riippapaju saa "kissat"
varmaan pääsiäiseksi valmiiksi
Punontapajupistokkaat tulivat viime viikolla (vakka-, joki- ja punapajua sekä korallisalavaa), mutta olin niin flunssan kourissa että istutin ne 2 vrk "juottamisen" jälkeen siirtojuoksutusta varten kasvimaalle. Tulevalla lomaviikolla eli ensi viikon aikana on tarkoitus kunnostaa niille lopullinen paikka ja istuttaa paikoilleen. Sitten vaan odotellaan pari vuotta että pääsee kunnolla punomaan . Hmm... tämäkin muistuttaa parsan kasvatusta, vasta kolmantena vuonna saa oikeaa satoa .
Tänne voisitte sitten vissiin laitella kuvia noista pajuaskarteluistanne...kiitos.
Toimisikohan kärhötukena sellainen viritys, että laittaisi maahan ympyräksi 6 kpl harjateräksiä, sitoisi ne ylhäältä rautalangalla kiinni ja punoisi pajulla kuten tavallisissakin kartioissa? Siis harjaterästä siksi että a) se tuli ekana mieleen b) tarvitaan korkea tuki c) oksatonta pitkää (noin 2,5-3 m) pajua on vaikea löytää tähän hätään.
Hömppis, samat mietteet minulla Paitsi että löysin tuolta metsänlaidasta käärön jotain rautalankaa pajuja hakiessa ja aloinkin pohtia, että jospa punonkin siitä rautalangasta. Pajut mokomat ovat olleet niin lyhytikäisiä ulkona ja luulen, että raudan kaverina ikä olisi vieläkin lyhyempi...
harjateräs ja paju on hyvä yhdistelmä, luonnonmateriaalin kauneus lujuuteen yhdistettynä! isot köynnökset painavat paljon ja hentoinen rakennelma sortuu ja kaatuu tuulessa. pelkka kaupasta halvalla ostetu metallituki on vähän hengettömän oloinen, uuteen rakennukseen sopiva ratkaisu, minun mielestäni
Himpskatti teidän kanssa Tähän asti on mennyt hyvin muissa puuhissa, mutta kun pajunpunonta tuli mieleen, niin nyt on iskenyt hirveä hinku punomaan. Ei siinä muuten mitään, mutta täytyisi ensin parantua tästä köhästä ennenkuin kyykkii pitkin tienpientareita keräämässä materiaalia. Mä haluan vaikka mitä koristeita pihalle... ja kun ne on vielä ilmaisiakin... (keräämisajeluihin kulutettu bensahan ei maksa)
hömppis: jos et kamalan kaukana asusta, niin käy hakemassa pois pitkät koripajun oksat meiltä! Mittaa on ainakin tuo 2,5 metriä, tosin hieman kaarevathan ne ovat, ihan lyhtypylväitä niistä ei saa aikaan :)
Kiitos tarjouksesta tintti, mutta voisi olla vaikeaa selittää miehelle 386 km/suunta ajelua (täältä Hämeestä) pajujen takia
Tässä aiemmin suunniteltu kärhötuki (huono kuva ikkunan läpi) . Yläosa pitäisi avata vielä ja sitoa vähän alempaa kunnolla paksummalla rautalangalla, mutta en siihen hätään löytänyt kuin ohutta sidontalankaa. Samoin pajut ovat vähän mitä sattuu, kun piti saada äkkiä läheltä jotain... *viheltelee* mutta jos ensi talvena keräisi kunnon pajut ja tekisi keväällä sellaisen tosi siistin ja viimeistellyn. Samassa kuvassa näkyy syy, miksi tuohon on alunperin tehty paikka köynnöksille. Alemmassa kuvassa sama tuki ennen (ainakin alaosaa siitä näkyy).
Sand, kuvia pajuista kaivataan tänne! Kaikki uskaltavat laittaa omia askartelujaan näytille eli kynnys on matala.
Rännin alla olevaan vedenkeruuastiaan oli tarkoitus tehdä "kauniimpi" suojus...no, kävipä sitten niin että loppuivat nuo pidemmät pajut kesken innostuksen. Simpura! Silläkin uhalla että työ on keskeneräinen niin laitan sen tänne.
Onpas hieno, vaikka onkin keskeneräinen. Tuollaista olen suunnitellut itsekin muovitynnyrini suojaksi, mutta kun ei millään viitsi kerätä niin paljon pajua, kuin mitä siihen menisi. Yllättävän paljon meni varmasti tuohon sinunkin astiaasi? Keräsitkö itse pajun? Mistä olet löytänytkin noin ohutta ja pitkää?
Hieno suojus! Onko loimet tökätty suoraan maahan, eli "kiinteä" vai ihan irrallinen? Haaveilen samanlaista 200 litran tynnyrille.
Irrotettava pajumatto voisi myös olla aika hieno (jos sellaisen jaksaisi väsätä). Maton voisi pyöräyttää aina keväällä tynnyrin ympärille ja kiinnittää "jollain" narulla ja panna rusetin pisteeksi iin päälle. Matto olisi ehkä helppo potkia kesälläkin välillä vapaammaksi neulasista ja muusta töhkästä. Ja tässä kirjoittaessa mietin, että ihka oikea matto-mattokin olisi ihan varteenotettava?
Tuohon keskeneräiseen suojukseen meni noin muovikassillinen noita pajuja. Nuo eivät ole hirvittävän pitkiä, noin 90 senttisiä. Tuskastuttavan hidasta tehdä noin lyhyistä pätkistä, varsinkin tuo alku. Nuo kepit on suoraan tökätty tuohon maahan, on hiekkaa se alunen.
Leikkasimme tässä taannoin virpiangervo pensaamme maan tasalle ja siitäkös sai hyviä paksuja kepakoita tuommoisiin aita juttuihin. Niihin jos vielä löytäisi pitkiä pajuja niin vau. Oli muuten miehellä ilme näkemisen arvoinen kun pätkin niitä oksia ennen kärryyn laittamista omaan kasaani....uusiokäyttöä ja ilmaista!
Mikähän muuten siinäkin on kun noita pajuja etsii niin löytää vain tuommoisia nysiä. Oltiin tässä yks päivä pyörälenkillä ja silloin oli semmoisia jo pitkiä pajuja vaikka miten, eikä minkäänlaista teräasetta mukana tietenkään. Kyllä harmitti
Hyvännäköinen suojus tulossa Myskimalvalla.
Minä innostuin tekemään linnunpesää, kun näin yhdessä puutarhakirjassa oikein kivannäköisen sellaisen. Täytyy myöntää, aika hankala oli tehdä... kun ei ole lintu....
(Pahoittelen ruutuja, ne tuli siihen väkisin... joka kerta)
Ainiin, kirjassa vielä neuvottiin, että siihen voi laittaa muovisia tekomunia, mutta mun mielestä noi ''luomumunat'' on kivempia.... pysyykin tuulessa paremmin paikallaan...
Söpö pesä!
Tosiaan, tuollaisen voisi tehdä hämäykseksi jonnekin pensaan alle, kuinkahan moni vieras huomaisi