Palavarakkaus, Lychnis chalcedonica

Nemesia. Mistä tiedät, että se on nimenomaan hehkuvaarakkautta? Enkä nyt todellakaan tarkoita väittää, ettei se sitä olisi. Minulla vain on palava halu oppia tunnistamaan eri kasveja. Mistä siis erottaa hehkuvarakkauden leimurakkaudesta? Saman väriset kukathan niissä kai sentään on? Minen ala mitään, jos muistan senkin väärinärtynyt

Sitten, kun rakkautemme kukkii niin laitetaanhan kuvia ja vertaillaan niitä. Tämä käy todella jännittäväksi, kun voimme tehdä tällaisia vertailevia tutkimuksia, vai mitä?.

A.i.k.a. kyllä minä uskon kaupungin puutarhuria, sieltä siemenet on kotoisin. Mutta olen kanssasi samaa mieltä, että kukat ovat minunkin mielestäni aika saman näköisiä molemmissa rakkauksissa. Mikä lie muunnos samasta kukasta kumpainenkinhymy.

Ok. Pitäisi muistaa talvella, kun on enemmän aikaa, ottaa oikein selvää tuosta asiasta. Mutta siihen asti tyydytään ihailemaan kaikkia palavia, leimuavia, ja hehkuvia tunteita.sydän

Minä alan kyllä jo epäilemään, etten saa minkään näköistä kuvaa omista hehkuvistani. Ne itivät hienosti ja kasvoivatkin muutaman sentin mittaisiksi, ja sitten jämähtivät siihen. Ihan terhakoille ne näyttävät, mutta eivät kasva, eivät hitustakaan.no-jaa

Palavarakkaus alkaa jo kohta leiskua pikkuhiljaa:

Kukkivat parhaillaan meilläkin. Taitaa olla penkissäni nyt kolmatta kesää ja kyllä täytyy ihmetellä niiden pituutta. Tänä vuonna varret venähtivät n. 120-130 senttisiksi. Kun penkki on vielä vähän koholla, tuntuu todella omituiselta katsoa kukkaa nenätysten kumartelematta. kieli ulkoa

Mikähän mun palavalle rakkaudelle oikein tuli? Kasvaa hurahti hirmuisen pitkäksi ja sitten ikäänkuin lakosi maahan riutuneen näköisenä, jos näppään poikki juuren läheltä kasvataisiko uudet varret vielä tänä kesänä vai kuolisiko? Eli kestääkö alasleikkausta vai annanko olla. Aika ruma ja riutuvan näköinen tuollai.. haluais auttaa kasvi parkaa...

Rötköhän sen kasvutapa on ja tänä kesänä kun kasvaa vielä yli pitkäksikin. Tuettava olisi tai istutettava tukevampien kaveriksi. En tiedä ehtisikö enää kukkia jos juuresta katkoo? Lehdistöä varmasti ehtisi tehdä.

OK, täytyy katsoa sitä tuentaa sitten taasen kun pääsen kasvieni kimppuun...

Eli tod. näk. ensi viikonloppuna

Tänään leikkasin kaikki nurmikot ja kohtasin jälleen kerran kaatuneet palavatrakkaudet. Ne ovat vuosien saatossa jo joutuneet häpeilemään pyykkitelineen ja tuijien taakse, kun joka ikinen vuosi myöhästyn niiden tukemisen kanssa.

Mahtaisikohan onnistua, jos yrittäisi niitä istuttaa vaikka saksankurjenmiekkojen väleihin? Tai onko kukaan keksinyt, mikä perenna olisi niin vahvavartinen ja kukiltaan sopiva, että kävisi noiden rakkauksien tueksi?

Ilmeisesti kaikkein varminta olisi tehdä pysyvä tuki, kuten verkkopyörylä...kieli ulkoa

Joo, kertokaa ihmeessä minkä kanssa olette saaneet tuon palavanrakkauden pysymään pystyssä. jos vaikka innostun siirtelemään jossain vaiheessa. Olisihan se kivemman näköinen, tai sitten täytyy vain olla tarkkaavaisempi tuennan kanssa.

Mie laitoin ihan vaan keppejä ympärille ja narua kiertämään, hyvin pysyy läjässä eikä edes kepit tai narut pilkota välistä.
Tuo pensastukihan on varmaan kans hyvä.

Tällaisessa paikassa näyttää nyt sojottavan:)

Eli takana on vissiin ainakin Tarha-alpia entä edessä?

Sivulla ripsialpia ja toisella puolella alppipiikkiputkea, edessä ei kovin tukevaa ole, se on syyskaunonsilmä joka jää nyt aivan liian matalaksi palavaanrakkauteen nähden.

Ok, kiitos kurpitsa

Varmaan tukikasvit ratkaisisivat ongelman niin ettei tarvitsisi tukea, mutta silloin ei saisi sellaista isoa kasvustoa palaviarakkauksia. Tuenta täytyy tosiaan hoitaa jo aivan alkukesästä, muuten rakkaudet ovat kuin luutia.

Maaonnea tuivertaa kova länsimonsuuni, koko kesän aina samasta suunnasta ja kovaa. Kaikki kasvullisuus on hiljalleen vääntynyt lengoksi. Palaviarakkauksia en yleensä ikinä ole saanut ajoissa tuetuksi, joten ne ovat olleet luutia.

Nyt, tämän kesän paratiisillisten säiden virvoittamana sain kuin sainkin tuet rakkauksille ajoissa, ja kasvusto on näin hieno nyt:

Tuossa on noita vihreita rautaisia tukia vaikka miten monta kasvuston keskelläkin.

Palavat rakkaudet olivat laonneet maahan ja olivat aivan surkean näköisiä. Täksi kesäksi niistä ei komeita saa varmastikkaan enää millään, mutta ensi kesäksi sitten varmasti tuennan avulla... Siirtelin ne uuteen penkkiin ja rinkuloita sitten ympärille vaan (siis ensi kesänä tarpeeksi ajoissa..) Maaonnella on hienot kuvat, jotka kertovat kaiken

Kyllä nämäkin tosiaan on tuettava, tuuli ja sade ne muuten kaataa. Tässä olen niitä langoilla tukenut muurissa olevaan kanaverkkoon ja muualla käytän ohuita terästikkuja sekä muovitettua sähköjohtoa. Isommat kasvustot sitten sen koristeaidan kanssa.