Palmuvehka, Zamioculcas

Palmuvehka on kasvi, jonka onnistun tappamaan ja kiduttamaan niitä. Tekevät välillä uusiakin varsia, mutta niistä tulee vain pitkiä ja ohuita ruippanoita. Yksikään uusi varsi ei ole tyvestä yhtä pullea ja tukeva kuin alkuperäiset. Kuinka  paljon zamiota tulisi lannoittaa. En myöskään ole löytänyt hyvää kastelurytmiä. Epäilen, että kastelen liian vähän. Isoin kasveistani on purkissa, johon ei juuri vettä mahdu. Kastellessa tulee vesi heti reunan yli... Zamioni kellastuttavat varsinkin talvella lehtiään ja pienimmät varret kuolevat.

Lähes vuosi sitten katkesi oksa, josta laitoin lehtiä juurtumaan. Kolme niistä on tehnyt mukulan ja nistä kaksi tehnyt pienen ja hentoisen varren lehtineen. Tosi hidas juurtumaan ja kasvamaan.

Palmuvehkani vääntää lehteä näin tammikuun pimeällä. Se tekee sen joka tammikuu, joten ei tämä ole enää mikään ihme. Mielestäni ajankohta on kyllä aika outo, kun valoa on niukasti vuodenajan takia, mutta kaipa tuo itse tietää, mitä tekee.

Niin meidänkin palmuvehka,uutta lehteä pukkaa ja sitä ei ole tapahtunut pariin vuoteen,en tiedä mitä se on kitunut,ehkä on ollut liian isossa ruukussa.

Niin täälläkin !!

4 kpl 10 cm pituista lehden alkua täällä :slight_smile:

Täällä kanssa pukkaa uutta lehteä. Mulla on se niin pimeessä paikassakin,
mutta tuntuu kasvuvoimaa olevan

Palmuvehkassani jälleen 5 uutta lehteä. Ruukku täyttyy pian taas tätä menoa.

Katsoin hiukan tarkemmin palmuvehkaani ja huomasin, että siihen onkin tulossa kolme uutta lehteä. Viime talvena se ei muistaakseni tehnytkään yhtään uutta lehteä. Toinen palmuvehkani ei ainakaan vielä ole ruvennut kasvattamaan uusia lehtiä. Se on pimeämmässä paikassa, kun tuo toinen on ihan ikkunalla. Aivan samanlaista hoitoa ovat muuten saaneet.

Minun palmuvehkani tekee uutta ISOA vartta, varsi hurahti ilmestyttyään nopeasti pitkäksi.

Osaatteko sanoa, että mikä on, kun kaksi reunimmaista oksaa on alkanut “nuokkumaan”? Vielä ihan elinvoimaisen näköisiä kuitenkin. Pitäisikö laittaa kukkakeppi ja tukea siihen tms? Kukka on tosi hämärässä huoneessa sellaisen kukkatelineen päällä lattialla. Multa on pinnalta nyt rutikuivaa. Olen kastellut sitä kerran viikossa näiden neljän vuoden aikana mitä se on minulla ollut, tänään olisi taas kastelupäivä. Onko noin tiheä kastelu tarpeellista tai hyödyllistä kyseisen kukan kohdalla? Hyvin on siis pärjännyt ja kasvanut tähän mennessä, mutta aloin miettimään noita nuokkuvia oksia. Kukka on myös hieman epämukavan näköisesti kokoonsa nähden pienessä ruukussa, ajattelin odottaa ruukunvaihtoa maaliskuulle…

Miten sen suihkuttelun laita olikaan?

Serafinah, kyllä se sinun kasvi taitaa olla liian märkä. Kasteluvälin tulis olla ainaki nyt pimeän aikaan viikkoja eikä viikko.

Hei, tarkoitatteko te jotka kirjoitatte että palmuvehka tekee uusia lehtiä, että se pukkaa uusia lehtiä vanhaan varteen? Mulla on ollu vasta vajaan vuoden tämä kasvi enkä sellaista ole nähny. Uusia varsia, tai oksia, se on tehnyt. Ensin kesällä kaksi ja nyt talvella tekee yhtä. Se on jo 15-senttinen. Yhtä vahvoja on uudet ko vahvimmat vanhat varret.

Mie olen sitä samalla vähän suihkinu ko muitaki lähellä olevia kasveja. En tiä onko tykänny hyvää vai huonoa. Ei ole ilmottanusilmän isku. Pari päivää sitte huomasin että aluslautasella on kostea läikkä pohjareiän kohdalla. Olen nakkonu sille joskus muilta kasveilta jääneet loput kasteluvedet, ehkä puoli desiä silloin tällöin ja lisäksi kastellu kerran reilummin eli parilla, ehkä jopa kolmella desillä. Meni totaaliseen kastelukieltoon vähäksi aikaa. Suihkutusta saa edelleen ko en viitti sitä poiskaan siirtää muitten joukosta. Saa myös vähän lisävaloa kuten muutki. On isohkossa ruukussa kaikkien ohjeiden vastaisesti ja hyvin on voinu. Tähän asti. Yhtään lehteä ei ole pudonnu eikä vartta kuollu.

