Päivänsini, Ipomoea tricolor

Rhia, oletko käynyt Kontulan Muhevaisessa?

anita, en ole käynyt... Sen sijaan kävin eilen Tertun Taimi -puutarhassa Pirkkolassa ja siellä oli. Vähän harmitti kun joka potissa oli vain yksi kasvi (viime vuonna ostamissani oli kolme) mutta ostin kuitenkin ja latvoin ja yritän saada pistokkaista lisää.

Luulen että yksi sinisiksi mainituista taimista on jotain muuta, ainakin kotona huomasin että siinä on vähän eri näköiset lehdet ja semmoiset hieman karvaiset varret. Olisiko päivänpuna... No, siellä se nyt kasvaa meirän partsin laatikossa muiden kanssa :-)

Heips! Jos nyt latvon päivänsinen, ni kerkeekö kuiteki viel hyvin kukkimaa? Ne on ny jotaa 30-40cm pitkii. Ja jos laitan latvat multaa, ni kerkeekö ne tänä kesänä kukkimaa?

Mulla on mairen siemenistä alkaneet päivänsinet kasvamassa lasitetulla kaakko/eteläparvekkeella, kaikki ovat itäneet ja parisenttisiä ovat. Minulle kyllä lupailtiin kun asiasta puutarhamesuilla ko. kasvia esitelleeltä neuvojalta asiaa kyselin, ettei olisi liian kuuma paikka, ja sen varaan nyt laitan toivoni. Hyvältä näytti amppelissakin, kerta kaikkiaan! Toivotaan että meidänkin partsille moista kauneutta vielä saataisiin. :slight_smile:

Mukava kuulla, että ovat matkaan lähteneet. Ensimmäisestä kylvöerästä omat taimeni vein noin viikko sitten ulos, mutta sattui juuri ennen noita uskomattoman kovia tuulia, joten tuloksen kai arvaatte. Onneksi on varataimia kasvarissa, ettei hätää. Istutan vasta kun ilmat vähän lämpenee.

Hilu, peruutele tuonne 1 sivulle niin näet tuon minun päivänsineni kuvan. Sitä en ole latvonut lainkaan ja aika tuuhea alku, vaikka kyseessä on vasta alkukesä. Pituutta kesän mittaan venyi miltei tuplaten lisää.

Minulla on myös Mairen siemenistä ponnistavia päivänsinejä. Maire varoitteli panemasta liian aikaisin multiin.Panin ehkä huhtikuussa ja ehtivät tulla jo lähes 15 senttimetriseksi kun lähdin 1,5 viikkoa sitten matkalle. Minulla ei ollut ketään kotimiestä, mutta panin ne lähes uimaan atrian kanankoipien vuokaan pikkupurkkeineen. No kaikkihan nuokkuivat sunnuntai-iltana kotiin tulessa. Mutta runsaan kosteuskäsittelyn jälkeen varmaan 18  25:stä on virkistynyt. HUh!

Kyllä siitäkin määrästä jo kukintaa riittää. Minulla on huomattavasti vähemmän. Lisää siemeniä kyllä löytyy täältä.

Joo riittä kyllä kiitos Maire!  Fiikus voi paksusti!

Mukava kuulla palautetta. Kiitos!

Aika monta päivänsinen taimea minulla nyt on. Isoimmat jotain viistoista-kakskytsenttisiä. Nimet tietysti  liukeni purkinkyljistä pois, joten aika näyttä ketkä niistä on punaisia ja ketkä sinisiä.

Kukkivatko teillä jo Päivänsinet? Mulla köynnökset ovat jo varmaan lähes parimetrisiä, vaan ei ole kukan kukkaa vielä, enkä löydä nuppujakaan.. alan olla jo malttamaton..

Taitaa olla normaalikukinta-aika vasta tuolla heinäkuulta eteenpäin, että ei oo kukkasilla kiirusta!! Koita ny vaa malttaa...( vaan eipä sillä, kelloköynnöksestä löytyi jo nuppu)

Minä vein tänään päivänsineni ulos, olipas niissä homma kun olivat kietoutuneet toinen toisiinsa kiinni ja sitä punosta purin. Mukavannäköistä tuli köynnöksestä kun sain ne toisistaan erilleen, pientä kiharaa. Nyt ne lurpottaa..... eivät tainneet tykätä tuulisesta ulkoilmasta. (ensimmäinen kokeilu tämäkin näiden kans.)

Mitä, tötterön kelloköynnöksessä jo nuppu?! Saatko laitettua kuvaa?

Laitan kuvan het kun löydän kameran laturinnauruanaurua

Ensimmäinen näin suuri nuppu ilmaantunut.

Ja tänään se oli auennut.

Meinasin noista keräillä ensi kesää varten siemeniä, joten kertokaas tyhymälle, että kuinkas helposti ne löydän ja missä vaiheessa ne on kerättävissä?

Kyllä sinä ne sitten löydät, on ne niin isoja. Kun minäkin ne täysin kokemattomana viime kesänä löysin. Tarkempaa en enää edes muista kuin että isoja, mustia pallukoita olivat ja helposti löytyivät.