Maaliskuussa poimin Iowassa maissipellon laidalla kasvaneesta köynnöksestä siemeniä, joista onnistuin kasvattamaan tämän näköisen köynnöksen. Kyseessä lienee jokin Ipomoea laji. Siirsin kukan sisälle , sillä siinä on kukinta vasta alkamassa.
Onpas se kaunis, lehdetkin niin nätin karvaiset.
Mutta on sitä taas täälläkin samaa sarjaa edelleen, siirrytään tuohon eienääkoskaan osioon.
Tässä -06 saavutus, poiskaan ei voinut heittää, eihän sitä tiedä,miten kurjan näköiseksi se vielä menee, joten katkeraan loppuun siis pakkasiin asti piti katsoa. Muutaman kukan teki ei nyt vain kuvaushetkellä ollut ihan kukoistuksensa huipussaan
Ja tämän vuotinen, pääsi suoraan maahan kasvamaan jos ei purkki olosuhteet olleet aivan optimit
Yhden kukan teki ja senkin tuonne takapuolelle.Piitäisköhän vaihtaa muovi kasveihin ne voisi talvettaa komerossa ja kesäksi vähän pölyjä pyyhkiä niin avot vuodesta toiseen olisi kukkaloisto taattu
Koska en tiennyt minkä "rikkakasvin" simeniä Suomeen raahaan niin istutin ne onnekseni ruukkuun. Nyt Ipomea jatkaakin komeaa kukintaansa lämpöisissä sisätiloissa. Nimenkin tälle löysin: Ipomoea hederacea
http://plants.usda.gov/java/profile?symbol=IPHE&photoID=iphe_1h.jpg
Tuo näyttäisi olevan suomeksi liuskaelämänlanka.
onkohan kukaan saanut siemeniä tuollaisesta sinisestä päivänsinestä niin paljon että muutama riittäisi mulle? Ostin kyllä keväällä wheatilta siemeniä mutta en niistä osannut kasvattaa. Kituliaasti kasvoi eikä yhtään kukkaa suostuneet tekemään. Vähän oli tuohon kiurunkannuksen tyyliin.
Mutta vielä olisi mielenkiintoa yrittää ensikeväänä uudelleen, jos se sittenkin onnistuis..
Minulla harmittaa ihan vietävästi kun en saanut sinistä päivänsineä siemenille asti ei kerennyt.
Kaksi siementä jäi yli viime vuodelta joten laitan ne kaksi ruppanaa kasvamaan ja katson mitä tuleman pitää.
sireeni2:lle -> "Kylvetään maalis-huhtikuussa suoraan 10-12 cm:n ruukkuun,
3-5 kpl/ruukku. Ennen kylvöä siemeniä liotetaan 1 vrk lämpimässä vedessä. Itää
viikossa 24 °C:ssa, pH 6,5. Siemenet peitetään hyvin. Taimet saavat kevyesti
kuivahtaa kastelukertojen välillä. Lannoitetaan melko niukasti laimeilla
moniravinneliuoksilla. Taimet tuetaan. Viljelyaika kylvöstä kukinnan alkuun noin
3 kk." sanoo siemenliike helle ohjeissaan. jos
päivänpuna on päivänsinin punainen muoto niin kuin näyttäisi. oli pakko
katsoa googlesta, kun en tuota päivänpuna-nimeä tunnistanut.
muistan lukeneeni täältä, että päivänsini on tosi nopea. itse odottelisin vielä ainakin siihen huhtikuun uuteenkuuhun:-)
Mai-Lee. Joo päivän puna on päivän sinen punainen muoto. Itseasiassa siemenpussissa luki Päivän sini; Scharlet o’hara. Viimekesänä ostin vastaavan Backaksesta taimena ja kukki todella kauniisti. En sitten malttanut odottaan vaan laitoin viime viikonloppuna siemenet multaan. Pakkauksessa piti olla 15-20 siementä ja oli vain 5! En sitten liottanut yhtään, eli saa nähdä ostanko uuden pussin ja teen kuten sinä, odotan huhtikuulle.