Kima. Eikö Palmuvehka ole lähinnä maavartinen kasvi. Siltä se ainakin näyttää. Ne ylöspäin, maan pinnalle työntyvät osat ovat siis lehtiä tai kukkavanoja (no aika jöpö on kukkavana ja harvinainenkin ). Sillä on kyllä tukevat lehtiruodit, joten varsimaiseltahan ne äkkiseltään vaikuttavat.

Ne yksittäiset, lehden näköiset rakenteet ovat muuten vain lehden osia, lehdyköitä.

Nobile

Jahasniin. Varmaan se on kun niin sanot, mulla ei ole mitään tietoa asiasta tähän mennessä ollut. Kiitos Nobile kun kerroit. Ymmärrän nyt paremmin "uudet lehdet"naurua. En ole tutustunu kasviin tarkemmin, hoito-ohjeita vaan kyselly ja saanu. Niin ja antanusilmän isku.

Olisiko sinulla myös tietopohjaisia vastauksia suihkutusjuttuun ja Serafinahin kasvin "oksien" nuokkumiseen?

Ei mitään suunnattoman fiksua sanottavaa varmaankaan ole minulla noihin suihkutus ja nuokkimisasioihin.

Itse olen (näköjään) löytänyt jonkinmoisen hyvän tasapainon tuon Zamioni hoitoon, koska se kasvaa (ei mitenkään vauhkosti vaan ihan muutamia lehtiä vuodessa) ja näyttää voivan muutenkin aika hyvin. Lehdet eivät nuoku nuorenakaan.

Se on meillä eteläikkunalla, mutta vähän verhon takana (kesällä enemmän piilossa, talvella ihan ilmankin verhoa). Kastelen sitä talviaikaan tosi harvoin. Varmaan vain kerran kuukaudessa. Keväällä, kun se alkaa kasvattaa uusia "parsoja", alan tihentää kastelua pikkuhiljaa. Lannoitan kasvukaudella noin kerran kuukaudessa.

Mieheni kasvattaa Zamiotaan työpaikalla, ikkunattomalla seinustalla, jossa se saa vain hajavaloa, mutta kasvaa ja viihtyy silti kohtalaisesti. PAITSI, että sen lehdet ovat aluksi rentoja ja niitä joutuu kukkakepillä tukemaan. Ne kuitenkin tukevoituvat myöhemmin ja tuet saa ottaa pois.

Nobile

Aivan ihmeellinen kasvi tuo palmuvehka. Nyt talvellakin se työntää samaan aikaan seitsemän uutta lehteä jotka ovat tukevasti pystyssä. Olen kai noin kerran viikossa suihkuttanut sitä merileväuutteella ja lisännyt sitä myös kasteluveteen. Kuvan kasvistani lähetin viimeksi heinäkuussa tänne.

Ehkä mun palmuvehka on tosiaan saanut liikaa vettä. Olen siis kastellut vain pikkuisen pintamultaa viikottain, aivan kuten edellisinäkin vuosina. Nyt ei vaan tykännyt. Multa on kyllä kuivaa, ripottelin vaan pikkuisen lisää multaa pinnalle, kun sitä on kadonnut. Saa olla nyt vähän aikaa rauhassa :slight_smile:

kysyisin et kastelenkohan liian vähän vehkojani kun uutta pukkaa kaikki kolme vehkaa

silti kuivattaa välillä ihan latvasta lehtiä

Multa näyttää kyllä kovin kuivalta. Kasvisi näyttää olevan saviruukussa, joten sitä saattaa joutua kastelemaan enemmän, koska saviruukku imee itseensä kosteutta mullasta. Tuntuvatko lehdet lötköiltä? Kuinka usein olet kastellut?

Päivitetty tilanne palmuvehkastani, juuri aamusella sitä tomutin ja annoin viikottaisen vesiannoksensa - hoito tapahtuu, kuten muillakin kasveillani, puhtaasti MuTu -menetelmällä...  

VP oon kastellu kerran kuussa tai harvemmin nyt talvella… antanut aika hyvin kerralla vettä… olen miettinytkin kuinka usein sitä kannattaisi kastella ettei sitten huku… ei lehdet tunnu lötköiltä… napakoita ovat…

Hyvältä kuullostaa kastelu, kun lehdet ovat napakoita. Voit tietysti kokeilla, että kastelet hieman useammin ja katsot, loppuuko lehtien kuivatus. Minä kastelen palmuvehkaani noin kerran viikossa, mutta se on leivinuunin läheisyydessä, joten multa kuivuu nopeasti.