Palsami: Jättipalsami, Impatiens glandulifera

Oikeessa ootte ja minä puusilmä en lukenut kunnolla mistä kasvista kyse.

Palsamista mulla ei kokemusta vaan taisteltiin jättitatarta vastaan.

No joo, Kaisaliisan selvennys asiastapa sitt selittää katoamisen, hyvä tietää. Kiitti ! täytyy nimittäin naapurin mummulle kertoo, hän kun tuskailee palsamiensa kanssa.

Täällä o, niin maan ryökäleesti tuota jättipalsamia joutoalueilla, mutta nyt en ehdi sen kimppuun. Omasta pihasta olen yrittänyt repiä pois. Jos ens kesänä ottaisi työn alle noi ympäröivät joutoalueet, kyllä ne sieltäkin leviävät tai sieltähän ne on levinnytkin.

Jässikkä, oliko teillä jättipalsamia, vai oliko se jotain muuta. palsamilla on vain pieni tuppo juuria, eikä niitä tarvitse kaivaa, ne tulevat mukana helposti kun nappaa kasvia varresta kiinni, niin juuri nousee mukana. Olen samaa mieltä kaisaliisan kanssa siitä että riittää kun kukinnot ottaa pois, mutta kasvi kasvattaa uusia sivuversoja, joten minusta paras on että ottaa koko kasvin juurineen irti. Löysin hyvän artikkelin ely-keskuksen artikkelista. Keski-Suomessa on mm. projekti jättip. vastaan.

Täällä pohjanmaalla takapiha on täynnä näitä jättipalsameita. Komia kasvi noin yksittäin, mutta monikossa melkoinen tilanviejä. Kimalaiset arvostavat. Joku sanoi, että taimet olisi revittävä maasta ennen siementen muodostumista.. mutta en tiedä. Täällä tuota on melkein 20 m2.

kuva

Joku on oikeassa, siis ei muuta kuin hanskat käteen ja revit palsamit kasalle. Parina vuonna teet sen. Rauhassa kasvaessaan se kuihduttaa ja tappaa muut kasvit, pensaatkin alleen.

Ja jos sattuu olemaan sateista, eivät tietysti maasta irti otettuna kuole, vaan jatkavat kukkimistaan ja tekevät siementä. Olin ajoissa paikalla ja nyppäisin pois metsätien kaksi ensimmäistä jättipalsamia, mutta olivat ryökäleet tosiaan viikon päästä hyvin hengissä, kun oli ilmat niitä suosineet.

pitää kitkeä lapion kanssa, siksi ovat tosi pirullisia. Kun ovat kotoisin Himalajalta, meidän ilmasto on niille nannaa.

Siemenet oikein roihahtavat kosteassa maassa, etenkin tänä kesänä.

Kun joskus eksytte ison palsamikasvuston juurelle, kurkatkaa aivan sinne juuren tyveen:

millä muulla suomalaisella kasvilla on samanlainen, käsivarren paksuinen, panssarimainen varsi ja siinä kasvuvoimaa vaikka vuosikymmeniksi ?

Niinpä.

Kitkeminen on tehtävä siihen aikaan, kun siemeniä ei ole vielä muodostunut, eli kesäkuun alussa.

Jos nyt kitkee, kaikki kypsyneet siemenet lentävät kaaressa huithiiskattiin ( Lentomatka on mitattu , 3-5 m tyynellä kuivalla säällä ) ja kun suunnilleen joka 3.s siemen itää, voi jokainen päätellä, mitä siitä seuraa…

Kuivalla säällä voi kuulla kuinka nuo paukkuvat auki, silloin ääni edustaa minulle tykitystä Suomen luonnonvaraisten kasvien tuhoksi.

• lisäänpä vielä, että aatelkaa: en ole saanut tuota menestymään mökillä, kertoo paljon puutarhataidoistani , ha ha haa :))

Pikainen apu on kulkea säkin kanssa ja leikata kaikki latvukset säkkiin ja roskikseen. Toinen kierros varsia irti kiskoen, isot eivät irtoa… Kolmas kierros viikon päästä, uudet kasvustot kasvamassa valoa saatuaan.

