Kesäkukat- HAITALLINEN VIERASLAJI: Jättipalsami, Impatiens glandulifera
palsami ja tuota, on kovasti innokas valtaamaan alaa muilta kasveilta, en suosittele kuin rajatulle alueelle.
Kesäkukat- HAITALLINEN VIERASLAJI: Jättipalsami, Impatiens glandulifera
palsami ja tuota, on kovasti innokas valtaamaan alaa muilta kasveilta, en suosittele kuin rajatulle alueelle.
no ei oikeastaan edes rajatulle alueelle, kun saattaa “ampua” siemenensä jopa seitsemän metrin päähän. Viholliskasvi Suomen luonnossa.
Joku kuvaili tätä aikaisemmin ilmaisulla “järkyttävä sylkijä”.No, makuasia. Minä olen kitkenyt sinnikkäästi kaikki pienetkin alut puutarhastani ja nyt se on häviämään päin. Kitkettyjä taimia ei kannata heittää puolihuolimaatomasti johonkin, juurtuu jopa varrestaan uudelle kasvupaikalle (tämänkin oli joku muukin huomannut)!
no ohhoh…jotain palsamia äiteen kans viimekesänä epäiltiin…ja on muuten sylkenytkin jo kymmenen metrin päähän…täältähän tulikin nopeasti vastauksia…kiitos siitä!! Kunhan kesä tulee ja yksi kasva taas nousee niin laitan kyselyyn, kun on niin upealehtinen tapaus, vaan kasvaa väärässä paikassa…On mulla yks kuva niistä lehdistä, mutta se kasvaa päivänsinin seassa
Twin, itse aloitan taistelun juuri tuota jättipalsamia vastaan, täällä pihalla, johon syksyllä muutin tuo on suoranainen vitsaus ja aion kitkeä tai niittää joka ainoa yksilön jonka löydän. Kun tuon työn tekee ennen kukintaa, niin ei ehdi tehdä siemeniä ja jonakin vuonna sitten on hävinnyt lopullisesti, toivon ainakin. Noita on tuhansia tällä pihalla.
EIhän noita kyllä laskea jaksanut viime kesänä! Mutta vielä en pääse nitto puuhiin, kun ei täällä vielä mikään kasva…lunta tulee tällä viikolla varmaan joka päivä… kaksi krookusta jopa kukkii!!
minäkin luulin päässeeni ahkeralla niittämisellä palsamista eroon, mutta nyt löysinkin yhden virkeän taimen talon takaa!
Laitan tähän linkin jossa kerrotaan että se on uhka luonnollemme. Juttu on parin vuoden takaa, mutta asia tuskin vanhentuu nopeasti. Tässä: http://www.environment.fi/default.asp?contentid=136599&lan=fi
Ja hitto, tuota rehua kun minä olen yrittänyt uijjen ja voijjen saaha pihallani edes jossain kohti pysymään niin aina on kuollut pois…vissiinnii on joku vika viherpeukalossa silläkohti…
Tahallani toin minäkin viime kesänä pari jättipalsamiyksilöä mökin pihalle. Uimarannalta löysin, enkä tiennyt mikä on, mutta oli niin nätti. Jokin siinä kumminkin varoitti ja menin mökkipaikkakunnan kirjastosta etsimään tietoa. Kovasti ihmettelin kun ei oikein mistään kirjasta meinannut löytyä. Sitten osui käteen joku 70-luvun muoti-ilmiö, eli kirjasarja, jonka yhdessä osassa oli pienenä sivulauseena mainittu ko. kasvi ja sen aiheuttamat ongelmat Suomen luonnolle. Minähän tietty ensin ajattelin, että "ruohonleikkuri sen kurissa pitää". Mutta olen talven mittaan vaihtanut mielipidettäni. Tänä vuonna sen sieltä hävitän, jos nyt edes nousee.
Se oli meinaten RUMA se iso kasvusto kun näin sen paikan mistä se oli sinne uimarannalle levinnyt (muutaman kymmenen metrin päässä tien toisella puolella). YÖK!
onko täällä osastoa missä puhutaan jättipalsamista. No nyt mulla on yhden/kahden hengen talkoot ystävän puutarhassa liittyen jättipalsamin hävitykseen. Onko muilla ko. ongelmia?
hermanni, siirsin viestisi tähän kysymääsi ketjuun.
hermanni, ei siitä yhdessä kesässä eroon pääse.
Pahaa pelkään minäkin. Taimia on hankalissa paikoissa. Puron varrella tontin reunalla. Puron varrella on jättisuuria mesiangervoja, saniaisia, nokkosia, vadelmaa, vuohenputkea, puita jne. Hankala saada kaikki pienetkin taimet tiheiköstä, viidakosta.Mutta pakko yrittää.
meillä kesti muistaakseni kolme vuotta. Aina kun uusi taimi jostain nousi niin kaivettiin mahdollisimman syvältä juurakkoa pois.
Kiitos tuestasi. Mutta jos joku kasvi jossain pääsee salaa kukkimaan niin eikä rumba ala taas alusta?
Kyllä se pahiten leviää juuriensa avulla.
Minun mielestäni jättipalsami leviää siemenistä. Poksauttaa siemenensä tehokkaasti laajalle alueelle.
Jättipalsami on yksivuotinen.
olen ihmetelly monesti kun sillon reilu 10 v sitten tähän tulin, oli jättipalsamia vähän joka nurkalla ja orapihlaja aidan sisällä ja vaikka missä vaan voi kuvitella. Muistaakseni kaks kesää sitä revin aina kulkiessa pois, ja sitt se vaan hävis jotenkin , ei oo näkyny ainoan ainutta missään kohtaa. Ei mitään suursavottaa tai tuhoamisoperaatiota tarvittu.
Jokiranta on kulkureittiä lukuunottamatta just semmosta palsami, nokkonen vattu ryteikköä molemmin puolin polkua, mutta ei ole enää pihassa näkyny.
Mielestäni palsamia ei tarvitse kaivaa maasta, vaan repiä vain versot pois. Periaatteessa riittää, kun kukinnot repii pois. Silloin pitää kuitenkin huolehtia, etteivät sivuversot pääse kukkimaan myöhemmin.