Pallokaktus, Echinopsis

Kiitoksia viisaammille tunnistuksesta

oho

Niin, mie en oikeen tiedä olenko oikeassa paikassa ja aikaan, kun ois yksi kysymys, Mie ostin sellaisen, onko se " anopinistuin " ja on nuita useampiakin, mie hoijan tääl kämpässäin nuita kaktuksi, tää emäntä hoitakoo omat pelakuut. Nyt oon alkanut ihmettemään kun tuo anopinpenkki alkaa sellaista, se kasvaa korkeutta, ku se ol ensin sellainen pallo kuten miekiin. Nyt mie kysynkii Teiltä, mitä sil tapahtuu, ook mie antant sil liikaa vettä vai liian vähän ? Se ois niin komia muuten, kokoa n. jos 2 kg. kaali. Mie alan huolestua, auttakaa vähä.

Miten sinä kastelet sitä? Kesällä ja talvella? Missä sen paikka on kotonasi? Ko. kaktus on kultasiilikaktus ja kutsutaanhan sitä anopinjakkaraksikin :slight_smile:

Tuon kaktuksen tieteellinen nimi on Echinocactus grusonii.

Jos kaktus alkaa kasvamaan korkeutta "väärällä tavalla", niin on yleensä kyse valonpuutteesta tai väärästä kastelusta. Tämä kaktus pystyy varastoimaan vettä todella hyvin, joten se täytyisi pitää talvella mahdollisimman kuivana, jotta se ei ala kasvamaan lepokauden aikana.

Nui nikkästee, mie aattelin jos Teille paremmin selviäs, kui hupsus miul on käyt, on hirveä hinku tuonne ylös, kuten mie kerron. Työ utelette kui mie sitä kastelen, jos sanos, joka toinen viikko, sinne aluselle, eikä mitenkää lotraamal ja sellasta punasta pulverii hyppysellisen sekkaan. Sitä veen antoo miekii vähä eppäilen, se on varmast se A ja O. Mie kiitä kovas annatte nuit neuvoi ja jos viel sitäkii kun haastelen kaikenlaista, miul se periaate, ilo pintaan vaik syön märkänis. Niin se paikka mis mie pidä sitä, se on tääl eteläsuomes, pohjone ja itä välis, aurinkohan tähän ole paistanu, ei paljon muuallekaa.

Mun mielestä tuosta kasvusta ei kannata olla huolissaan. Sellaista sattuu toisinaan (yleensä tämä johtuu siitä, että kaktuksen lepokausi on häiriintynyt jollain tavalla tai se ei ole saanut tarpeeksi valoa).

Moikka!

Laitan tänne kuvan omasta vanhastapojastani. Kuva on viime kesältä. Ostin tämän kaktuksen kirpparilta noin 10 vuotta sitten. Se talvehtiin viileässä vinttikamarissa kutakuinkin kuivana. Maaliskuussa nostan olohuoneen valoisalle ikkunalle ja alan kastella ja lannoittaa pikkuhiljaa. Nuput valmistuu kaikki yhtaikaa heti keväällä. Sitten toúkokuussa nostan kaktukset ulos eteläterassille. Tämä suurin kukkii joka kesä, kahtena kesänä on tullut 7 kukkaa yhtaikaa. Mutta vaatii mullanvaihtoa/lannoitusta, että jaksaa avata kaikki yhtaikaa. Tänä kesänä ei ole noin montaa nuppua mutta enpä ole paljon lannoitanutkaan. Yhtenä kesänä hän jätti kokonaan kukkimatta kun oli sateinen ja kylmä kesä. Paahdetta ja lannoitusta siis pitää olla että jaksaa kukkia. Kanankakkarakeita olen keväällä tunkenut purkkiin ja siitä tuntuu tykkäävän. Mulla on toinen nyrkin kokoinen vanhapoika, joka aloitti kukkimisen toissakesänä. Kukka on samanlainen mutta vaalea lila. Koitan etsiä siitäkin kuvan.

No niin tässä tämä pikkukaktus. Kuva ei ole häävi mutta väri sitäkin hienompi!

