkahan loppukesästä kun se venyy ja venyy..
täytyy ahkeraan varmaan kieputtaa kasvamaan ylösalas..
ei se kukinta niin lyhyt voi olla, mutta ehkä tarvisi juuri sen isomman kasvualustan, purkin. Ehkä ne voisi nyt katkaista ihan lyhyiksi ja vaihtaa isoon amppelipurkiin. Haaroisivat ja aloittaisivat kasvun ja kukkimisen uudestaan.
Minulla on päivänsinet vielä taimikasvatusruukuissa, pitäisköhän siirtää jo tavallisiin amppeleihin? Olen kyllä jo niitä latvonut ja uusia haarojakin on tullut. En ole aikaisemmin kasvattanut, nyt tarvitaan neuvoja?
Jos ne kasvavat hyvinvoivan näköisesti eivätkä kietoudu toisiinsa ei varmaan tarvii siirtää niitä lopulliseen kasvupaikkaan ennen lopullista ulosvientiä. Ainakin minä olen kasvattanut taimipurkeissa kunnes saan ne kokonaan ulos, taimipurkkeja on paljon näpsämpi opettaa ulkoruokintaan kuin isoja ruukkuja tai amppeleita.
Entäs, kun on juhlat 2:den viikon päästä ja pitäis kaikki taimipurkit saada terassilta pois, laitankohan vaan purnukat peräkärryyn, peitto päälle ja sillä sipuli.
Kyllä ne varmaan juhliksi voi laittaa jo lopulliselle paikoilleen kasvamaan. Sehän on jo kesäkuun alkua sitten eli luulisi ilmojen puolesta pärjäävän ulkonakin. Vaikka tänä keväänä on säät ollut kyllä niin kylmiä että kaikkeen saa varautua. Ovat vielä aika kylmänarkojakin.
Taidanpa tehdä niin sitten. pitää vain nyt ens viikolla istutella ja sitten edestakaisin niitä kuljetella sisälle ja ulos, siinähän se aika menee mukavasti.
Tänään siirsin päivänsinet lopullisille paikoilleen ulos. Saas nähdä miten pärjäävät. Kovalla koetuksella olivat jo ensimmäisenä päivänä, koska tuuli oli melkoinen ja tuntuu jatkuvan edelleen. Varataimia kyllä jäi vielä muutamia sisätiloihin.
Toivottavasti Mairen päivänsinet selviytyvät ulkona. Omiani en tosiaankaan uskaltanut pitää kun muutaman tunnin ulkona, laihoiksi ovat jääneet mutta ajattelin että pieni tuuletus tekisi hyvää.
Osaako kukaan sanoa kuinka paljon kukinta viivästyy latvomisen takia ? Tekisi mieli latvoa ja kuitenkin kukkia pitäisi saada nopsaan.
Latvomisesta ei ole minullakaan kokemusta, mutta ajattelin nuo myöhemmin kylvetyt, sisälle varataimiksi jääneet kokeilla latvoa. Kauniiksi kasvusto kyllä muodostui viime kesänä, vaikka en latvonutkaan.
Montakohan tainta tuonkokoiseen amppeliin voi istuttaa. Minulla on ainakin pitkälti toistakymmentä tainta. Voisikohan ne jättää lasitetulle terassille, vai onkohan liian kuuma paikka?
Sen olen kokeneena huomioinut, että liian kuumassa kukkien päivittäinen kestoaika lyhenee.
Harmittaa. Päivänsini on lempikesäkukkani, mutta koska en oikein pysty esikasvattelemaan mitään, joudun taas metsästämään taimia ympäri Helsinkiä. Viime vuonna pitkällisen salapoliisityön ja parin kituvan ja alkuunsa kuolleen taimipurkin jälkeen löysin isot ja tuuheat päivänsinen taimet 30 m kotoa sijaitsevan kukkakaupan pihalta. Kasvoivat suuriksi ja kukkivat tauotta pitkälle lokakuuhun.
Nyt se kukkakauppa on tietysti jo lopettanut. Mistähän löytäisi yhtä hyvät päivänsinet tänä vuonna... :-(
Itiksen seudun puutahakaupoissa ja keskustan kauppatorilla on myyty toistaiseksi eioota.