Paju / Yleistä, Salix

Nimenomaan Salix matsudana ‘Tortuosa’ on peikonpaju. Siitäkin on jalostettu eri versioita, erythroflexosa taisi olla yksi, joka ei kestä Suomessa, venäläiset Ural 2 ja 3 vähän paremmin.

Ok,kiitos. Nyt voisi varmaan vielä nipsaista tuosta puolen metrin pätkän ja pätkiä pariksi-kolmeksi pistokkaaksi?

Sillä kiinnostaa nyt kasvattaa, on ihan kiva lisä jos joskus tekee kimppuja,jotka kaipaa käkkyrää.

Aurinkoinen paikka ja ahkeraa leikkausta,luulisin koska nuoret versot näyttäisi eniten taipuilevan,onko sinulla,Kassikäpp, vielä vinkkejä,mitä kannattaisi kasvatellessa huomioida?

Tässä kuvaa Uralista. Alhaalla näkyy rungon paksuus, jonka se jo ehti saavuttaa jossain vaiheessa. Istutin sen muistaakseni 2001. Vasemmalla oleva haara on kuivanut.

Suojaisella paikalla talvehtii varmaan paremmin. Kannattaa leikata keväällä, pistokkaisiin tulee vedessä juuret nopeasti. Omani olen tainnut anniskella muutamalle harrastajalle ja unohtanut kysyä, mitä kuuluu...

Jooh tuohan on ollut ihan ranteenpaksuinen! Paleltuiko ja alkoi uutta kuitenkin pukkamaan?

Mitenkäs sitten peittopaju, lisääntyykö sekin pistokkaista helposti?

Juu-u, oli se, mittaa ehkä 2,5 m ja sitten tuli SE talvi mikä vei… Onneksi vesoo uutta aina, mutta kovin isoa siitä tuskin tulee.

Peittopajusta en osaa sanoa, eikö se juurru rönsyistään? Yleensä kaikki pajut ovat helposti lisättäviä. Jotkut liiankin 8)

No mutta sitkeähenkinen siis! Toivottavasti tuo miun on tuollainen Ural jotta hengissä pysyis.

Mä nipsaisen siitä peittopajustakin,sillähän tuo selviää ;p

Hauskan näköinen tuo peikonpajukin. En tiennyt sellaista olevankaan. Mutta millainen on peittopaju?oho

Rungollinen paju, Hakuro nishiki on lähtenyt hyvin kasvuun. Pari oksanpäätä on kuivaa, muuten on täysin elossa. Luulin, että tämä viime kesäinen pajuni ei selviäsi talvesta, koska sen ennusteet on huonot. Mutta ehkä se selvisi siksi, kun sen takana on suojaava korkea kuusiaita. Nyt sitä kait täytisi leikellä vähän muotoonsa, olisiko nyt hyvä aika siihen? Puussa on jo vihreät silmut.

Mulla oli Hakuro Nishiki joskus 10 vuotta sitten,mutta vartettuna pensaana. Se kesti pari talvea ja sen jälkeen puski vain tavallista pajua. Oma vika, olisi pitänyt laittaa suojaisempaan paikkaan :frowning:

Memuli,nyt voi leikata, kokeile leikkauksen jälkeen juurruttaa ne oksat.

Kiitti. Ja ei muuta kuin leikkaamaan. Minä olen noissa juurrutushommissa vähän huono, mutta pajuhan on aika helppo? Multaan vaan pätkät ja pitää purkin kosteana? Eikö? Vai laitanko suoraan maahan?

Purkkiin tai veteen, saat valita ihan itse =D

-Taas mut on laitettu vaikean valinnan eteen.naurua

Nyt repee puutarhaverkkarit kieli ulkoa Oon yrittäny tunnistaa tätä pajua (?) jo yli vuoden tuloksetta ärtynyt

Kasvuvauhti on pajumaisen nopea, runko vihertävämpi mitä kuvissa. Nyt lykkää lehteä, eikä kuki vielä.

Auttakee!

Runkoa ja "yleisilmettä"

Villapaju.

Oisko? Aluksi epäilin raidan poikaseksi mut ei... Villapajuhan olis kiva Näitä on useampi..

Muoks: No ei ole tämäkään vihainen Lehtien muoto ei täsmää, eikä korkeus. Tässä on pitkulaiset lehdet ja korkeutta isommassa yli 2 metriä.

No hö. Eikö lehdet olekaan “pyöreämäisen soikeat, molemmin puolin harmaakarvaiset” ?? Ei siinä yhtään kukkaa ole ollut, siitähän sen tunnistaa.

Ei oo kukkinut vielä. Tähän tulee kyllä alapuolelta harmaanukkaiset lehdet. Lehdissä on sitten kun kasvavat täyteen kokonsa sellaiset “pikkulehdet” lehtiruodin alkupäässä ennen varsinaista lehteä. En nyt muista miksikä noita virallisesti sanottiin. Voi elämän kevät tän kanssa… Aaaarrrgghhh.

No ei villapaju sitten millään ilveellä…

Väittäävät peittopajun halkaisijaksi tuommoista kahta metriä…mikäli oikein muistan. Puolentoista,parin metrin väli?

Voisiko joku laittaa kuvan peittopajusta, kun minulla ei ole hajuakaan miltä se näyttää ja googlettamalla löytyi niin surkeita kuvia. Olen vähän neuroottinen pajujen suhteen, kun nehän saattaa tehdä niitä juuriversoja vaikka kuinka paljon. Miten tämän laita mahtaa olla? Peittopaju kiinnostaisi minuakin.