Pajutyöt

MariaH-74

Jos haluat tehdä elävästä pajusta jotain, eikä sinulle ole kylmää pimeä säilytyskellari, niin parasta on sitten odottaa keväseen asti ennen kuin leikkaat. Jos on säilytystila niin voit leikkata ne talteen myöhään syksyllä kun lehdet on putonut pois ja kasvi on lepotilassa.

Viippu,

se kestää monta vuottaa ennen kuin ne sulaa yhteen

Jos hakee syksyllä pajut ja säilyttää kellarissa, niin niin sellaisenako vain ne säilytetään, vai mullassa, vai mitenkä?

Minä tein sitten keväällä ensimmäinen pajupuun ja kävi niin, että se alkoi kasvaa vain juuresta, latvoihin ei tullut lehtiä. Ajattelin, että ans kattoo, kasvakoon alhaalta - punon ne kasvut sitten ympäri varren ja napsin lehdet alhaalta pois8]

Kiitos, Hannedk, taidan ottaa osan syksyllä, että saan näpertää ja jättää osan keräämisen kevääksi:-)

Niin ja tosiaan, ku vaan tietäis millon noi isot puskat kannattaa leikata, että saa niistäkin suoria hyviä pajuja?!

Eri veikeitä ovat! Onko nuo latvatupsut pajun lehtiä vai onko sinne piilotettu ruukkukasvi? Tuleepa mieleen palmupuut! Miten talvella?

Versot on nypitty pois muuaalla kuin latvasta ja siellä katkaisen versot aina kahden lehden takana. Talvella en ole säilynyt ne koska minulla sitä raaka-aine on :slight_smile: mutta välillä sailyy oikein hyvinkin vaikka pimeässä kylmässä kelarissa

Tein keväällä Hannedk:n töiden innoittamana kaksi puuta ja kai ihan aloittelijan tuurilla kasvavat mielestäni ihan hyvin. Aion yrittää niiden talvehdittamistakin. Onnistuisikohan, jos kaivaisi ruukut maahan suojaisaan paikkaan, johon kevätaurinko ei pääse porottamaan ja kuivattamaan versoja. Meidän kellari saattaa olla niille liian kostea, voivat homehtua.

Minun lähti ihan hyvin kasvuun, vaikka jätin purkkiin nököttämään talveksi. Sitkeä paju on, kun selviää pienessä purkissa unohdettuna. Nyt samainen paju kasvoi hurjasti keväällä ja kun lähdin mökille vesivahinkoa karkuun, niin paju raukka joutuu olemaan parikin viikkoa kastelematta. Mutta sinnikkäästi se oli perjantaina siellä käydessä vihreä, mutta muurahaiset olivat tehneet pesän kukkapurkkiin. Niitä vilisi hurjasti siellä ja multa oli aivan perunapeltona.

Aiemmin juteltuun villien pajunvitsojen keskusteluun oma kertomukseni:  keräsin vaaleanvihertävävartisia pajunoksia toukokuussa tien varresta, riivin lehdet pois, paloittelin sopivan pituisiksi ja tökittelin niistä matalan aidanteen penkin reunaan.  Juhannuksen jälkeen ne olivat reuhaantuneet tähän kasvuun (siis molemmat päistä maahan upotettuna) ja muutama päivä sitten siistittyinä jälkimmäisessä kuvassa.  Eli lähtevät hanakasti kasvuun ja pelkäänpä niiden jopa muodostuvan riesaksi ellei pidä tarkkaan silmällä.

Vinkki: Juuri ilmestynyt Koti -puutarhalehdessä on yksi tapa kasvattaa pajua purkissa sivulla 34. Vilkaiskaahan, aika jännä! Itsellä menestyi elävä keltapaju kukkaruukussa taivasalla talven.

Hieno aita Eetenissä:)  Minä tein keväällä koripajun versoista nipun, jonka istutin ruukkuun ja jäin odottamaan kasvua, latvaan.  No eihän sinne kasvanut yhtään mitään, vaikka nypin pois alhaalta alkaneet kasvut.  Lopulta luovutin, annoin kasvaa alhaalta,kun kerran sieltä halusi ja niputin ne sitten ylös, kun kasvoivat tarpeeksi, tuli sitten ihan omanlainen pajupuu siitä8]

Hieno noinkin! Voihan niitä vaikka punoa mielikuvituksen mukaan! Uutta omaperäistä pajuilua!

Pajutyöinnostus iski päälle :slight_smile:

Mistä kaupoista Tampereen alueelta kannattaisi etsiä pajuja?

Aikomuksena olisi tehdä köynnöstukia, joten pajut saisivat olla n. 150 cm.

Dabbler, odota kevättä! Pääset poimimaan punontakelpoista heti kun lumi vähän vajoaa. Jos nyt saisit jostain, pitäisi niitä liottaa vedessä viikko/pari…märkään lumeen tietenkin voisit laittaa.
Mä olen ainakin pominut ihan teiden laidoilta suoria oksia,meillä ihan luvan kanssa. - (oli lehdessä pari vuotta sitten, ei saa haitata liikennettä…ymmärsin niin, ettei autoa saa jättää tientukoksi)
-Jos nyt kuitenkin haluat ostaa kuukkeloi pajutilat!

Sitten kun nälkä kasvaa syödessä eikä riittävän suoraa pitkää pajua löydy, niin varavaihtoehto -joskaan ei puhdasoppinen- on käyttää 4-6 mm harjaterästä pitkiin osuuksiin :smiley: Samanvärinen, suora ja paksuus täsmää. Vaihdettavia osia ovat 5 vuoden välein ne pajut.

Tuo harjateräksen käyttö houkuttaisi, mutta…

Isäntä tekee rakennushommia ja jonnekin valuhommiin nekin raudat aikoja myöden katoaisivat. :((

Tähän ihanstuin oli kun Osaran maatalusoppilaitosksella kävin tänään.
Jos vaan kerkiän  yritän kevällä tehdä ylä osa oli tehty risuista hame pajusta

Onko kukaan kasvattanut ns. belgialaista puuta? Tavallaan pajutyö sekin. Lapin Kansassa oli siitä juttua heinäkuussa.

Fiia, katso sivu 5 tästä ketjusta. Siellä on minun belgialaiset pajupuuni ruukuissa. Toinen hajosi tänä talvena, kun sai lumet katolta päällensä.