Etsin vanhapoika kaktusta, vaihtaria tällään tilalle tai sitten euroja
Anopinjakkaroita
Mahtavia!
On tainnut vähän nuupahtaa tämä sivu mutta laitan kuitenkin kuvan jo aikaisemmin esitellystä vanhastapojastani. Se kukkii paraikaa tämän kesän ainoata kukkaa.

Upea! Kestääkö kukka kauan?
pallokaktus vauva, vanhapoika?
Vanhapoika innostui kukkimaan oltuaan ulkona kesän. Seitsemän samankokoista nuppua oli aukeamassa, mutta eivät aivan ehtineet yhtäaikaa. Illalla klo 19.20 otin kuvan avautuvista nupuista.
Kahden tunnin kuluttua, klo 21.20 oli neljä tuoksuvaa kukkaa auki.
Ihanuutta kesti seuraavan päivän iltaan, jolloin kukat alkoivat lakastua. Silloin kuitenkin avautui kolme viimeistä nuppua.
Tosi kauniit kukat, minä olen pitänyt vanhaapoikaa pihalla koko kesän, saas nähdä kukkiiko minulla…
Upea kukinta sirkelin kaktuksella. Se on niin harmillista, että Echinopsisien kukat ovat kovin lyhytikäisiä.
Alla kuva heinäkuussa kukkineesta Echinopsis eyriesiistä, jonka taisin jo aiemmin johonkin toiseenkin ketjuun laittaa. Kukkia oli tuo yksi.
Mahtaako tämä olla sama kun sirkelillä? Nimeä haen.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Eri laji on kuin sirkelillä, mutta joku Echinopsis kyllä. Näitä Echinopsiksia on niin paljon, että nopea tunnistaminen on kovin vaikeaa. Suomessa on olemassa ehkä yksi perehtynyt kaktusharrastaja, joka siihen pystyy.
Jos aikaa ja innostusta riittää, voi tarkkaa tunnistusta yrittää googlettamalla. Täällä pääset ainakin alkuun
Jokunen vuosi sitten annoin ystävälleni muutaman pikku palleron, nyt nekin on kasvaneet niin isoiksi että kukkivat!

Historia tän osalta menee suunnilleen näin: 14 vuotiaana sain muutaman sentin korkuisen pallukan, kasvatin sitä vajaat 20 vuotta, se kukki pari kertaa ja eräänä kesänä unohdin sen ulos. Siis kokonaan. Löysin sen täysin jäätyneenä joskus joulukuussa...
. Onneksi olin jakanut poikasia sinne ja tänne ja sain itselleni samaa kasvia uudelleen. Mun uudet ei oo vielä kukkineet kertaakaan.
Sain pari vuotta sitten naapurin rouvalta juuri tuon samaisen vanhanpojan palleron. Nyt se sitten kukki ensimmäistä kertaa. Minulla on kaikki kaktukset ulkona kuumassa ja paahteisessa paikassa kesän ja mielestäni ovat nauttineet silmin nähden olostaan-ja palkitsevat sitten aikanaan kauniilla kukinnallaan.
Onko kenelläkään kokemusta anopinjakkaran talvettamisesta? Omani on tuommoinen pikkulapsen pään kokoinen ja alkaa viettämään ensimmäistä talvea hoivissani. Kuinkas alas lämpötila saapi vajota? Ja kuinkahan on valon laita… Pärjääkö jos valo tulee semmoisesta tietokoneen näytön kokoisesta ikkunaruudusta? Olisin oikein kiitollinen jos kuulisin hyviä vinkkejä ja kokemuksia!
Erittäin hyvät sivut mehikasvien kylmän kestävyydestä löytyy täältä http://digilander.libero.it/cacti/tempA.htm
Sivuston mukaan anopinjakkara kestäisi pakkastakin (Echinocactus grusonii -10, Echinocactus grusonii var. alba -4), mutta en kehota kokeilemaan, sillä ikänsä sisällä kasvanut ei välttämättä kestä, vaikka vastaava nuorena ulkoelämään koulutettu kestäisikin. Suuntaa antavasti tuota kuitenkin voi tulkita, että kovin arka se ei ole. Monesti neuvotaan että +10-14 on hyvä lämpö lepokaudelle.
Valoa kaktus tarvitsee lepokaudellakin, joten tuo ihan pieni ikkuna saattaa koitua ongelmaksi. Mihin suuntaan ikkuna on, kuinka lähelle ikkunaa kasvin saat?
Taitaa se ikkuna olla etelän suuntaan, mutta ei sitä ihan lähelle ikkunaa saa. Ehkäpä olisi parasta sitten pitää normaalissa huoneenlämmössä?

eikös hän ole nuppu?
Tässä on mun mansikkakaktus:)on kestäny pitkään,ku oon hoitanu oikeen,enkä oo kastellu liikaa,niinku viimeksi kävi:/.