Päivänsini, Ipomoea tricolor

Kiitokset minultakin, olipas hyvä tieto siemenistä minullekkin.

Oon ihmetelly ku päivänsinestä alkaa lehtiä menemää huonoks. Muutaman kirvan olen nähny siellä temmeltävän, tuhoaako ne niitä lehtiä vai mikähän on pielessä? Hyvin kyllä kasvaavat yhtä lukuunottamatta(joka on surkeaakin surkeampi), mutta ihmetyttää kuitenkin.

Minä tein sen virheen, että vein päivänsineni liian aikaisin ulos ja tuo kova tuuli teki alkuunsa sen, että lehdet kärsivät pahan kerran. Leikkasin myöhemmin huonot lehdet pois ja uutta lehdistöä on jo alkanut kasvaa tilalle. Yksi kukkakin jo oli.

Esikasvatetut siemenpussin päivänsinet on ihan onnettomia ruipeloita. Ei kasva, ei tuuhistu, ei ymmärrä ollenkaan, että he ovat köynnöksiä. Anopilta otetut suoraan ulos ämpäriin kylvetyt siemenet on nyt isoja ja tuuheita. Lehdet on ihan valtavan kokoisia, mutta pituutta ei kyllä erityisemmin ole vielä niissäkään. Sikäli hyvä, että niiltä puuttuvat vielä kiipeämistuet. naurua

Noista lehdistä. Tänään löysin yhdestä päivänsinestä pienen pienen koppakuoriaisen(mitä ne muuten ovat nimeltään?), samanlaiset kaverukset söivät viime vuonna krassini ihan riekaleiksi. Tänä vuonna yllätin niitä krasseilta ja sinisievikiltä. Noissa päivänsineissä ei kyllä reikiä ole, mutta reunoiltaan alkaavat mennä huonoksi ja lopuksi koko lehti kuolee... vihainen

Onpas mahtava. Mitäs sinä oikein annat sille kun on noin tuuhean ja rehevän näköinen?

Onpas kamala...siis komea, en ole ennen moista nähnyt , mitä ihmettä olet sille antanut , varmaan muutakin kun rakkautta ja..... naurua

¨Heavenly blue¨, on ihanan värinen. Otahan siemenet talteen pikkukäenrieska! Tiedät varmaan miksi!silmän isku

Poistin tuon päivänsineni kuvan. En tajua miten se ilmaantui noin isona, ja epäskarppikin oli. Siis lajike oli ''Star of Yelta'', purppuran väriset kukat. Sekoitin multaan jonkun verran Pollen Parasta - näyttää siitä tykkäävän. Jopa niin, että olen karsinut paljon lehtiä, jotta kukat näkyisivät.

Nyt on näin paljon kukkia samalla kertaa auki.

Minulla vasta aloittelee kukintaansa päivänsini. Odotan kyllä mahtavaa kukkaloistoa muutaman päivän kuluttua, sillä nuppuja on valtavasti. Kesän alku oli niin kylmä, että olen aika pettynyt kaikkiin köynnöksiini (niitä on neljää erilaista). Viime kesä oli ihan sopiva kaikille lämmöstä pitäville köynnöskasveille.

Aika harvassa on kukkia, mutta nuppuja on vielä.

Tässä anopin siemenistä kasvatettu päivänsini. Siemenet kylvetty suoraan  ruukkuun ulkona.
Ei ole kovin tuuhea, mutta pituutta riittää.

Ja muutama vähän tummempi kukka toisesta ruukusta.

Vielä vertailun vuoksi kuva ostopussista esikasvatetuista päivänsinistä.

Jostain syystä päivänsineni näyttävät olevan kaikki punaisia. Jokunen on vielä kukkimatta, joten pientä toivoa on vielä sinisistäkin. Kauniita toki ovat punaisetkin.

Luulin että tummalehtiset ovat punaisia ja vaaleampilehtiset sinisiä, mutta kun vaaleampilehtisetkin työntää punaista kukkaa.

Ensimmäiset kypsät siemenkodat poimittu pois. Jos kaikki kerkiävät valmiiksi, niin ens vuonna on pelkkää punaista päivänsineä.

Pirkko-martta: jos osaan kerätä siemeniä noista sinisistä ja saan niitä sen verran että riittää vaihtoon niin vaihdatko muutaman punaiseen siemeneen?

Tuleekohan liian iso kuva