MITEN IDÄTÄN JA MIHIN SIIRRÄN ULOS, RUUKKUUN VAI MAHAN. viitsitkää vastata, olen aika vihreä viherpeukalo
Laitat nyt heti vuorokaudeksi-pariksi veteen likoamaan. Sitten kylvät noin sentin syvyyteen ruukkuun. Ulos voit laittaa vasta, kun hallat on ohi, elikkäs kesäkuussa.
Minulla on päivänsini aina itänyt hyvin liottamattakin ja se hurahtaa kasvuun sen verran innokkaasti, että kylvöajankohta kannattaa jättää huhtikuulle, kuten mai-lee jo sanoikin.
Siis laitanko päivänsinen taimet kesällä maahan vai ruukkuun. JOKU SANOI ETTÄ SE VALTAA ENNENPITKÄÄ KOKO PUUTARHAN.
Päivänsini ei talvehdi suomessa, eli ei valtaa puutarhaasi. Voit siis istuttaa sen maahan tai ruukkuun, ihan mieltymyksesi mukaan. Ainakaan minulla se ei ole koskaan myöskään itse siementänyt. Luultavasti kertoja on sekoittanut pari kasvia keskenään, ja tarkoitti peltokiertoa eli elämänlankaa tai isokiertoa eli karhunköynnöstä. Ne kyllä valtaavat hanakasti puutarhan kuin puutarhan.
ipomoea tricolor = päivänsini
calystegia sepium = karhunköynnös, isokierto
a.i.k.a ehti ensin. tuossa varmuudeksi noiden kasvien "täydelliset" nimet. - päivänsini on kaunis ja viaton kesäköynnös. isokierrosta sen sijaan voisin kertoa pitkiä kauhutarinoita...
Itse tutustuin ko. kesäkukkaan tai oikeammin päivän"punaan" viime kesänä. Ihana kesäköynnös. Kasvatin ruukussa ja niissä oli pajupylväät, joita pitkin kiipesi. Suosittelen lämpimästi.
Enpäs tajunnut täältä lukea miten nopea kaveri on kyseessä, siispä noudatin pussin ohjetta eli kylvin maaliskuussa. Siis lauantaiaamuna siemenet multaan (en liottanut) ja ekat "koukut" oli näkyvissä sunnuntaina iltapäivällä. Siis reilussa vuorokaudessa! Nyt kauhulla odotan montako metriä pitkä lonkero siitä ehtii kasvaa… Kyseessä siis punainen päivänsini. Tänä aamuna oli ekat avanneet sirkkalehtensä. Voihan sitä kaiketi latvoa, voihan
Sama juttu. 5 siemenestä kaksi on nyt lähtenyt kasvuun. Ja pitkä varsi jonka päässä on sirkkalehdet. Ajattelin myös latvomista, mutta mistä ihmeen kohdasta? Eikös se pitäisi tapahtua vasta sirkkalehtien jälkeen?
menehän tuonne. - ei oikein voi jäädä mitään epäselväksi kurpitsan neuvojen jälkeen-> (omasta puolestani taas kerran kiitos noista ja koulinta-ohjeista)
Puutarha - Kesäkukat - Lisääminen - Latvominen
löysin laatikon pohjalta vanhoja, siis ainakin 6 vuotta vanhoja ipomoaean siemeniä, joita olen saanut Huuhkajalta (terveisiä vaan ) ja ne kaikki ovat nyt itäneet. Yhteensä on kait 7 kpl, hyvin ovat kasvamaan lähteneet.
Kiitos mai-lee vinkistä ja Kurpistalle havainnollisista kuvista. Olen tosi huono latvomaan ja nyt sain hyvän käsityksen. En voi vielä tehdä mitään hontelolle päivän"punalle" mutta odottelen, että tulee lisää lehtiä ja heti sitten poikki.