Palmuvehka, Zamioculcas

Ota se pois sieltä märästä mullasta ja siirrä uuteen. Ilmavaan ja kuivaan. Anna olla kastelematta kauan. En ole vieläkään kastellut omaani joka sai liikaa vettä marraskuulla. Sen verran kosteutta saanut mitä ruukunvaihdossa ja satunnaisessa sumuttelussa nyt saa. Multa on yhä han kosteahkoa. Asuu muoviruukussa tämä minun kaverini.

Mun palmuvehka teki koko talven ajan uusia lehtiä ja nyt kun valoa riittäisi enemmän kasvu on tyystin loppunut. Mikä sillä hätänä? Ostin sen viime kesänä ja silloin laitoin vähän isompaan saviruukkuun . Eikai se vielä ole liian pieni sille? Vai onko niitten kasvu noin kausittaista keleistä riippumatta? Se kyllä näyttää muuten ihan hyvävointiselta, ainoastaan nuo uusimmat lehdet ovat vähän vaaleampia kuin vanhat.

Minun palmuvehkani taitaa sairastaa. Oksien alaosaan on alkanut tulemaan raavintajälkiä, kuin joku eläin tai hyönteinen olisi ollut sen kimpussa. Näin ei kuitenkaan ole; tuholaisia ei ole eikä kotieläimiäkään. Kastelin ennen sitä liikaa (kaksi kertaa kuussa), jonka lopetin ja vaihdoin kerran kuukaudessa suihkutukseen. kasvi voi muuten hyvin, mitä nyt ruukunvaihto edessä, mutta mistä ihmeestä nämä voisivat tulla. tässä kuvia:

Ja vielä piti lisätä, että ovatko nämä sivut uudistuneet? Luin muistaakseni pari viikkoa sitten tätä sivustoa ja silloin oli vielä ihan erilainen. Siellä oli esittely itsestäni (äiti opetti hyville tavoille), eli heipparallaa kaikki. Olen 24- vuotias kasveihin rakastunut helsinkiläinen naisihminen ja suunnittelemassa puutarhurin ammattia kun rakkaus kaikkeen kasvavaan vain... no, kasvaa . kotoa löytyy vasta palmuvehka, peikonlehti ja perhoskämmekkä mutta lisää on tulossa. On tämä ihan älytöntä kuin kasveja voi rakastaa näin paljon.naurua mutta toivottavasti saisin teiltä hieman apua tuon palmuvehkani kanssa, hyvää pääsiäistä kaikille!

En tiennyt, että nuita saa kotioloissa edes kukkimaan!

Kyllähän se kukkii, kun tarpeeksi "huonosti" muistaa sitä hoitaa. Oma n. 6-vuotias vehkani
on kukkinu n. 4 viimeisenä vuotena, myös tänä vuonna. Kukkia on ollut 2-3, tänä vuonna
jostain syystä vain yksi. Yleensä olen kyllä leikannut sen samantien pois rasittamasta kasvia,
harvinaisen ruma kun on :slight_smile:

Meinasin tosin tappaa raukan talvella liikakastelulla, n 5 oksaa kuoli :(

Vaihdoin eilen palmuvehkani pienempään ruukkuun, viime keväänä vaihdoin sille ison ruukun, eikä se tykännyt siitä, ei kasvanut yhtään, ainoastaan siitä kuoli kaksi lehteä. Katsotaan miten nyt käy, alkaako ruukku täyttyä. Sanotaan että se on helppo, mutta ei minulla  ;((

Satues, voi olla, että olet ollut liian hätäinen palmuvehkasi kanssa. Edellisen ruukun vaihdon jälkeen minunkun kasvini juroi aika pitkään ennen kuin alkoi tekemään uusia lehtiä. Muistaakseni viime kesänä ainoastaan yhden vaivaisen. Nyt multatila on täynnänsä piippoja, jotka pistävät ulos mullasta. Ymmärtääkseni palmuvehkalla ei ole varsinaisia lepo-tai kasvukausia vaan se kasvaa milloin huvittaa. Onnea vaan kasvatukseen .

