olen kissanhankinnan alla käynyt läpi huonekasvejani selvittääkseni niiden mahdollista myrkyllisyyttä. En ole valitettavasti viherpeukalo, mutta rahapuuni ja koristebambuni nyt olen tunnistanut vaarattomiksi. Tunnistamatta sen sijaan on joskus lahjaksi saatu, korkea kasvi, jonka nimeä en tiedä ja jota en ole Googlen avulla pystynyt tunnistamaan. Löytyisikö täältä apu? En ole lainkaan tottunut kasvien kuvailija, mutta yritetään:
Kasvi on vajaan metrin korkuinen, siinä on pelkästään suippoja (aikalailla 2D-sitruunanmuotoisia) lehtiä, ei kukkia. Lehdet ovat aika paksuja, vahapintaisia, tummanvihreitä ja pituudeltaan n. 5-7 senttiä, leveydeltään n. 3 senttiä. Tavallaan kasvi muistuttaa rahapuuta, mutta on paljon suurempi. Lehdet kasvavat pareittain pitkissä, paksuissa vihreissä "oksissa", jokainen "oksa" kasvaa suoraan ruukusta. Kasvin juuret ovat erittäin hyvin näkyvillä, osa mullan yläpuolella.
Lisään tänne kuvaa kasvista kunhan pääsen töistä kotiin.
Helppo tuo oli tuosta tunnistaa… ja muuten, ne pitkät “oksat” ovat itse asiassa kasvin lehtiä. Se siis kasvaa tyviruusukkeena vain lehdet näkyviin. Siis koko pitkä hökötys on yksi lehti…:))
tällä hetkellä n. 20cm korkea paksut tummanvihreät ovaalin muotoiset lehdet paksussa "kuhmuraisessa" varressa. lennättää mustia pieniä siemeniä ympäriinsä. uudet lehdet kehittyvät kasvin latvasta. kiitos kaikista tiedoista jos kukaan ei tiedä kuvauksesta yritän saada kuvan . nim paukkupuu
Tietäisikö kukaan semmoisia sivuja, joissa olisi paljon kuvia aloe vera kasveista. Olen saanut 2 jonkin sorttista aloe veraa, ei niitä kuitenkaan mitkä yleensä ovat kuvassa kun puhutaan aloe verasta. Näillä on kapeammat ja pienemmät ''lehdet '' ja niitä on tiheämmässä ja niissä on pieniä valkoisia nyppyjä tiheään, kasvista lähtee raikas mieto tuoksu. Kasvi tekee tiheään vieri viereen uusia samanlaisia. Näin jossain kerran siitä kuvan, niitä oli tavallisen aloe veran kanssa kasvamassa samassa astiassa, mutta ei ollut nimeä......
Plantagenissa näkyi olevan kaikki Aloet nimellä Aloe Vera. Huomautin siitä eräälle henkilökuntaan kuuluvalle ja hän hämmästyi asiasta. Ei ollut ennen ko kasveja katsonut.