Oli tuolla aiemmin puhetta,että mahtaako peittopaju lisääntyä pistokkaasta.
Nyt näyttäs pukkaavan pientä juurta vesilasissa.
Riippapaju selvisi toisesta talvesta elossa. Säälittvää kun Suomessa ei kokeilla kasvattaa hyvin menestyvää kantaa, niitä varmaan olisi
Mikähän olis sopiva väli Villapajujen istutuksessa jos laittais muutamia riviin?
Tässä tuo samainen paju, mikä sivulla 7 kynittynä, tänään. Oksat ulottuvat maahan asti.
Pikku peikonpajun piiska on kovin kasvanut kesän aikana, keväällä otetut pistokkaat ovat puolimetrisiä ja toukkain syöminä toisaalla :(
Yo. peikonpajussa pikkupikku silmuja, elonmerkkejä siis
Jatkan näistä ittekseni Tähän osioon vissiin kaikki muutkin pajut kun vain puumaiset?
Onko kukaan kakkos-kolmosella kasvatellut paljakkapajua? Menestyykö ja onko sievä?
Entäs villapaju, tykkääkö olla oikein paahteisella paikalla?
Pitäisikö tämän olla jo kellarissa nähdäkseen ensikesän?
Ainakin omani olen nostanut suojiin, mutta lauhtuuhan se taas. Ulkona mulla on vielä sypressi ja puksitkin.
Heksu kysyit villapajusta.
Se menestyy varjosta-aurinkoon ja on yksi lemppareistani. Eivät syö rusakot, etanat sun muut ja lehdistö on erittäin kaunis (varsinkin sen Purppuralännenheisiangervon kanssa).
Nyt on tullut todistettua, että villapajun oksan voi juurruttaa vedessä
.
Kokeilin laittaa pienen oksan vesiklasiin n. 2 viikkoa sitten. Nyt näkyy jo selvästi juuria. Kasvaa parissa vuodessa oksasta oman kokoisekseen, matalaksi pensaaksi.
ps. eri pajujen oksia olen kiinnostunut vaihtamaan! Itselläni on tämä villapaju, kori-kelta-punapaju. Keltapaju on lumen keskellä, kuin "liekkimeri", kun se saa kylmässä kaikki keltaisesta-oranssiin-punaiseen sävyt). Kasvavat myös purkissa minulla. Lisäksi tietysti hopeapaju ja Terijoen salva, sekä maanpeittopaju - lamoava (se vain on nyt jo lumen peitossa.).
Olisin myös keväällä kiinnostunut pajuvaihdoista, itellä on peikonpaju, tuotu Bulgariasta muutáma vuosi sitten, näyttää samalta kuin Heksun kuvassa ed.sivulla.Sitten on salix rosmarinifolia, tyttö- ja poikataimia, ne ei kyllä helposti lähde pistokkaasta, mutta ainakin tyttöjä löytää helposti keväällä juurineen radanvarresta.Viime keväänä hain, lähtivät ihan kiskomalla ja juurtuivat helposti uudelleen purkkiin.Sitten on yks pieni keltasalava joka ostettu Ruissalosta.
rinun vartettu kaunis rungollinen paju (ed.sivun kuvassa vesiaiheen reunalla) näyttää musta S.helveticalta, kutsutaan kai alppipajuksi. Itselläni tuo on talvehtinut suojaamatta ainakin 3-4 vuotta II- vyöhykkeellä. Näyttäis tää mun olevan vartettu koripajuun!? Helppo lisätä pistokkaista.
Tässä mun riippapaju tämänvuotisen parturoinnin jäljiltä.
Sivulla 7 on ainakin yksi kuva ennen leikkausta.
Kuvasta näkyy kuinka paljon se on "kasvanut" leikkausten ansiosta.
Nii mut miksi sitä leikataan pätkäksi? Että tuuheutuu? Tuuheahan se oli ennenkin :o
ne uudet versot on kyllä syksyllä yli metrin mittaisia
Toi on kai Riipparaita,vai,?
Moikka! Voikohan joku täällä auttaa…? Meidän riipparaita on puoliksi "kalju" eli jäänyt toiselta puolelta ilman lehtiä. Voi olla että ollaan leikattu väärin tai siihen on tullut joku pöpö. Veikkaan kyllä ensimmäistä. Eli voiko sen kokonaan pätkäistä vai olisko parempi leikata paljaita oksia vähän kerrallaan.
Hakuro pajusta tykkään kyllä kovasti. Olen talvetellut sen kylämäkellarissa ja nyt näyttää taas siltä että kukkii (vaikkei kukikaan )
Mulla on tontilla kohta, johon valuu vedet kalliolta, joten kyseinen paikka on melko märkä. Pajun ajattelen siinä kuitenkin kestävän ja nyt kaipaankin tietoja keltapajusta; korkeus, leveys, kasvuvauhti, lehden koko.