Paju / Yleistä, Salix

Onkohan nyt ihan huono vuodenaika kerätä pajua esim. sellaista yksinkertaista sermiä varten. Pitääkö paikkansa, että paju pitäisi kerätä syksyllä? Ei oo mitään kokemusta tästä.

Pajua voi kerätä myös keväällä mieluummin ennen lehdelle tuloa. Silmujen auetessa pajun puuaines tulee hauraammaksi eikä kestä niin paljon taivuttelua.

Oikeaoppisesti alkaa olla myöhäistä koska suurimmassa osassa lehdet ovat jo aluillaan, mutta olen itse kerännyt juuri noihin ei-niin-vaativiin ja ei paljon taivutuksia sisältäviin töihin pajua juuri silloin kuin inspiraatio on iskenyt. Aina en ole jaksanut/malttanut sitkistyttääkään niitä, ja jos teet sermin jossa jokainen kude on irrallinen eli ei ole taivutettu reunasta jatkumaan seuraavalle "riville", luulisi sen onnistuvan. Mutta kaikki siis oman vaativuustason mukaan.

Kosteilla ja varjoisilla paikoilla täällä meillä ei vielä pajuissa ollut lehden alkuja, kun itselleni niitä keräsin. Suomi on pitkä maa ja paikallisia "huonompiakin" paikkoja löytyy myös etelämpää.

No taidan kokeilla jotakin ihan tosi simppeliä sermiä, jossa ei tarvi pajuja paljon taivutella. Kiitos tiedoista!

Tämän illan inspiraation tulosta kuvina. Ensin humalalle väliaikaisesti kasattu tuki, täytyy tehdä helatorstaipyhinä parempi ja ennen kaikkea korkeampi tukiviritys.

Ja sitten humalalle ja yksivuotisille köynnöksille tehty hämäyskehikko. Hämäys siksi ettei mattoteline paistaisi niin paljoa näkyviin.

Vitsi kun hienoja, hömppis! Sulla on tuota kädentaitoa pitsistä pajuunoho

(Tai liikaa vapaa-aikaa kieli ulkoa Epäonnistuneet on helppo hävittää takassa.)

on hienoja! Voi, kun itse viitsisi alkaa kokeilemaan pajunpunontaa!

Temskukka, kun haikailit niitä suoria pajuja kartiota varten (potageriin?) niin kurkkaa tuota mun humalakartiota, siinä on käytetty 8 mm harjaterästä pitkiin pystyosuuksiin juuri sopivien pajujen puuttumisen takia. Musta tosin tuntuu että käytän sitä nykyään enemmän puutarhaan kuin kylän rakentajat varsinaiseen tarkoitukseensa... naurua 

Pari kertaa on ollut hyviä ilmeitä myyjällä, kun tulee töistä henkilöautolla, ajan harjateräskasan (pituus 6 m) viereen ja totean ottavani määrän x mukaan. Toisella pää pyörii ympyrää että mihin lastataan kunnes otan voimapihdit takakontista ja alan pätkimään niitä jo valmiiksi etukäteen laskettuihin mittoihin (yleensä max 1,5 m eli mahtuvat autoon sisään).

Sain eilen väkerrettyä kärhölle tuen (taaempana kuvassa). Se tosin täytynee ottaa talveksi pois, ettei kylmä rauta (harjaterästä taas tukina) tee pahaa ruusujen ja kärhön juuristolle.

Luonnonpajuista tehty punottu puu, odottaa latvaansa lehtikruunua.

Meillä kasvaa (vielä) pihassa Salix caprea eli raita. Puun ikää en tiedä, mutta korkeutta on kertynyt noin 8-9 metriä. Olen tarkkaillut tuota puuta jo monena vuonna, kun raita ei mielestäni tule kovin iäkkääksi. Keväällä latvus näytti ihan terveeltä ja lehtiä tuli kuten ennenkin, mutta nyt puu on aika vaarallisesti kallellaan. Raita kasvaa ulkorakennuksen takana ja jos se kaatuu, se kaatuu rakennuksen päälle. Naapurin piha on todella märkä, joten luulen, että juuret ovat antaneet periksi märkyyden takia. Itse tuota puuta ei voi kaataa, mutta kaatajaa on kyllä tilattu. Raidassa on ollut kuivia oksia muutaman vuoden, mutta tuskin puu on laho. Se on vinossa ihan rungon tyvestä asti ja nojaa osittain oksillaan ulkorakennuksen kattoon. Toivottavasti raita ei romahda ennen kaatajien tuloa (tosin siinä säästäisi monta euroa).

Mistäs te käytte hakemassa pajut pajutöihinne? Innostuin juuri kokeilemaan ja taidankin käydä hankkimassa pajutyökirjan lounastauon kunniaksi. Into ajaa vain taitojen edelle.

Minä käyn tarvittaessa pajustamassa yleisten teitten varsilla, ihan omalla luvallani. Autosta kulkeissani bongailen hyviä pajupehkoja, ja tilaisuuden tullen käyn korjaamassa satoa.

Kestävätkö pajut ympärivuoden ulkona? Ajattelin tehdä aitoja potageriin. Katselin kuvia ja joissain pihoissa näyttää olevan pihanjakajina erilaisia aitoja eli kestää - mutta tiedättekö kuinka monta vuotta? Entä mitä tapahtuu kun pajun työntää kasteltavaan maahan - lahoaako millaisella nopeudella?

Katsoin netistä eläviä pajutöitä. Oletteko kokeilleet sellaisia? jos kasvimaalle istuttaisikin pistokkaita ja niistä saisi kasvavan aidan.

Taitaisi käydä niin että kasvava pajuaita imisi kaiken veden kasvimaalta. Paju kun "haistaa" veden todella kaukaa ja siten pystyy tukkimaan esimerkiksi salaojat juurillaan.

Ah, no niinpä onkin aivan pääteltävissä! Pitää käyttää toisaalla tuota tapaa jos vain keksin tarpeen :slight_smile: Keväisin kun lumet ovat viellä maassa, ajatuksia on loputtomasti kunnes juhannuksen jälkeen on jo huhkinut itsensä talviloman odotuksiin.

Olisiko nyt siis pajuvärkin keräämisaika?