Katopa hakusanalla belgialainen pajupunonta. mukava punoa, kasvaa jaon peittävä näkösuoja. Kerro jos et löytänyt, täällä ollaan avuliaita.
Kiitos valtsu
Kysyisin vielä,että jos pajun molemmat päät laittaa maan sisään ( taivuttaa pajuvitsat kaarevaan muotoon siis) niin kasvaako tähän maan pinnalle jäävään osioon lehtiä?
Alkuperäinen kirjoittaja: Viherpiipertäjä-Katja
Eteläpäivänkiitäjä, voin kertoa kokemuksesta, että kyllä kasvaa8) Niinpä en uskaltanut antaa moisen kaariaidan kasvaa kukkapenkin laidalla vaan nypin pois.
Hyvä,että Inkillä ihan omakohtaista kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja: Viherpiipertäjä-Katja
Nyt löytyi todella mielenkiintoinen viestiketju, teillä on aivan uskomattoman ihania ideoita elävän pajun käytöstä! Olen miettinyt parvekkeelleni jotain nopeasti kasvavaa puuta ja nyt sain idiksen punotusta elävästä pajusta! Köynnöstukia olen tähän asti tehnyt kuivatuista ja yhden sermintapaisen...
Serkkuni, tekee ihan urakalla pajuhommia, kertoi että jos pajun ei halua kasvavan vaan haluaa tehdä “kuolleen” pajuaidan tai kukkapyramidin tms, joka tulee maahan kiinni, niin ne pajut pitää pitää suolavedessä jonkun aikaa. Ajasta en nyt ole varma enkä suolapitoisuudesta, mutta siis pajunoksat laitetaan vaikka sankkoon tyvipuoli alas ja reilusti suolaa ja kuumaa vettä sinne, paju sitten imee sitä suolavettä ja kuivaa sisältäpäin, eikä enää lähde kasvamaan maahankaan tökättynä. Luulisin että vuorokausi riittää varmasti.
Kiitos vinkistä! Fairy ajaa saman asian, ainakin huonekasvit kuolee kun saippuakuplavesi kipataan isoonkin kukkaruukkuun,
Upeita pajutöitä, täyttyy kokeilla itsekin.
Hih, mitetityttää kuinkas Valtsu on huomannut että huonekasvit kuolee fairyvedellä?!
No me tytön kanssa taiteiltiin pajuhommeli, kun ei se kesä vieläkään tuu.
Hieno! Vietkö sen ulos,sisätiloissa taitaa kuivaa. Onko vaikea löytää suoria pitkiä pajuja?
Hienon näköinen! Komistuu vielä kun saa vihreätä versoa latvoihinsa, ja niii-iin mukavaa ja rentouttavaa puuhaa.Belgialaista pujupunontaa ryhdyn taas innolla telemään, kunhan kerupaikkani hieman kuivahtaa. on ihan luvat kysytty ja voimassa edelleen.
NooraNokkonen pssst, mulle kerrottiin On kuulemma niin ökyä ainetta että pari ruokalusikallista isoonkin kukkaruukkuun kaadettuna tappaa, niin hellävaiarinen on F
. Muutama iso ruukkukasvi meiltä kuihtuikin salaperäisesti kun saippuakuplat olivat erään kevään suurin hitti. ->Josta taas pääsen pohtimaan, mikä astianpesuaine mökille pitäisi ottaa käyttöön, tiskivesien kippaus pihakasveille ei tee niille hyvää, vaikka rasvaiset vedet veisikin kompostiin… Jopa kaarnalaivojen purjeen teko pajukin ryhtyi kärsimään kun sitä huuhteluvesillä kalliopihalla kasteltiin.
Kuutamo, en ole itse löytänyt sopivan suoraa ja pitkää pajua, onneksi serkultani olen saanut. (Serkku on luonnonvara-alan kouluttaja) Hän kerää tienvieruksilta ja sähkölinjoilta luvan kanssa.
Valtsulle vielä, että tuo omani on tehty kuivasta pajusta, joten siihen ei ikäväkyllä vihreää tule latvoihin. Tarkoitus oli tehdä köynnöskasveille kehikko. Tuo on siitä kätevä kun “joustaa” tarvitatessa leveyttä. Tänään ajattelin kokeilla samalla tekniikalla sellaista seinämää.
Psst Valtsu, tuohon astianpesuaine-asiaan kommentoin vaan että prismaan on vasta tullu uus pesuainesarja nimeltä ecover ja siinä on myös astianpesuaine. Ite aion siirtyä siihen kunhan nykyinen puteli on tyhjä. Sen ainaki väitetään olevan täysin biologisesti hajoava, ympäristöystävällinen, mahdollisimman vähän vesiympäristöä rasittava ja kasvi- ja mineraalipohjainen.
Hienoja pajutöitä, mitä noille letityksille nyt kuuluu, ovatko lähteneet kasvamaan?
Voiko nyt kesällä tehdä pajusta yhtikäs mitään, edes tuollaista kasvavaa aitaa tms?!
pajut heinäkuussa
MariaH-74 eläväpaju täytyy punoa ja istuttaa keväällä niin aikaisin kuin mahdollista, juuri nyt vot punoa kuivasta lioitettusta pajusta jos sitä on sinulle olemassa tai saataville jostain. Kuivan pajun lioitusaikaa on viikosta kahteen eli vaattii vähän suunnittelu,
ja tässä näitä reikäkivi pajujuttuja…
Kauanko kestää, että pajut "sulautuu" yhteen. Siis maahan istutettuna, meneekö monta vuotta? Mulla on 2 belgialaista puuta talvehtinut 2 talvea. Toinen näyttää ihan hyvältä.
Aivan mahtavia pajutöitä! Jäänpä odotamaan syksyä, että saa kerätä noita pajuja tuosta pellolta. Ei nyt ole tuota valmista mistään tähän hätään. Mutta olisin vielä kysynyt, että onko väliä mihin aikaan leikata nuo pajupuskat tuosta pellolta, jotta niistä tulis hyvää materiaalia näihin töihin?!