Keväällä kitkeminen ehdottomasti ohjelmaan. Lapiolla kaivaminen vie voimat ja syö sielun.

paitti että just silloin, kun siemenet ovat hollilla, niin lentävät. Lapioduuni on kyllä tosi ikävää ja tosi hankalaa.

Monen vuoden projekti.

Järkytyksekseni luin viime viikolla Huuto.netissä, että joku kauppasi kasvia siemeninä. Voi hyvää päivää !

Mutta jos nyt leikkaa kukkalatvat säkkiin niinkuin valtsu neuvoo, niin onhan niitä siemeniä ensi vuodeksi itämässä vain murto-osa siitä määrästä kuin jos ei tee mitään, kun eihän niissä kerralla niin hirveästi niitä siemeniä ole.

Siemenpankissa maassa on kuitenkin jo siemeniä, itävyys säilyy 10 vuotta, ei pitäisi pöyhiä 10 vuoteen kasvupaikkaa. Joskushan se jättipalsamin nujertaminen on aloitettava, parempi aloittaa ennemmin kuin myöhemmin.

Onnistuukohan tämän videonpätkän lisäys linkkinä?

Juups

Kukahan tosiaan huutaisi huutiksessa palsamin siemeniä…maksaisi hinnan ja postikulut, kun noita kasvaa varmaan ihan joka kunnassa. Täällä Helsingin edustalla jopa saarissa kasvaa tuota!

Eniten mua surettaa tuon kasvin kohdalla se, että se tukahduttaa kaikki aikaisemmin vatukkoina kasvaneet mestat. Eli vattuvarsia kasvaa koko ajan vähemmän ja ne jotka on selvinnyt palsamin keskellä kasvamaan, niin kasvattavat kuivia pieniä vattumarjoja. Toi ilmeisesti mehevänä kasvina imasee kaikki raviteet ja kosteudet niin, että vaikka vattuvarsi ei nyt heti kuolisikaan, niin marjoja ei tuu tai niistä tulee kuivia rusinoita.

syksyllä jo arvelin olevani jonkin sortin vaikeuksissa, mutta luettuani tämän ketjun tiedän todella olevani. :wink: Ostettiin viime kesänä vajaa satavuotias hirsitalo ja vanha maatilanpihapiiri rakennuksineen. Tila on muutaman vuoden ehtinyt olla asumattomana ja on päässyt jonkinverran villiintymään tuona aikana. Jättipalsami on varmaankin muodostunut jo ihan ongelmaksi. Sitä on navetan ja varastorakennuksen taus, sekä vajaa puolet hedelmätahrasta valtoimenaan. eipä siis auta kuin aloittaa torjumistyöt (kitkeminen) heti, kun kasvustoa alkaa nousta niin ehkäpä tuon ajan kanssa saisi ainenkin vähenemään…

Mitenkä te saatte tuon villiintymään? Meillä oli tässä alunperin julmettu palsami esiintymä ja tuskailin sen kanssa että valloittaako miten pihan,kaunis kyllä on. No,viime kesänä ei enää noussut kun pari ja pikkuhiljaa se on hävinnyt kun olen puutarhaa laajentanut

Sinipsi kyllä tuosta jättipalsamista pääset eroon yhdessä kesässäkin kun vain niität tai keräät kukkalatvat ajoissa pois. Pitkin kesää seuraat ettei yhtään kukkaa pääse siementämään, vielä lokakuussakin nousee viimeisiä kukkia joten koko suven seuranta on tarpeen.

Alkujaan tuo oli meilläkin noiden mehiläisten kasvattajien tuoma jäänne joka levis ku kulovalkea.

Kokemuksesta sanon että kun yhden kesän jaksaa siitä huolehtia niin eroon siitä pääsee kohtalaisen helposti.

Jättipalsamissa haisee pahalle ne siemenkodat. Tiijä sit miks niitäki on pitäny nuuskia

Pittääkö se nenänsä joka paikkaan tunkea =)