Hienoja on! Mun ei tänä vuonna kuki, talvella olivat kodinhoitohuoneen ikkunalla, näyttää olevan liian lämmin paikka.

Pelakuuhullu, komeita kukkia! :slight_smile:

Kiitos! Tuntuvat viihtyvän mun hoidossa kun olen niitä jotka ei liikaa hoida vaan antaa olla… Mutta tosiaan tänä kesänä ei taida tulla kukkia ollenkaan. Poikasia on tuossa isossa, olisi kai pitänyt nyppiä ne pois. No. siitä sais joku poikasen jos haluaa. Ne juurtuu tosi helposti. Laita viestiä jos kiinnostaa.

Vanhatpojat ovat tosiaan sellaisia kaktuksia, että niitä ei saa hoitaa liikaa. Jos niitä hoitaa liikaa, niin ne eivät kuki.

Heips ...Minulla on kans n.30 v vanhapoika, nuorempana se kukkii joka kesä Mutta nyt ei ole enää varmaan 10 vuoteen kukan kukkaa tullut surullinen..Missä vika ?...Hoidan sitä ihan kuten ennenkin ainoo mitä olen miettinyt niin valoolosuhteet voi olla hankalat surullinen...Tässä kämpässä ei ole ikkunalautoja surullinen

Alkuun kun muutimme nykyiseen asuntoon, niin kaktus jaksoi kasvattaa kukkanuput ,mutta nekin kuivahtivat ennen kuin ehtivät pikkunuppu vaiheesta poissurullinen

Oisko vinkkejä millä saisin huijattua vanhanpojan uudelleen kukkimaan ?

Kaktus viettää kesät ulkona hymy...Laiten hieman ehkä huononlaatuisen kuvan ...mutta siis isompi ois se mun vanhapoika.

Toinen on kultasiilikaktus /anopinjakkara kieli ulkoa.Parveke on täydessä auringossa päivisin.

Valaistus merkitsee aika paljon, kun on kyse kaktuksesta. Kaktus tarvitsee valoa todella paljon, jotta se kasvaa ja kukkii kunnolla.

Valoa ja mun kokemuksen mukaan se viileässä ja kuivassa talvetus on tosi tärkeää. Ja ilman lannoitusta ei jaksa kukkia tehdä kaktuskaan. Vaihda multa ensi keväänä ja laita kanankakkarakeita sekaan. Paljon aurinkoa ja avot, eikohän pappa kuki.

Kiitoksia …koitetaan näillä eväillä ens keväänä :)…Nyt kun mietin niin aikasemmin onki just silloin kukkinut kun oon vaihtanut mullat kevällä :slight_smile:

Kiitos viellä kerran :slight_smile:

Kaktukseni alkaa yllätäen kukkimaan, on muutaman vuoden vanha, en edes muista.Tunnistaako kukaan. Mielenkiinnolla odotan, minkävärinen kukka tulee.

Punakoiso.Näyttää tuo sinun kukannupulla olevan Gymnocalycium mihanovichii

eli ehkä Gymnocalycium mihanovichii var. friedrichii.

Kuuluisa mansikkakaktus on samaa lähtöä.Ovat aika helposti kukkivia useat

Gymnocalycium-lajit.Tuliko kellertävä kukka vai punertava?

Kiitos tiedosta onkimies. Kukka ei ole vielä auennut, ihmeen vähän on edistynyt tuosta. Laitan kyllä kuvan kun aukeaa.Jos nyt oikein muistan, niin olen tuon ostanut muutama vuosi sitte kanarian saarilta, oli pienessä purkissa. Siinä ei ollut enää multaakaan, kun keväällä laitoin sen tuohon isompaan. Taisi innostua purkin vaihdosta ja mullasta.

Olis nyt kaktuksen poikasia tarjolla hyviin koteihin ;). Sivulla 7 olevasta valkokukkaisesta vanhastapojasta on 4 poikasta ja siitä liilakukkaisesta olisi 1 poikanen. Ovat sellaisia noin kananmunan kokoisia. Laita viestiä jos kiinnostaa.