Aikoinaan pohdin täällä teídän kanssanne palmuvehkan siirtämistä uuteen ruukkuun. Otin kuvan tämän hetkisestä tilanteesta sen ja muidenkin kasvien osalta.
Onpas rehevä palmuvehka ja hieno ruukku. Hyvin näyttävät muutkin kukkaset pärjäävän hoidossasi
Tuo Mökinmummin palmuvehka taitaa olla jo "täysikasvuinen". Olen jostakin lukenut, että varret kasvavat 150 senttisiksi. Täytyy kyllä sanoa, että on komea kasvi ja oikean oloinen ruukkukin. Nämä hyväkkäät tarvitsevat suuren ja syvän tilan juurilleen.
kiitos, kun vastasitte Kävin mittaamassa. Pisin oksa vasta 130sm. Vielä on tilaa kasvaa....
Mökkimummi: Mites tuota kyseistä kasvia on lannoitettu ja millä lannoitteella? Oletko kastellut ihan vain kolmen viikon välein (niinkuin jossain ohjeistuksessa sanotaan) ?
Ostin viime keväänä ensimmäisen palmuvehkani. Siinä oli tuolloin kaksi nuorta oksaa, joiden lehdet eivät olleet avautuneet. Nyt ne ovat olleet jonkin aikaa auki, mutta molemmat oksat ovat alkaneet kärjestä lähtien muuttua keltaisiksi, sitten veltoiksi ja ruskeiksi ja lopulta uloimmainen lehti on tipahtanut. Mistähän tämä johtuu...? Muut oksat ovat ainakin vielä hyvässä kunnossa. Kastelen runsaasti ja harvoin eli annan mullan kuivua aika reippaasti ennen kuin annan vettä, koska ruukun pohjassa ei ole reikää. Tässä kuva toisesta oksasta:
Olen kastellut tuota palmuvehkaani aika sattumanvaraisesti ja harvoin. Katson ensin, että multa on todella kuivaa. Lannoitteita samoin mitä sattuu olemaan. Nähtävästi tuo viihtyy hyvin, kun ei liikaa hoida Ehkä kasvuun myös vaikuttaa suhteellisen täynnä oleva ja syvä ruukku.
Apua ! Palmuvehkani on sairastunut ! Mitä lääkkeeksi
???
Mulla on sekä työpaikala että kotona palmuvehka. Molemmat työntää uutta "piippoa" mullasta vaikka on joulukuu. Viimeksi kotikasvi teki uusia varsia toukokuussa (hankin sen keväällä). Eikö se lepää ollenkaan, vai lepäsikö syksyn ja päätti nyt talvela alottaa uuen kasvun? Se on saanu nyt muutaman viikon lisävaloa samala ko muutki kasvit. Voiko johtua siittä?
Ja sitten työpaikan kasvi. Se on tullu vasta syksylä mulle. Vaihoin sen isompaan ruukkuun ko oli työntymässä muovipurkistaan ulos eikä sitä olis voinu kastella siihen ollenkaan. Viikko sitten siirsin sen lähemmäksi ikkunaa ko oli tosi pimeässä nurkassa, silloin huomasin uuen "piipon".
Uutta piippaa tekee täälläkin, vaikka on joulukuu. Tuntuu, ettei haittaa tahtia yhtään. Kesällä oli pohjoisikkunalla, nyt länsi-lounaalla, hyvin viihtyy. Viime kesänä halkaisi saviruukun!
Voi vitsi, halkasispa mullaki
Täälläkin on pukannut pari piippoa puolitoista vuotta sitten juurrutettu pistokas. :o) Ei ollut kiirettä hänellä näköjään.
Mökinmummin kasvi on upea, mutta en osaa sen oireista sanoa mitään.
itsenäisyyspäivän kunniaksi juurtuneesta pistokkaasta versoja, jopas lykästi puuhapetenvaimoa. Olen yrittänyt samaa tuloksetta - onnistuin katkaisemaan keväällä uuden verson ruukutuspuuhissani.
kertokaa onko normaalia että varsi menee ihan sellaisille kurtuille… vetäytyy niinkuin sisään päin? sitten joistain oksista tippuu ylhäältä lehtiä… kellastuu ja tippuu… kastellut en ole kuin silloin tällöin… tykkääkö muuten suihkuttelusta… muutamasta paikasta olen kuullut että ei tykkäisi myös netissä lukee niin… miksi uudet varret kellastuu ja näyttäisi kuolevan? en ole kastellut paljoa… kerralla kunnolla ja sitten on saanut olla pitkään…
Mulla on töissä kasvi, joka kellastutti ensin lehtiä, sitte tipahti kokonainen varsi. Kastelin sitä tosi varovasti, umpiruukussa kun on. Kasvattaa uutta piippoa samaan aikaan kun lisää kokonaisia varsia lähtee. Ensin siis kellastuttaa pari alinta lehteä, seuraavaksi kaatuu koko varsi. Mikä ihme sillä on? Laitoin sen vähän isompaan ruukkuun kun tuli jo ulos kaupan ruukusta. Eikö tykkää umpiruukusta? Samaan aikaan kuitenki kasvattaa uuttaki... omituista.
mulla palmuvehka on "nurkassa" ja kastelen sitä tooosii harvoin... ja keväällä se aloittaa tekemään pitkiä uusia piippoja.. ei ainakaan kannata liikaa kastella... kuukausiakin saattaa olla mulla kasteluväli...
Eli liikakastelua mulla ilmeisesti. Voi vitsi. Sitä vähän epäilinki, ja varovasti tiedustelin työkaverilta oliko kastellu kasvia minun poissaollessa kun se oli vielä huonomman näkönen kuin aikasemmin, vaikka luulin että se olis kuivunu minun poissaollessa. Oli kastellu. Sitäkin epäilin. Nyt en tiedä minkä verran sitä on kasteltu joten en kastele sitä ainakaan ennen maaliskuuta. Täytyy kirjottaa kalenteriin
mulla ei pitäis olla liika kastelua… ellen sit kerralla anna liikaa kun sitten saa tosiaan olla muutamankin kuukauden ellei pidempään ilman vettä… ötököitä ei pitäisi olla…
Suikale, eikö se oleki parempi juuri noin kuten kastelet, kerralla reippaasti ja sitte pitkä tauko. Vaan en uskalla sinne umpiruukkuun lorottaa kovin paljoa kun ei ehkä ikinä sitte kuivu pohjalta!
huomasin että omilla vehkoilla oli ainakin jano kun
ne meni ihan sellaisiksi kuin niiden päälle tai siihen "puskan" keskelle olisi astuttu tai istuttu.. oonkohan sittenkin kastellut aivan liian vähän ja kuinka niitä kannattaa lannoittaa ja millaisella lannoitteella?