Palmuvehka, Zamioculcas

Kuvan laitto testi.
Tässä palmuvehkani kukka nupullaan.

Sehän onnistui, aika suurena tosinhymy

Vanhaan pentiin en onnistunut koskaan laittamaan kuvaa, ja sitten jo luovutin. Onko tämä helpompi, vai minä vain vähän viisastuneempi?

Kerro toki, miten onnistuit kukittamaan palmuvehkasi. Minulla on kookas kasvi ja varmaan siten "aikuinen". Nyt se kasvattaa tavattomasti uusia varsia ja on kyllä muuten oikein hyvinvoiva.

En ole käyttänyt mitään poppakonsteja tuon kukan aikaan saamiseksi. Hyvin vaatimatonta hoitoa, vettä silloin tällöin, kesällä välillä lannoitetta. Mullat vaihdoin pari vuotta sitten viimeksi. Ikkunapaikka on mukavan varjoinen.

Joku osasi kertoa, että sitten valmiina se kukka ei ole kovinkaan kummoinen. Jos en sitä tietäisi, niin odottelisin varmasti jotain todella upeaa yllätystä, niin kauan tuo aukeaminen on kestänyt. Varmaankin jo neljä viikkoa silmän isku

Laitoin vanhaan Penttiin vastikää kuvan pman palmuvehkan kukasta joka oli saman näköinen kuin sinulla välke. Meni muutama päivä ja se suojuslehti aukesi ja nousi ylos sellaiseksi purjeeksi, tai taittui pystyyn. Miten kuvailisi? Tuo valkoinen piippa joka on kai itse kukinto jäi töröttämään eteenpäin. ; ) Ei kasvattanutkaan pitkää vartta vaan on siellä varsien lomassa noin 20 cm varressa. Ei tuo kyllä ole mikään kaunistus. Siitepölyä hiukan pölisee jos koskee tai puhaltaa.

Kävin katselemassa vanhalla puolella havulan kukkaa. Hienoja töröjä molemmat

Voiskohan siitä kukasta ottaa jotain talteen, niinkuin lisäämismielessä?

En tiennyt, että nuita saa kotioloissa edes kukkimaan! Onnittelut!

Tässä tämä palmuvehkan kukka auenneena, koko komeudessaan silmän isku.

Ohooo..... Ensimmäinen näkemäni ja kuulemani! Ihan vehkan näköinen kukinto!

Minun palmuvehkani kukinto on tummunut jo ihan ruskeaksi ja taipunut alaspäin. Mielenkiintoista seurata kukinnan vaiheita. Kuvaa en osaa itse tänne lisätä ja ei satu olemaan mies kotona...

Välke, onpas upea kukinto  Onko palmuvehkasi vanha, vai kukkiiko se jo nuorena ?

Oikea kaunokainensilmän isku!

Palmuvehkani on noin viisivuotias ja aika jättiläinen.

Tässä kuva minun jättiläisestäni

Hieno!

Kun vertaan tuohon omaani joka nyykähti talvella liikakastelun tuloksena, alkaa ihan naurattaa. Niin reppana tämä onnaurua

Komea on Törnrosan puska... Pitää vissiin ottaa vertailun vuoksi omasta "rimpulasta" kuva tänne jossain välissä - siinä on parin vuoden kasvattelun jälkeen (jo!) kokonaista kolme lehteänaurua. Hiljaa hyvä tulee..?

Tässä tämä minun komeuteni. Se jäi viime keväänä siivouksen jälkeen ulos yhdessä anopinkielen kanssa ja sai kylmää. Silloin menivät kaikkein isoimmat ja komeimmat kolme lehteä. ( Anopille ei käynyt kuinkaan)

Stten lorotelin sille viime syksynä liikaa vettä. Se oli tappaa koko kasvin.

Eli siis tämän verran on zamiostani jäljellä, ja sitäkin vähää ovat kissat käyneet narskuttamassa.

Eli kyllä; Palmuvehkankin voi tappaa!niin

Muista Filaya, että aina kun on elämää on toivoa . Kyllä se siitä alkaa vahvistua, kun nyt olet ottanut opiksesi sen kastelunkin. Kissat ovat joskus hieman tuhoisia kasveille, valitettavasti-niin suloisia kun ovatkin. Kannattaisikohan Sinun istuttaa jotekin joutavampaa kasvia vallan kissojen herkuksi niin ei ala harmittamaan hitaammin kasvavan kasvin menetys kissojen salaatiksi. Varmaankin täällä pentissä on joku sellainen,joka tietää sellaisen kasvin , mistä kissat pitävät. Kertokaa viisaammat!

Eivät kissat nyt enää palmuvehkasta piittaa, kun saivat sitä maistaa. Palmuvehka on nimittäin myrkyllinen ja kissat oksentelivat yhden päivän sitä syötyään niin

Rönsylilja ja tulikukka ovat ainakin meidän mirrien herkkua. Olisi kyllä hyvä jos olisi joku kasvi, joka olisi kissojen herkku siinä määrin, että jättäisivät muut kasvit rauhaan.

Siis tulilatva eikä tulikukka. Tämä taitaa olla minulla ikuisuus ongelmanaurua

miun palmuvehkani kärsii ja lujaa.. surullinense on ruttuuntanut melkein kaikki varret kun käytin sitä suihkussa kevään kunniaksi vaikka yritin kuinka varoa ettei multa mene märäksi.. vain kaksi uutta vartta on kunnossa.. vieläköhän se tokenee? oho

Tuossa se vielä hyvässä kunnossa.