Totta maar, osaat, kun minäkin osasin. Ne siemenkodat olivat ihan ruskeita ja irtosivat itsestään.
Kylläpä teillä kasvaa kauniita päivänsinejä.Mikä lienee minulla syynä, mutta joka kerrta kun olen
yrittänyt niitä kasvattaa,lehdet kellastuu alhaalta jo ennen kuin kukinta ehtii alkaakaan? Sittenpä niiden kohtalona onkin komposti. Niin kauan kuin taimet ovat sisällä , ne voi ihan hyvin, mutta ulos vietyäni ne alkavat kellastua.
Onpas kumma juttu, ensimmäistä kertaa minä näitä kasvattelen. Ja hyvin onnistuivat, kahdessa ruukussa kukkivat.
Niin, hyvin näyttävät kasvavan.Mitenkä tuo kasvupaikka, täysin aurinkoinen vaiko hiukan varjoinen?
Minulla ne ovat olleet aurinkoisessa paikassa, liikaakinko kenties?
Melkein koko päivän paistaa aurinko ja juoppoja ovat kaiken lisäksi. Lannoittanut en ole pitkiin aikoihin. Huomenna pitääkin tehdä se homma.
Kyllä minullakin alimmat lehdet alkoiva kellastella ja kuolla pois, lehtiä ei ole nytkään paljon, päinvastoin aika kalju, mutta nuppuja ihan mahottomasti.
Ainiin ja kun kesän alussa pihalle ne siirsin laitoin osan terassin kulmaan ja osan terassin aidan viereen, terassin puolelle siis. Aidan vierellä olleet suuttuivat aluksi jolloin nostin yöksi takasin sisälle, mutta nämä kulmassa olleet eivät suuttuneet, ovat kulmassa enemmän suojassa mm. tuulelta niin luulen tuulen olleen syy suuttumiseen.
Jossakin hoito ohjeessa sanottiin näin päivänsinistä, kasvupaikka aurinkoinen ja suojainen.Kuohkea, kosteutta pidättävä multa. Ei siedä kylmyyttä ja tuulta
Meillä päivänpuna komeassa kukassa muutama päivä sitten. Tänään oli vielä enemmän mutta en ehtinyt ottaa kuvaa kun oli jo käärinyt kukat rullalle. Kasvi suht pienessä ruukussa (tarvitsee kastelua paljon), tuulen suojassa ja ihan eteläinen paikka. Hepoa ruukussa rielusti. Näyttää tykkäävän. Tosin koko kasvi on ihan pöllyssä kun koira meuhkaa tarhassa......
No niin ehkäpä se syy minun päivänsinieni kellastumiseen löytyy, varmaan olen laittanut ne liian avoimelle paikalle ulkona ja ehkä tuuli ja aurinko yhdessä on sitten saanut aikaan sen etteivät ne viihtyneet.Pitänee vielä ensi kesänä kokeilla ja laittaa suojaisampaan paikkaan....jokohan sitten onnistuisi.
Kokeile myös jos pikkuhiljaa totuttaisit sinet ulos, ensin vähäksi aikaa päivällä, sitten taas vähän kauemmin, sitten päiväksi ja yöksi sisälle, sitten voit jättää jo kokonaan
Päivänpuna valtasi amppelin…
Upea kuva, Maizu!
Päivänsineni on myös lähtenyt hieman omille teilleen, muttei haittaa yhtään. Se on vaan niin hurmaava, että tekee mieleni suorastaan kannustaa sitä. Ainoa pikku miinus on, ettei se kuki. Pari nuppua olen huomannut sen kuivattaneen. Mistä lie johtuu... Sääli. Tässä kuva, isoin nuppu kuivunut on siis.
Hei! Pitäisikös noihin vaalean sinisiin tulla samanlaiset siemenkodat kuin noihin punaisiinkin? Ainoataan en ole nähnyt... Ainoastaan kukat tippuvat ja sitten siihen kuivuu se oksa ja sielä sisällä on semmoinen musta pallukka mitä olen katsellut että onko tuo nyt se siemen...
purkki kiitos! Toivottavasti sun päivänsinesi vielä kukkii, ainakin nuppuja näkyi olevan tulossa hyvin, en osaa sanoa mistä nupun kuivettuminen johtuu..
Päivänsini.
Päivänpunan siemeniä jo valmiina. Ja näkyypi tulevan runsaasti siemeniä, jos vaan kerkiävät kypsyä.
Kasvatin punakukkaista päivänsineä ja aluksi ne kukkivatkin punaisina, sitten ilmestyi sinisiä kukkia ja nyt ne kukkivat vaaleanpunaisina. Siemeniä tulee varmaan paljon, mikäli ehtivät kypsyä.
Mitenkäs nyt suu pannaan, kun pakkanen kävi puraisemassa lehtiä ja vihreitä siemenkotia on vaikka kuinka paljon. Valmistuvatkos, vai loppuiko siemententulo nyt kokonaan.
Minullakin on hyvin kukkinut, ja liekö löysin siemenetki, varma en tosin ole ollenkaan mutta vihreitä ovat kaikki, kerkiääkö ne tuolla ulkona kypsyä vai pitääkö kasvit nostaa sisälle ja kypsyykö enään sisälläkään?