Törnrosa, kiitos vaan toivotuksista, taidan tosiaan olla liian hätäinen. Muutenkin ottaa päähän kun siskolla kasvaa tuo h.vehka vallan kamalasti ja niillä on niin pienet ruukut , että juuret roikkuu ruukun päällä .......hänellä ei kasva muut kuin huonevehka, olen varmaan vaan kateellinen ;((

Hei Suva! minunkin palmuvehka parkaani on alkanut ilmestyä noita samanlaisia naamruja. En tosin tiedä että mistä johtuu ja mitä on. Mutta liikakastelusta on tämä minunkin rehuni kärsinyt. Minä en kastellut liian usein, mutta kerralla liikaa....

No niin! Tuo minun melkein tappamani zamio on alkanut lykätä uusia tulokkaita mullasta

Olen niin iloinen! Elämä voittaa!naurua

Kiva, että joku vastasi. Uskoisin noiden naarmujen olevan vain kasvin tapa ilmaista huoltaan, minun tapauksessani kasvatusruukun (en tiedä onko oikea sana, siis se muovinen) vaihto olisi paikallaan! Juuret ovat pursunneet ruukun alaosan reistä ulos oikein kunnolla ja ruukku on muhkuroita täynnä kun sitä pitää kädessä. Kunhan saan edes vähän rahaa, on ostettava multaa ja uusi ruukku. Tämä on tätä nuoren ihmisen elämää kun naapurin rahapuu ei niitä seteleitä kasvata:)

Lannoitin muuten ensimmäistä kertaa palmuvehkani ja ei ollut hyvä teko; nyt ahdas ruukku tuntuu kasvista varmaankin entistä pahemmalta. Pidän peukkuja ettei muoviruukku halkea ja palmuvehka ei sekoa klaustrofobian takia!oho

Minullakin palmuvehka on muovisessa ruukussa. Ennen oli lasitetussa saviruukussa, mutta tämä oli ainut suurinpiirtein sopivan kokoinen, minkä löysin...josko tuo vihoittelee sitten noin kovasti muoviruukusta? Noooh...en ole järin huolissani, koska se pieni valkea piippa pukkaa itseään oikein pontevasti ylöspäin:)

Meillä palmuvehka kasvaa kapeahkossa sinkkiastiassa. Astian syvyys suo kasvin juurille riittävästi kasvutilaa. Näyttää siinä viihtyvän. Mutta talvella istutettu pikkutaimi otti ja kuoli nyt keväällä apea

Filaya: Kiitos neuvostasi, nyt palmuvehkani voi jo paremmin.

En enää ikinä jätä mitään kukkia hoidettavaksi!

Rahapuun, orkidean ja pitkälehtiviikunan ylikastelemisen seurauksena myös yli metrin zamio-pariskunta kärsi liikakosteudesta! surullinen

Nyt olen ottanut mukulat pois mullasta ja saavat "tuulettua", mutta vähän epäilen josko palaavat ennalleen... Lehdet ovat vielä kauttaaltaan vihreitä ja hyvinvoivia, kokonaisia hyviä juuria löytyy myös, mutta mukulat ovat oudon ryppyisiä, sellaisia muhkuraisia, sileitä mielestäni pitäisivät olla...

Onko vinkkejä miten tästä eteenpäin? Milloin takaisin multaan ja miten kannattaa jatkossa kastella.. ? En ihan pariakymmentä lehtioksaa viitsisi alkaa juurruttamaan jos tuosta vielä tokenevat...apea

Nyt ovat zamiot laitettu yhteen ruukkuun, olivat harventuneet niin paljon tuosta liikakosteudesta, että pahaa tekee. Nyt kysyisinkin onko muilla kokemusta tuosta liikakosteudesta? Pitkät lehdet näyttävät jotenkin "kuukahtavan", joten mietin leikkaisinko suoraan ne poikki ja laittaisin juurtumaan. Huomiona kuitenkin, että mitään lehtiä ei ole VIELÄ kellastunut kokonaan, vain parissa on hieman kellertävämpää väriä.

