Messuilta jäi mieleeni riipparaita, salix caprea kilmarnock. Liian usein vaan käy niin, että kiinnostus herää jälkeenpäin ja nyt jäikin vaivaamaan menestymisvyöhyke ja se, että tekeekö ´pajunkissoja´? Muistelisin yhdessä yksilössä olleen niitä jo melko vanhentuneina. Kun en joka purkin lappuja tullut käyneeksi lukemassa…
Kyllä se kissulit tekee. Pitäisi menestyä Suomessa I-II (III).
Jos muistan otan huomenissa kuvan meidän riipasta
Olen nähnyt Riipparaidan I-vyöhykkeellä menestyvän ihan ruukussakin ympärivuoden, söpö pieni puu
Riipparaita menestyy III vyöhykkeellä, ainakin hyvin.
Niitä on myynnissä täälläkin, vähän jokapuljussa.
Jutita, kuva olis kiva. Vitosella asustellaan ja jästipää kun olen niin aion kokeilla…
muoks
Usean vuoden on menestynyt timanttituijakin jolle on mainittu myös III -vyöhyke.
Tässä tämä meidän riippapaju . Pitää sekin leikata pikimmin.
Puronpäähän tuommosta ajattelin. Kovasti tuuheampi kun ne myynnissä olevat.
Toi on lähes kymmenen vuotta meillä ollut ja rankasti leikattu joka kevät. Laitanpa siitä sitten kynitynkin kuvan.
Nyt tuo ylempänä oleva paju parturoituna.
Minusta tuo paju on niin kauniin mallinen, tahtoisin omalle pihallekkin tuommoisen…
No nyt meikäläinen tupsahti tänne pajupuolelle… Sain viime kesänä kukkakaupasta noitapajun oksan, joka oli maljakossa ollessaan alkanut juurta pukkaamaan. Törkkäsin sen maahan ja ajattelin talvettaa jossain lämpimässä mutta sinnehän se pihalle jäi.
Mutta onkin hengissä ja otin siitä muutaman pistokkaankin, onko kukaan sitä kasvatellut aiemmin,mahtaisiko ihan puuksi kasvaa?
Oksat ovat kiemuraisia,floristit käyttää peikonpähkinän oksien halvempana versiona.
Enpä ole mokomaa nähnyt, enkä muista kuulleeni juttuakan.
Noitapajun tiedän ja itsekkin olen sitä jonkiverran käyttänyt kun aikanaan olin kukkakaupassa töissä mut olen luullut että se on niin kuiva käppyrä että ei siinä mitään elämää ole…
No samat sanat mutta nämä olivat henkiin heränneet. Tarttee kuuklata…tiedä vaikka rikastuis ja alkais kukkakauppiaille myymään ;p
Laita kuva niin saamma porukalla ihastella ja ihmetellä =)
no juu… kuuklesta jo löytyi,kas,pentissä käyty keskustelu aiheesta
Salix matsudana ‘Tortuosa’:a ovat veikanneet.
Miten mä ny sen kuvan… olisiko syytä heti paneutua ohjeisiin
Hei hoplaa,kipitin ihan varta vasten pienokaista kuvaamaan ja tämähän on suhteellisen helppoa tää kuvien siirto.
Tuo on ihan ruippa,varmaan voisi vielä leikata muutaman pistokkaan latvasta. Ja hän asustelee tuolla kompostin kulmalla, sitä aluetta ei vielä ole kevätsiivottu..
Ja nythän tuli mieleen, että kummoinenhan rungollinen pikkupuu tuollaisesta tulisi?
Suomenkielinen nimi on peikonpaju. Pikkupuun siitä nimenomaan saa, palelluttaa latvansa säännöllisesti vuosittain. Lienee joku eteläisemmän Euroopan pistokas tämä alku?
Jaa peikonpaju, tarttee opetella noitapajun sijasta käyttämään,tuo ‘Tortuosa’ kuitenkin?
On taatusti etelämmästä,sillä en odottanutkaan selviävän talvea. Elikkä jos ahkerasti muotoilisi ja koittaisi talvettaa jossain missä ei mene pakkasen puolelle…