Minä olen lueskellut - parin tunnin kokemuksella - että eri tietoja keräysajasta on. Ammattilaiset taitaa kerätä lehtien pudottua loppuvuodesta. Jotkut sanoo että on ihan sama milloin talvella kerää kunhan ei ole silmuja/lehtiä vielä. Viisaammat valaiskoot!
Mun mielestä nyt on ihan hyvä aika kerätä. Itse keräsin jo syksyllä pajut talven puhdetöitä varten, mutta olen joskus kerännyt kevät talvellakin. Pääasia etteivät ole lehdessä.
Ihan hyvää tavaraa oli kun kävin keräämässä, eli pientareille vain vielä kun ehtii!
lunta on meillä ylähuuleen asti, ei onnistu pajun kerääminen itä-suomessa. epäreilua!
Meilläkin on jonkin verran ollut ja omalla retkelläni sattui olemaan juuri ja juuri kantamaton hanki! Oli todella tuskaista kulkea ja uppoilla joka toisella askelmalla mutta ah mikä palkkio siitä seurasi kun pääsi kotiin asti. Jalassa oli isot moonbuutsit kireällä, joten selvisin kuivin varpain kuitenkin.
Hmm, miten olisi hiihtoretki?
Minä teloin noita poistettavia terijoensalavia, sain kasan mukavan suoria oksia. En vain ikinä ole pajutöitä tehnyt, tarvitsisi kai kerätä myös noita ihan nuoria, lyhyempiä ja taipuisiakin talteen. Ärsyttää, kun löysin muuton jäljiltä vaan huonoimmat oksasakset, vaikka parempiakin oisi jossain useammat. Huonoilla työkaluilla ei ole ilo tehdä töitä :(. Huomasin että puutarhatyökaluni ovat levinneet muutossa ainakin neljään eri paikkaan…ärsyttää.
Temskukalle vastaus pajujen keräämisen ajankohdasta. Nyt voi ihan hyvin kerätä pajuja, joita käytetään kuorellisina. Jos aikoo kuoria, on paras aika keväällä silmujen puhjettua. Pitemmälle kesään kun tullaan pajuissa on pitkä pätkä lössyä uutta versoa ja haaroja, mikä haittaa käyttöä. Syksyllä kuorittavien keräys alkaa, kun lehdet ovat pudonneet.
Olisiko nyt hyvä aika kerätä pajuista myös pistokkaita, vai odotellaanko niiden kanssa siihen asti, että lähtevät oikein kunnolla kasvuun?
Nyt on oikein hyvä aika pajunkeräykseen. Kun tökkäät kosteaan maahan niin juurtuuvat hyvin. On muuten kauniita värejä noissa "kuorissa".Tänään aion just lähteä ojia kiertämään
Selvä, kiitos Sannakaisa. Minä jo ehdin tämän aamun lenkin tehdä, mutta huomenna klo 7.45 (tarkka kellonaika, jotta voitte vahtia, etten notku täällä siihen aikaan, hih) lähden sekatöörit ojossa kohti ojanpenkkoja minäkin Tässä lähellä on yksi erityisen kauniin mallinen puska, jota toivoisin pihallenikin kasvamaan. Pitääkin muistaa ottaa kamera mukaan, jos joku vaikka osaisi sen vielä tunnistaakin.
Tässä ketjussa on kiva pajunkasvatus ruukku-kuvakin,en nyt muista missä sivulla? Jotakin keltaista kuorta ja pienet "kissan-alut" on niissä joita leikkelin tuolta kaukaa joutomaalta,saapas nähdä mitä niistä tulee.mun kamera on korjattavana,onneksi vielä takuu on voimassa.
Muuten ne alut kannattaa laittaa aika syvälle multaan ja jättää vain n.5 cm maanpinnalle näkyviin. Olen kasvattanut ensin suuressa ruukussa,jonka voi siirtää tarvittaessa vähäsen varjoon,sitten syksyllä vasta maahan. Tämä on siis vain mun kokemukseni. Oikeita ohjeita on varmaankin ihan olemassakin!
No nythän tiedän sitten mikä meni vikaan viime kesän pajunkasvatuskokeilussani! Otin metrin-puolentoista oksan ja tyrkkäsin sen ehkä kymmenen senttiä maahan. Taisi olla suhteet pikkuisen pielessä, hih. No nyt tästä viisastuneena tiedän painaa ne ruukun pohjaan saakka, kun tuollaista elävää pajukoristetta minäkin olin tekemässä. Hyvä muuten, kun muistutit, en taas tuota olisi muistanutkaan. Huomisen lenkistä tuleekin sitten pitkä, kun pitää kahta laatua pajua metsästää. Pitkää ja sorjaa laatua tuohon ruukkuun ja sitten sitä nättiä (se on sellainen matalahko, pulska puska), johonkin muualle. Vaikka sekin voisi olla aika kivan näköinen isossa ruukussa, hmm.
Selailin hiljattain mielenkiintoisen näköistä kirjaa “Ruukkupajut: Elävän pajun punonta” (kirj. Sine Jakobsen). Oli tosi hauskan näköisiä ruukkuistutuksia saatu aikaan, kun pajun pitkiä suoria oksia oli tökätty ruukkuun ja niiden latvaan oli kasvanut lehtipallo. Ajattelin, että näyttivät vähän kuin puksipuilta tms. kaukaa katsottuna.
Jotain sellaista minäkin haaveilin. No haaveksi se nyt vielä sitten kuitenkin jäi. Löysin kyllä pajuja, isot niput, mutta niistä tulikin pääsiäiskoristeita. Pitänee tehdä uusi toivioretki ensi viikolla.
Tai hain minä sitä erikoispajua, mutta unohdin tietenkin kameran kotiin. Painoin ne oksat isoon ruukkuun noin 50cm syvälle ja meinasin katkaista latvat. Mutta sitten ne näyttivätkin niin hauskoille siinä ruukussa ihan sellaisenaan, etten raskinutkaan. Yritän nyt sitten juurruttaa niitä noin pitkinä. Toivottavasti onnistun, kun ne kasvavat niin näkyvällä paikalla, etten millään kehtaisi mennä uutta kertaa sinne pyllistelemään.
tuolla ketjun alkupäässä on 27.6 torvisienen laittama kuva ppajupylväästä. tosi mukavaa punoa tällä mallilla ja olen niitä ilokseni punonut. kannustan muitakin puuhaan. kivaa ja selkeää, jää koukkuun.
Mikähän paju tämä on? Tummanruskea kuori ja pyöreät palleroiset kissat.
Tässä näkyy kasvutapa
Tässä söpösiä villapajun kissoja.
Kissat ovat aivan tipunkeltaisia
RvaHelmi,varminta pajun tunnistamisessa olisi lehdet. Odotellaan kunhan tulee lehtiä,niin täällä varmaankin on tietäväsiä paljon palstoilla.
No odotellaan... Kirjoissani ei ole kovin hyviä kuvia pajuista, joten niistä ei pysty tunnistamaan. Täytyy turvautua tänne
Pajujen kukintaa tänään täällä meilläpäin.