Toivottavasti tuosta tokenevat nyt sitten tämän käsittelyn jälkeen...

Vaihdoin zamioni viikko, pari sitten isompaan semihydropurkkiin (altakastelupurkkiin, ei kuitenkaan altakastelua vaan päältäkastelu), alle pientä soraa ja sivuille puolet multaa ja isoa soraa. Kastelin läpimäräksi ja nyt annan olla parisen viikkoa ilman vettä. Ehkä jopa kuukauden.Katsoo sitten miten voi.. Skraadut eivät ole poistuneet, ne ovat siirtyneet lehtiin. Näyttää kuin olisin ajanut autolla yli. En ole löytänyt mitään ötökkää, mutta alan kohta sitä epäilemään, pidän sen erossa muista kasveista ettei vain tartu! Jos ei ala näyttämään paremmalta kuukauden sisällä, on pestävä koko kasvi ötökäntappajalla tai tunkea multaan sellainen antiötökkätikku, jollaisia olen nähnyt töissä käytettävän.

Onnekseni aloitin pääsiäisen jälkeen vihersisustajana, olen saanut mahtavaa opetusta töissä ja ison kasvikirjan kotiin. Ja kuukausi sitten oli kolme kasvia kotona; nyt on 15 ja viisi juurta istutettu! kieli ulkoa Ja sen minkä olen oppinut, kasveja pitää oppia kasvattamaan. Jos joku kuolee, pitää parantaa tapojaan sitten seuraavan kanssa. Jokainen oppii virheistään ja onneksi on tällaisia forumeja kuten puutarha.net ja sen ah niin ihanat neuvonantajat! silmän isku

Suva, Sinun pitää oppia juttalemaan kasveillesi. Se ei minun kohdallani tarkoita sitä, että puhua pälpätän niille päivät pitkät, vaikka olenkin puhelias. Se kasvien "kuuntelemisen" taito on tärkeämpää. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että zekataan alustan kosteus ja lisätään vettä ja ravinteita aina tarpeen ja lajin mukaan. Sitten zekataan lehdet: niiden väri ja asento-yleisilme. Ja tietysti ne aina vaanivat öttiäiset tulee zekata myöskin. Tällä tavoin olen toiminut vuosikymmenet hyvällä menestyksellä. Kun tarpeeksi harjaantuu kasvi ikäänkuin "kertoo" sinulle mitä se tarvitsee naurua ja sitten vaan tekee annettujen ohjeiden mukaan.

No niin hyvät ihmiset. Tässä kun olemme keskustelleet palmuvehkan kukasta niin yllätys, yllätys-minunkin palmuvehkaani on ilmestunut kukka. Se ov vielä osin aukeamaton. Sijaitsee aika alhaalla varsien välissä. Täytyy nyt sitten myöntää, että ei siihen kukittamiseen ole tarvinnut tehdä mitään ihmeellistä. Kannattaa ilmeisesti vaan välttää sitä liikakastelua, että ylipäätään pysyy hengissä ja loppu hoituu sitten itsestään naurua.

Tässä minun palmuvehkani. Kolmisen vuotta sitten ostin ja pari vuotta sitten se on istutettu tuohon altakasteluruukkuunsa. On viihtynyt siinä ilmeisesti aika hyvin, multa pysyy kuivana ja täyttelen säiliötä silloin tällöin. Jotenkin kukka sulautuu sisustukseen missä tahansa niin hyvin, ettei sitä muista usein kastella...

Lannoittanut en ole mitenkään, pitäisikö?