Palavarakkaus, Lychnis chalcedonica

Tässä vaiheessa nyt.

No, voihan hitsi!!!!

Luulin äsken ostavani palavaarakkautta, mutta kun katsoin Raakin kuvaa niin selvisi; eihän se sitä ole! Kävin ulkona hakemassa lapun; Armeria maritima: laukkaneilikka.apea

Nopeasti ostin T....talosta ja hyllyn laidassa luki palavarakkaus. Ei tullut rakkautta ei!

Kiitos taasen jälleen kerran Raakki opastavasta kuvasta. Ihmettelin kovasti mitä tällaiset alut perennapenkissäni ovat. Olin laittanut palavaa rakkautta kasvamaan muinoin ja eivät ole kukkineet vielä kertaakaan ja sitten olen samantien unohtanut ne. Kuvaasi katsellessani muistin, että palavaa rakkauttahan se onkin.

Juuri siksi olisikin ollut hyvä kaikki kukkapalstat aloittaa taimikuvilla, että ne olisivat tulleet aina ensimmäiseksi palstalle tullessa vastaan. Puutarhaihmiset vaan tahtovat olla niin hätäisiä, ettei kevään edistymistä malteta seurata, vaan pitää kaivaa esiin aikaisempia kukkakuvia. ;)

Tänään palavarakkaus näyttää tällaiselta, puskat ovat noin 30-40cm:n korkuisia.

Tässä minun sienenestä kasvatetut taimet tällä hetkellä, pitäisiköhän jo istuttaa jo paikoilleen.

Kyllä ne voi mielestäni laittaa ulos. Siellähän ne muutenkin ympäri vuoden asustaa..

Sittenhän riittää huomiseksi taas istutuspuuhaa. luuletkos että kukkivat tänä vuonna jo?

Minä kasvatin myös palavarakkaudet siemenestä pari vuotta sitten ja muistelen, että ne kukkivat jo ensimmäisenä kesänä, ei tosin niin hienosti kuin viime kesänä, mutta kukkivat kuitenkin.

Minä taasen luulen, että kukkivat vasta toisena vuotenaan. Mieleeni on hyvin jäänyt, kun asuttiin rivitalossa, ja takapihalla kasvoi harjaneilikkaa. Käytiin syyskesällä kummitätini luona, ja hän antoi minulle palavanrakkauden sieneniä (aika osuvaa, oltiin juuri kihlauduttu :) Mietin mitä niille teen, ja heittelin ne sinne harjaneilikoiden viereen... Seuraavana kesänä neilikat kukkivat nätisti, ja palavat rakkaudet kasvoivat siellä vieressä melkein samannäköisillä lehdillä, enkä huomannut niiden siellä olevan... sitten sitä seuraavana kesänä oli hämmästykseni suuri, kun neilikoiden joukossa oli palavaarakkautta. Ihmettelin tovin mistä ihmeestä ne olivat siihen ilmestyneet, kunnes muistin kummitädin siemenet! Seuraavana talvena sitten muutettiin tähän nykyiseen taloon, ja siirsin jo syksyllä kaukaa viisaana kasvit anopin pihaan odottamaan seuraavaa kesää. Nyt ne ovat kasvaa rehottaneet tuolla kukkapenkissä jo kymmenen vuotta :)

Käsitys on minullakin, että vasta kakkosvuodesta eteenpäin kukkii.

Minä kasvatin siemenestä viime keväänä, ja ensimmäiset  kukatkin teki jo viime kesänä. EI runsaasti, mutta kukki kumminkin.

Mulla on kolmatta tai neljättä kesää tuolla penkissä ja piti näköjään kuukletetut tiedot paikkansa että kukkii kunnolla vasta 3. kesänä. Ei se nyt vielä kukassa ole mutta varret ovat paljon tukevammat kuin yhtenäkään aiempana vuonna...

Ostin astiataimina ja pientä punaista tuli jo ekana kesänä, seuraavana kesänä kukkivat jo kunnolla!

Mulla oli pakkomielle silloin kun hankin että piti saada Palavaa Rakkautta kukkapenkkiin... hymy

Vihdoin sain kuvattua omani. Ovat jotakin todella punaista lajiketta, kun lehdetkin ovat noin punaiset. Kukkaa ei ole vielä näkynyt.

Piti vielä lisäämäni, että tässä on sellainen punaisten kukkien kokoelma: Palava rakkaus, veri hanhikki, punainen väriminttu ja taempana idän unikkoa. Joku viisas sanoi, että samanväriset kukat eivät ole hyvän näköisiä keskenään. Sen näkee vasta sitten kun ovat kukkineet. Voihan olla, että ovat kukassaan hieman eri aikoina. Nämä ovat kaikki viimekesällä siemenestä kasvattamiani enkä ole nähnyt niitä vielä kukassaan.

Törnrosa, luulen että sinun rakkautesi oikein hehkuu silmän isku, tuo on mielestäni hehkuvarakkaus. Omanikin ostin tänä keväänä,eikä sinä ole vielä kukkia.

Vai mahtaako törnrosan rakkaus suorastaan leimuta? Hehkuvarakkaudella minun muistaakseni vihreät lehdet, oranssit kukat. Leimurakkaudella tummat lehdet, oranssit kukat. Palavalla sitten taas punaiset kukat, vihreät lehdet. Vai menikö nyt ihan sekaisin?

Mie olen ollut huomaavinani, että hieman kasvupaikasta (valon määrästä) riippuu lehtien punaisuus. Hyvä kasvi kuitenkin, kukkii pitkään.

Hauska havaita, että täällä on oikeita rakkauden asiantuntijoita naurua. Kuin ihmeen kautta löysin tyhjän siemenpussin tälle lejille ja siinä luki: Lychnis molten Lava. Se on suomennettu hehkuvarakkaus-eldklätt(på svenska). Pussissa on kuva oikein punaisesta kukasta. Kiva kuulla , että on kova kukkimaan. Minulla nämä punaiset kukat ovat aurinkoisella etupihalla myös ohilulkijoiden ihasteltavana. Punainen väri antaa puhtia elämään. Olen pyrkinyt sijoittamaan kirkkaat ja värikkäät kukat etupihalle, mihin paistaa aurinko ja sitten varjoisella takapihalla on enemmän sinertäviä ja vaaleita kukkia antamaan sinne rauhoittavaa tunnelmaa.

Nyt oli jo pakko googlata. Ainakin Talman luettelossa tuo Lychnis x haageana ''Molten Lava'' on käännetty leimurakkaudeksi. Joka tapauksessa, kohta törnrosalla rakkaus roihuaanaurua

Minulla hehkuvassa rakkaudessa on aivan tummanpunaiset lehdet, voisi sanoa että mustanpunaiset ja oranssinpunaiset kukat. On aivan kokopäivän aurinkoisessa paikassa, ettei se tummuus johdu varjosta.